شناسه خبر:79308
1402/11/21 09:07:31
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان همدان؛

تضمین اشتغال، وجه تمایز ماست

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان همدان از تضمین اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان به‌عنوان اصلی‌ترین وجه تمایز این دانشگاه یاد کرد و گفت: طبق برنامه هفتم توسعه 40 درصد از آموزش عالی در کشور باید مهارت‌محور باشد که این دانشگاه در این بخش سرآمد است.

امروزه با پیشرفت فناوری، شاهد تغییر ماهیت دانشگاه‌ها هستیم که بر این اساس، نسل اول دانشگاه‌ها صرفاً با مقاصد آموزشی پدید آمده و سپس در نسل دوم، دانشگاه‌های پژوهش‌محور و یا صنعتی شروع به فعالیت کردند که در نهایت در نسل سوم، دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی در حال حرکت هستند.
در دانشگاه‌های کارآفرین، آموزش، پژوهش و فناوری با هم همراه بوده و فرصت‌ها، رویه‌ها، فرهنگ‌ها و محیط‌های سودمندی به‌منظور ترغیب و پذیرش کارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان فراهم می‌شود. در واقع، ظهور دانشگاه کارآفرین پاسخی به اهمیت روزافزون دانش در نظام ملی و منطقه‌ای نوآوری و ادراک جدید از دانشگاه است.
در این راستا دانشگاه علمی کاربردی و در زیرمجموعه آن، مراکز آموزشی علمی کاربردی، به‌عنوان کانون مهمی برای کارآفرینی جوانان و دانشجویان محسوب می‌شوند، دانشگاه علمی کاربردی در استان همدان نیز بر این رسالت استوار بوده و فعالیت‌های مختلفی را طی سال‌های گذشته برای حرکت بر مسیر کارآفرینی در پیش گرفته‌ است.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این خصوص با رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
سعید نظری عنوان کرد: این دانشگاه تحت نظارت وزارت علوم و تحقیقات دایر شده و به‌نوعی دولتی قلمداد می‌شود اما زیرمجموعه‌‌های آن در استان‌ها بخش خصوصی است.
وی با اشاره به اینکه این بخش‌های خصوصی در چند گروه کلی صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، اجتماعی و کشاورزی به آموزش‌های عالی مهارتی می‌پردازند اظهار کرد: آنچه مسلم است اینکه بر مبنای برنامه ششم توسعه می‌بایست 30 درصد آموزش‌های عالی در جمهوری اسلامی ایران به‌صوت مهارتی انجام شود که این درصد در برنامه هفتم توسعه به 40 درصد ارتقا خواهد یافت.
وی با بیان اینکه امروز نیاز اصلی جامعه ما اشتغال و کمک به رفع بیکاری جوانان است حال آنکه بسیاری از دستگاه‌ها، کارخانجات و صنایع بزرگ نیازمند آن هستند که تکنسین‌هایی کارآزموده در مقطع کاردانی و کارشناسی در آن‌ها جذب شوند تا بتوانند به ارائه خدماتی که آموزش دیده‌اند بپردازند، تشریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی این قابلیت را دارد که دانشجویان را پذیرش کرده و بیش از 60 درس از آموزش‌ها را به‌صورت مهارتی و تنها 40 درصد را به‌صورت نظری و تئوری ارائه دهد.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان همدان افزود: در نتیجه بعد از فارغ‌التحصیلی این دانشجو فردی مؤثر خواهد بود که به‌سرعت و به‌راحتی جذب بازار کار می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه طبق آمار موجود بالغ بر 80 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هیچ مشکلی برای جذب در بازار کار ندارند که به‌صورت مصداقی در همدان نیز همین آمار قابل استناد است، اذعان کرد: خوشبختانه بسیاری از این فارغ‌التحصیلان خود تبدیل به کارآفرین شده و برای تعداد دیگری نیز اشتغال‌زایی می‌کنند که این امر به خاطر ماهیت رشته‌های دانشگاه علمی و کاربردی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی ادامه داد: این دانشگاه علاوه بر مهارت‌افزایی همچون سایر دانشگاه‌ها، بخش‌های مرتبط با حوزه پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی را به‌صورت فعال دارد، افزود: برای مثال در استان همدان مرکز علمی کاربردی کارخانه صنعتی الوان ثابت که جزو بزرگترین واحدهای تولیدکننده رنگ زیرساختی (رنگ مورد نیاز در پوشاک، پتروشیمی و صنعت نفت) در کشور است در مقطع کارشناسی در رشته مدیریت کسب و کار، رشته مهندسی صنایع شیمیایی، رشته مهندسی‌ فناوری اطلاعات، مکانیک و تأسیسات حرارتی و برودتی فعال است و به‌صورت همزمان نیز در مقطع کاردانی در رشته‌هایی همچون مدیریت کسب و کار، مهندسی شیمی آزمایشگاهی و صنعتی دانشجو می‌پذیرد.
نظری افزود: نکته حائز اهمیت اینکه فردی که از مرکز علمی کاربردی این واحد صنعتی فارغ‌التحصیل شود نسبت به ماشین‌آلات این صنعت شناخت پیدا کرده و لازم نیست در جای دیگری دوره ‌کارورزی ببیند، بنابراین در همین مجموعه به‌کار گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های کشور آموزش دانشجویان در دل و جوار صنعت و در محیط واقعی کار است، ابراز کرد: برجستگی دیگر تضمین اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است؛ برای مثال علاوه بر کارخانه الوان ثابت ما در شرکت ماشین برزگر نیز یک مرکز علمی کاربردی داریم که نسبت به پذیرش دانشجو در رشته‌هایی همچون کاردانی جوشکاری، مکانیزاسیون کشاورزی و کاردانی کنترل و کیفیت قطعات مکانیکی با تضمین اشتغال در ترم جدید اقدام کرده است.
این رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه خوشبختانه صنایع در استان نسبت به گذشته پیشرفت‌هایی چشمگیری داشته پس نیازمند نیروی دانش‌آموخته و در عین حال بامهارت هستیم افزود: مرکز علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان همدان نیز در رشته‌های حقوق ثبتی، قضائی و مددکاری اجتماعی خانواده در مقطع کاردانی و از بین کارکنان و بسیجیان پذیرش دانشجو دارد.
نظری افزود: این مرکز در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مربیگری و تربیت بدنی، روابط عمومی و امور رسانه‌ها، حقوق ثبت املاک و اسناد و حقوق قضائی پذیرای دانشجویان است.
وی با تأکید بر اینکه مرکز علمی و کابردی خانه کارگر نیز در رشته‌های جذابی همچون کاردانی بازاریابی، طراحی لباس، مکانیک خودرو، آسانسور و پله‌برقی، حسابداری، آرایش و پیرایش زنانه، مدیریت امور اداری، ایمنی کار و حافظت فنی و غیره نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند افزود: نکته حائز اهمیت اینکه مدارک ارائه‌شده توسط دانشگاه دارای برد بین‌المللی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان همدان با تأکید بر اینکه این دانشگاه هموار در حوزه پژوهش جزو سرآمدان بوده اذعان کرد: خوشبختانه اغلب صنایعی که در بخش خصوصی نسبت به دایر کردن مراکز علمی و کاربردی اقدام کرده‌اند دانش‌بنیان بوده و درواقع رویکرد آموزش ما نیز افزایش مهارت در مسیر بهبود فضای کسب و کار دانش‌بنیانی است.
نظری با اشاره به آنکه این دانشگاه برای فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها این فرصت را فراهم کرده که با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت بتوانند مهارت لازم را بر اساس نیاز بازار کار کسب کرده و در دستگاه و صنایع مختلف مشغول به‌کار شوند اظهار کرد: برای مثال ضمن احترام و جایگاهی که برای تمامی رشته‌های دانشگاهی باید قائل شد در حال حاضر ممکن است یک فارغ‌التحصیل ریاضی محض با دشواری وارد بازار کار شود حال آنکه این فرصت را ما در دانشگاه علمی کاربردی برای او فراهم کردیم تا با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت نسبت به دریافت مهارت مورد نیاز در بازار اقدام کند.
وی، ادامه داد: درواقع دانشگاه علمی و کاربردی با تأکید بر کیفیت آموزش، تحقیقات پیشرفته و ارتباط نزدیک با صنعت و جامعه، فرصت مناسبی را برای دانشجویان برای یادگیری و مهارت‌آموزی عالی در زمینه‌های مختلف فراهم کرده است.
وی با تأکید بر اینکه این دانشگاه در استان در بیش از 40 کدرشته مختلف در مقطع کاردانی و کارشناسی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند اذعان کرد: درواقع دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف اصلاح هرم شغلی و تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش‌های مختلف تأسیس و مشغول فعالیت شد؛ بنابراین با توجه به رسالت خود، مبنی بر آموزش و پژوهش در مرزهای فناوری و ایجاد اشتغال با به‌کارگیری استانداردهای لازم، دانش‌آموختگانی تربیت می‌شوند که علاوه بر تأمین نیاز بازار کار، در کارآفرینی نیز خلاق و توانمند باشند.

شناسه خبر 79308