شناسه خبر:78482
1402/10/27 09:41:17
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان خبر داد:

اصلاح 35 نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری همدان

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان گفت: 82 نقطه حادثه‌خیز در معابر درون‌شهری استان شناسایی شده که از این تعداد تاکنون 35 نقطه به میزان 42 درصد اصلاح و 32 نقطه آشکارسازی شده است.

روز سه‌شنبه پنجمین نشست شورای راهبری تصادفات با حضور استاندار همدان و سایر مسئولان متولی برگزار شد.

استاندار همدان در این شورا گفت: انباشتی از مصوبات اجرانشده شورای راهبری تصادفات استان وجود دارد که باید برای اجرای آن‌ها تسریع شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد بیان کرد: برای اجرای مصوبات این شورا باید سقف زمانی حداکثر تا دو ماه پیش‌بینی شود و درصورت تمرد، مسئول اجرای این مصوبات به هیئت رسیدگی به تخلفات معرفی شود و دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم ازنظر حقوق عامه تحت عنوان ترک فعل ورود کند.

وی اضافه کرد: حین بررسی یک موضوع در شورای راهبری تصادفات نباید مسئول نهاد متولی در این جلسه سکوت کند و سپس در اجرای آن دچار مشکل شود؛ بنابراین حین بررسی موارد مطروحه در این نشست باید موانع پیش رو را طرح موضوع کرده تا در حین اجرا با مشکل مواجه نشویم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه همه موارد، ملاحظات و ظرفیت‌ها حین بررسی مصوبات درنظر گرفته می‌شود، گفت: جلسه بعدی شورای راهبری تصادفات باید با موضوع بررسی مصوبات برزمین‌مانده و علل و عوامل آن برگزار شود؛ بنابراین از اعضای این شورا می‌خواهم تا برگزاری نشست بعدی نسبت به تعیین تکلیف مصوبات برزمین‌مانده حوزه کاری اقدام کنند.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: معطوف شدن این نشست به ارائه آمارهای کلی هرچند اطلاعات خوبی را در اختیار مسئولان برای تحلیل وضع موجود و برنامه‌ریزی مناسب قرار می‌دهد، اما درصورت تبدیل شدن به مصوبه و اجرا شدن آن، اثربخشی جلسه بیشتر می‌شود.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی دوربین‌های طرح زوج و فرد از بهمن‌ماه سال گذشته مطرح بوده و با وجود گذشت یک‌سال از طرح این موضوع، همچنان به نتیجه نرسیده است.

استاندار همدان گفت: با توجه به فراهم بودن همه امکانات لازم ازجمله نصب پایه، دوربین و دریافت کُد برای اجرای طرح زوج و فرد، فرماندار همدان نشستی با حضور نهادهای مسئول ازجمله پلیس راهور و شهرداری برای انجام هماهنگی لازم برگزار کند.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: پیش از اجرای این طرح اطلاع‌رسانی لازم از طریق رسانه‌ها در زمینه زمان اجرای طرح زوج و فرد و مزایای آن صورت گیرد؛ چراکه اجرای این طرح رابطه مستقیمی با کاهش تردد غیر ضروری و کاهش بار ترافیکی و روان شدن تردد در معابر درون‌شهری دارد.

وی بیان کرد: طرح زوج و فرد به‌صورت 24 ساعته نبوده، بلکه ساعت محدودی از عصرهنگام به‌منظور جلوگیری از بروز گره‌های ترافیکی انجام می‌شود.

استاندار همدان ادامه داد: سامانه‌ها و دوربین‌های ثبت تخلف باید با گذشت زمان تقویت و طرح زوج و فرد نیز باید هرچه سریع‌تر انجام شود تا با رسیدن به پایان سال شاهد ترافیک نباشیم.

قاسمی‌فرزاد گفت: آمارهای ارائه‌شده در این نشست گویای افزایش متوفیان سوانح درون‌شهری همدان در 9 ماهه سال جاری است که این آمار قابل پذیرش نیست و باید با تلاش همه دستگاه سوانح فوتی کاهش یابد.

وی افزود: غیر فعال بودن آسانسور و پله برقی پُل‌های عابر پیاده موجب استقبال نکردن افراد میانسال و حتی جوانان برای استفاده از پله‌های عابر پیاده و عبور عرضی از معابر شده که این موضوع باعث افزایش سوانح رانندگی و فوت عابران می‌شود.

استاندار همدان ادامه داد: راه‌اندازی پُل‌های عابر پیاده منفعت عمومی دارد؛ بنابراین مجموعه خدمات شهری باید راه‌اندازی پله‌های عابر پیاده را در اولویت قرار دهد.

قاسمی‌فرزاد خواستار توجه به موضوع آموزش شد و بیان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای در راستای مسئولیت اجتماعی باید در زمینه آموزش پای کار باشند؛ چراکه کاهش میزان سوانح رانندگی میزان پرداخت بیمه‌ها را کاهش می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز گفت: 877 نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده که سهم همدان ایمن‌سازی 52 نقطه حادثه‌خیز شامل 21 نقطه امسال و 31 نقطه برای سال آینده است.

مهرداد آهکی با بیان اینکه برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز با مساعدت استاندار همدان سهم بیشتری از ردیف اعتباری دریافت کردیم، افزود: 10 ماهه امسال اصلاح 21 نقطه حادثه‌خیز متعهدشده به پایان رسید و این آمار تا پایان سال به 31 نقطه می‌رسد.

وی اضافه کرد: 10 نقطه‌ای که تا پایان سال قرار است تکمیل شود تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم‌اینک تمامی مختصات ابتدا و انتهای نقاط حادثه‌خیز مشخص است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان بیان کرد: استان همدان در زمینه ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز در جمع سه استان سبز کشور بوده، چراکه در رفع نقاط پُرحادثه از استان‌های پیشرو کشور است.

آهکی بیان کرد: 92 دوربین در جاده‌های استان همدان وجود داشت که هم‌اینک به عدد 131 سامانه رسیده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان گفت: 82 نقطه حادثه‌خیز در معابر درون‌شهری استان شناسایی شده که از این تعداد تاکنون 35 نقطه به میزان 42 درصد اصلاح و 32 نقطه آشکارسازی شده است.

سرهنگ غلامعلی همایی اظهار کرد: یک درصد گواهینامه کشور با 531 هزار جلد مربوط به همدان است و استان همدان با تراکم 90 نفر در هر کیلومتر رتبه هفت کشور را دارد؛ همچنین 419 هزار دستگاه خودرو و 131 هزار دستگاه موتورسیکلت در همدان تردد دارند.

وی اضافه کرد: 1.4 درصد جانباختگان درون‌شهری کشور در همدان جان خود را از دست می‌دهند و آمار 9 ماهه سوانح فوتی همدان گویای افزایش 29 درصدی مجموع جانباختگان در همدان نسبت به سال گذشته است که بیشترین میزان افزایش مربوط به ماه‌های مرداد و شهریور امسال بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان گفت: 9 ماهه سال گذشته 41 نفر در 40 فقره سانحه جان باختند که این آمار در سال جاری به 50 فقره با 53 فوتی رسیده است.

سرهنگ همایی ادامه داد: شمار مجروحان سوانح رانندگی معابر درون‌شهری همدان در 9 ماهه امسال سه هزار و 217 نفر بوده که نسبت به سال گذشته 707 نفر معادل 18 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: 22 درصد مجروحان در سر صحنه تصادف، یک درصد حین انتقال و 77 درصد در بیمارستان و مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان افزود: 50 درصد تصادفات در بلوارها، 25 درصد در راه‌های اصلی، چهار درصد در جاده‌های فرعی، پنج درصد در تقاطع‌ها، 11 درصد در میدان‌ها و مابقی در سایر مسیرهای درون‌شهری رخ می‌دهد.

سرهنگ همایی ادامه داد: به دنبال بررسی سهم سازمان‌ها در بروز تصادفات درون‌شهری 6 نهاد در بروز 38 فقره از تصادفات مقصر شناخته شدند.

وی گفت: دو هزار و 193 دستگاه خودرو و یک‌هزار و 35 دستگاه موتورسیکلت امسال توقیف شد؛ همچنین گواهینامه 150 راننده متخلف ضبط شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه 6 دوربین طرح زوج و فرد غیر فعال هستند، افزود: درحال حاضر از دوربین‌های موجود در سطح شهر چهار دوربین ثبت تخلف ورود به محدوده طرح شامل چهار خیابان اصلی منتهی به میدان مرکزی شهر همدان و دو دوربین ثبت تخلف سرعت، فعال هستند.

شناسه خبر 78482