شناسه خبر:17953
1398/12/10 08:26:48

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: هنر دستان هنرمندان تویسرکانی در سال رونق تولید با کسب عنوان ملی منبت گلریز، نمود واقعی یافت.

صنایع دستی، زبان گویای هنر، ذوق، فرهنگ پیشینیان و ابزاری برای نمایش هویت یک منطقه بوده و پویایی این صنعت در سایه تشکیل تشکل‌ها، زمینه‌ساز اشتغال و بهبود معیشت، رونق تولید و گردش چرخ اقتصاد است.

دراین‌بین داشتن نوآوری در تولیدات صنایع دستی و تلفیق هنر دیروز با علم امروز با حفظ اصالت هنر، بسته‌بندی مناسب و جذاب و کاربردی کردن آن متناسب با نیاز جامعه موجب جلب توجه مردم به این صنعت برای تأمین بازار فروش و رفع دغدغه هنرمندان است.

در استان همدان نیز شهرستان تویسرکان با داشتن بیش از چهار هزار و 751 کارگاه تولید هنر- صنعت مبل و منبت و بیش از هفت هزار و 753 هنرمند صنعتگر فعال در این حوزه، نه‌تنها عنوان شهر ملی منبت گلریز را به خود اختصاص داده بلکه یکی از کهن شهرهای ایران‌زمین در این زمینه محسوب می‌شود.

تولیدات حوزه صنایع مبل و منبت تویسرکان علاوه بر اصالت، از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در قیاس با تولیدات این بخش، در دیگر نقاط کشور از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردار است.

علاوه‌براین، شهرستان تویسرکان «اشترمل‌» دهکده جهانی منبت گلریز به‌عنوان روستای انحصاری تولیدکننده طرح گلریز در سراسر کشور را در آغوش خود جای داده و همچنین روستاهای سید شهاب، جیجانکوه و عین‌آباد و شهر سرکان آوازه تولیدات صنایع مبل و منبت این شهرستان را به گوش ایرانیان رسانده‌اند، بنابراین می‌توان توسعه هنر- صنعت مبل و منبت تویسرکان را نمادی از تحقق رونق تولید به‌صورت عینی دانست که ظرفیت بی‌نظیری را هم در عرصه اقتصادی و هم در حوزه اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌است؛ خبرنگار سپهرغرب در واپسین روزهای سال رونق تولید در خصوص وضعیت این هنر- صنعت گفت‌وگویی با آزاد نعمت‌زاده یکی از فعالان عرصه منبت گلریز انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این فعال عرصه منبت گلریز با بیان اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، رضایت نسبی از وضعیت این هنر- صنعت هم در بخش تولید کلاف خام و هم در تولید مبل در شهرستان طی سال جاری وجود دارد، گفت: تنوع در تولید، اختصاصی بودن هنر دست هنرمندان تویسرکانی در مهد منبت گلریز و در عین حال حمایت دولت از طریق اعطای تسهیلات ازجمله راهکارهایی است که در سال رونق تولید، جانی دوباره به منبت تویسرکان بخشید.

     تأمین چوب، سد راه رونق تولید

آزاد نعمت‌زاده با اشاره به مشکل‌ساز شدن تأمین چوب مورد نیاز کارگاه‌ها طی ماه‌ها‌ی اخیر، عنوان کرد: در این زمینه شاهد هیچ‌گونه کمک و یا حمایتی از سوی دولت نبودیم و در حال حاضر چوب مورد نیاز از طریق کردستان و بخشی نیز با واردات از گرجستان تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه با ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های طی سال‌های اخیر چوب مورد نیاز کارگاه‌ها اغلب از طریق واردات تأمین می‌شد، تأکید کرد: با نوسانات قیمت دلار متأسفانه در حال حاضر واردات چوب از کشور گرجستان با دشوارهای بسیاری همراه است.

این هنرمند منبت‌کار اشترملی با بیان اینکه در حال حاضر چوب واردتی که قبل از بالا رفتن قیمت دلار، متری یک میلیون و 200 هزار تومان بود به بیش از سه میلیون تومان رسیده‌است، افزود: با توجه به کاهش واردات، در حال حاضر میزان چوب موجود، نیاز کارگاه‌ها را مرتفع نمی‌کند.

نعمت‌زاده در خصوص شناسایی بازار‌های هدف برای فروش محصولات، اذعان کرد: گرچه بنده برای فروش محصولات خود با سابقه فعالیت 21 سال در این عرصه مشکلی ندارم و اغلب تولیدات ما صادراتی است، اما بخش اعظمی از تولیدکنندگان منبت تویسرکان برای استفاده از ظرفیت صادرات با مشکل مواجه هستند، زیرا ورود به بازارهای خارجی به دلیل عدم آشنایی و هزینه بر بودن، دشواری‌های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه اقبال تولیدکنندگان به رویکرد ایجاد مجتمع‌های فعالیتی طی سال‌های اخیر به رونق تولید کمک بسیاری کرده، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های هدفمند مانند نمایشگاه و جشنواره مبل و منبت روستای اشترمل و نمایشگاه گردو و صنایع مبل و منبت و انسجام‌بخشی بیشتر به اتحادیه منبت‌کاران از مهم‌ترین راهکارهای معرفی تولیدات مبل و منبت تویسرکان در سراسر کشور است.

     همراهی صندوق کارآفرینی برای تقویت بازار فروش

این فعال عرصه منبت گلریز یادآوری کرد: البته مشارکت صندوق کارآفرینی در زمینه فروش محصولات از طریق ارائه تسهیلات در جشنواره اخیر، نقش مؤثری در تقویت بازار فروش داشت.

نعمت‌زاده ابراز کرد: رصد بازارهای فروش و صادرات صنایع مبل و منبت شهرستان تویسرکان با توجه اینکه شهر ملی منبت «گلریز» نام گرفته و از نشان جغرافیایی مبل و منبت برخوردار است نیز موجب رونق مضاعف بازار این هنر- صنعت جذاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح ویژه «گلریز» که توسط دست و بدون استفاده از دستگاه‌های تولید مبل و منبت در روستای اشترمل انجام می‌شود موجب شده تا تویسرکان به‌طور رسمی از سوی وزارت میراث فرهنگی، شهر ملی منبت گلریز نام بگیرد که این نشان کمک بسیاری به پویایی بازار صنایع مبل و منبت در تویسرکان می‌کند، گفت: بازهم تأکید می‌کنم باید زمینه برای عرضه تولیدات هنرمندان و صنعتگران حوزه مبل و منبت و صنایع دستی شهرستان تویسرکان فراهم شود تا شاهد افزایش گردش مالی در این بخش باشیم.

مع‌الوصف؛ آنچه واضح است اینکه درون‌مایه هنری و ظرفیت‌های هنرمندان شهرستان تویسرکان در زمینه تولیدات صنایع مبل و منبت بسیار بیش از آن چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم و نیازمند بروز و ظهور بیشتری است.

به نظر می‌رسد علاوه بر برندسازی و گسترش واحدهای زنجیره کامل تولید تا فروش در شهرستان تویسرکان، انسجام بیشتر هنرمندان این حوزه در قالب اتحادیه‌های صنفی، استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها و همچنین تلاش هدفمند برای تبلیغات تخصصی با هدف شناساندن تولیدات صنایع مبل و منبت تویسرکان به‌عنوان شهر ملی منبت گلریز، می‌تواند در رونق بیش‌ازپیش و گسترش بازارهای فروش تولیدات هنرمندان این شهرستان نقش مؤثری داشته باشد.

شناسه خبر 17953