شناسه خبر:78065
1402/10/18 09:20:14
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد:

بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به 80 روستا هم‌زمان با دهه فجر

سپهرغرب، گروه خبر - پیام زمانی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به 80 روستا هم‌زمان با دهه فجر، عنوان کرد: با توجه به تنش آبی سال گذشته در استان همدان، ضمن بهره‌برداری از سد تالوار، در هر ثانیه یک‌هزار و 400 لیتر آب انتقال پیدا می‌کند.

فرهاد بختیاری‌فر در تور رسانه‌ای بازدید از آزمایشگاه مرکزی آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان که روز یکشنبه برگزار شد، بیان کرد: مسئله کیفیت آب به‌عنوان یک دغدغه در شهر، مطرح است.

وی با اشاره به اینکه قطعاً آب سد تالوار مشابه آب سد اکباتان نیست، ادامه داد: هر دو آب‌های انتقالی از سد اکباتان و سد تالوار استاندارد‌های لازم از دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان را داشته و در آزمایشگاه مرکزی آب این شرکت نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان وجود ماسه‌های گرانیتی در سد اکباتان را باعث تصفیه کردن آب سد دانست و افزود: حوزه آب‌ریزی سد تالوار بسیار گسترده بوده و برخی کانی‌ها در آن حل می‌شود که بعد از انتقال این آب به تصفیه‌خانه شیخی‌جان، به حد استاندارد می‌رسد.

بختیاری‌فر ضمن تشکر از پیگیری‌های استاندار محترم برای حل مشکل انتقال آب از سد تالوار به استان همدان، خاطرنشان کرد: پروژه انتقال سد تالوار بیش از 18 سال تعطیل بود و با پیگیری‌های استاندار و دولت مردمی آقای رئیسی، به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه منابع جدیدی برای سد تالوار در آینده اضافه خواهد شد، بیان کرد: به گواهی و تأیید دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و آزمایشگاه مرکزی آب، آب شرب همدان مشکل خاصی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اختلاط آب با منبع انتقالی از سد تالوار را جزء برنامه‌های پیش‌بینی‌شده دانست و افزود: این اختلاط آب از شهرستان بهار، روستای خاکو، کوی دره‌مرادبیگ و تپه عباس‌آباد انجام می‌شود.

بختیاری‌فر ضمن اشاره به انجام پروژه تحقیقاتی مشترک بین شرکت آب و فاضلاب استان و دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در راستای بهبود کیفیت آب شرب، خاطرنشان کرد: مردم هنگام خرید آب معدنی با برند‌های مختلف نیز قطعاً متوجه طعم متفاوت آن خواهند شد؛ پس طعم و بوی متفاوت آبی که از 140 کیلومتر دورتر به‌واسطه سد تالوار منتقل می‌شود، یک امر طبیعی است.

وی ضمن گلایه‌مندی از دامن زدن برخی افراد سودجو و بی‌تقوا به مسئله آب برای ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم، ادامه داد: افراد مذکور با این برنامه‌های نمایشی می‌خواهند مردم شریف استان همدان طعم شیرین راه‌اندازی سد تالوار را نچشند.

بختیاری‌فر تشویق مردم برای خرید آب تصفیه‌شده از مراکز غیر مجاز در سطح شهر را یکی از آسیب‌های موجود دانست و گفت: هر متر مکعب آب توسط شرکت آب و فاضلاب استان همدان به مبلغ یک‌هزار تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، درصورتی که مراکز غیر مجاز فروش آب تصفیه‌شده بابت هر متر مکعب آب، مبلغ 600 هزار تومان از مردم دریافت می‌کنند؛ این یعنی آب را 600 برابر قیمت واقعی آن به فروش می‌رسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه عده‌ای نیز توصیه به خرید دستگاه تصفیه آب برای سودجویی برخی افراد خاص می‌کنند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های تصفیه آب صرفاً کلسیم و منیزیم موجود در آب را کاهش می‌دهند.

بختیاری‌فر انتقال آب توسط تانکر‌های حمل آب برای فروش در مراکز غیر مجاز تصفیه آب را از دیگر مسائل بی‌اساس دانست و افزود: هیچ‌کدام از آب‌های انتقالی مورد تأیید شرکت آب و فاضلاب نبوده و منبع آن‌ها مشخص نیست؛ تانکر‌هایی که برای این موضوع درنظر گرفته شده است نیز ازلحاظ بهداشتی مشکل دارد، چراکه از این تانکرها برای انتقال آب‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به بازدید دستگاه‌های متولی از مراکز فروش آب تصفیه‌شده، عنوان کرد: به‌علت مصرف بالای برق دستگاه‌های تصفیه آب، بسیاری از این مراکز فیلتر اصلی ro را خاموش کرده و از آن استفاده نمی‌کردند که تصفیه آب به‌درستی انجام نمی‌شد و بار میکروبی همچنان روی آب‌ها باقی مانده و مردم از آن مصرف می‌کردند.

بختیاری‌فر از لغو مجوز مالکان چاه‌های آبی که آب خود را در اختیار مراکز فروش آب تصفیه‌شده غیر مجاز قرار می‌دهند خبر داد و افزود: با دستور دادستان محترم و با پیگیری‌های نیروی انتظامی، اتاق اصناف و سازمان صمت، 9 مرکز فعال فروش آب تصفیه غیر مجاز در سطح شهر پلمب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه هیچگاه پزشک به بیمار خود دروغ نمی‌گوید، خاطرنشان کرد: در مسئله آب نیز ما با صداقت تمام مسائل را به مردم اطلاع داده‌ایم؛ از طرفی خانواده بنده نیز در شهر همدان و در کنار همین مردم زندگی می‌کنند و در خانه آب معدنی مصرف نکرده و از دستگاه تصفیه آب نیز استفاده نمی‌کنیم.

بختیاری‌فر از اجرای ازن‌زنی آب از 10 روز گذشته برای افزایش کیفیت آب خبر داد و گفت: از تمامی شهروندان نیز تقاضا می‌کنیم که در مصرف آب، صرفه‌جویی را مد نظر داشته باشند.

وی با اشاره به کاهش 38 درصدی بارندگی در استان، خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در سال 1403 در برخی از شهرها و روستا‌های استان دچار تنش آبی خواهیم شد که برای این مشکل نیز درحال پیگیری هستیم و از مردم نیز می‌خواهیم که در مصرف آب، اسراف نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از انعقاد دو قرارداد در قالب جهاد آب‌رسانی به روستاهای استان با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) خبر داد و افزود: در قرارداد نخست با اعتباری بالغ‌بر 509 میلیارد تومان در 106 روستا پروژه آب‌رسانی انجام خواهد شد که تاکنون 70 درصد پروژه پیشرفت داشته و در دهه فجر سال جاری تعداد 80 روستا آماده بهره‌برداری خواهد شد.

بختیاری‌فر ضمن تشکر از تلاش‌های بسیج سازندگی در راستای اجرای پروژه آب‌رسانی به روستاهای هدف، بیان کرد: در قرارداد دوم نیز تعداد 200 روستا برای جهاد آب‌رسانی مد نظر است که 900 میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها پیش‌بینی شده است و با پایان این دو پروژه، مشکل تنش آبی تمامی روستا‌های استان حل‌وفصل خواهد شد ‌.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در اجرای طرح جهاد آب‌رسانی همواره پیشتاز بوده و پیگیری‌های مؤثری را انجام داده است، عنوان کرد: استان‌های محدودی توانسته‌اند بودجه این پروژه را جذب کنند و قرارداد دوم همکاری نیز هم‌زمان با دهه فجر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از رفع مشکل تنش آبی در روستاهای بالای 20 خانوار طی سه سال آینده خبر داد و افزود: تمام تلاش‌ شرکت آب و فاضلاب استان بر این است که حداکثر استفاده از اعتبارات وزارتی انجام شود تا مشکل تنش آبی در سطح استان مرتفع شد.

بختیاری‌فر با اشاره به پیش‌بینی تنش آبی در سال 1403 در برخی از شهرها، عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته شهرستان‌های فامنین، اسدآباد، کبودراهنگ، تویسرکان و شهر‌های برزول و منطقه ویان با این تنش آبی مواجه خواهند شد که برای رفع این مشکل درصدد حفر چاه جدید و تجهیز چاه‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در پایان با تأکید بر این موضوع که صرفه‌جویی در مصرف آب هم دستور شرعی و یک تکلیف برای همه است، بیان کرد: الگوی کشت مناسب در زمینه کشاورزی نیز حائز اهمیت بوده و باید نظارت جدی در این خصوص انجام شود.

شناسه خبر 78065