شناسه خبر:21136
1399/2/18 00:45:23

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: کرونا در کنار کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه، به تیر خلاصی بر پیکر بازار فروش منبت گلریز تویسرکان بدل شده است.

شهرستان تویسرکان در بخش تولیدات صنایع مبل و منبت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین نقاط ایران‌زمین به‌شمار می‌رود؛ ظرفیتی عظیم که امروز برای تقویت بازار فروش به برندسازی و ثبت نشان ویژه تجاری نیاز دارد.

به گواه مستندات تاریخی و آمارهای رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اگر نگوییم که تویسرکان قدیمی‌ترین، دست کم یکی از قدیمی‌ترین قطب‌های تولید مبل و منبت در ایران به حساب می‌آید و تولیدات آن گاهی مرزهای کشور را نیز درنوردیده و به کشورهای دیگر صادر شده است.

اکنون اما بازار فروش صنایع مبل و منبت تویسرکان بیش‌ازپیش هم‌نوا با بروز کرونا محدودتر شده است؛ چالشی که کارشناسان دلایل آن را مؤلفه‌هایی همچون کمبود سرمایه در گردش میان هنرمندان و صنعتگران این حوزه، نبود زنجیره کامل برای تولید و از همه مهم‌تر برخوردار نبودن از نشان ویژه تجاری یا به عبارتی برندینگ ارزیابی می‌کنند.

حال آنکه شهرستان تویسرکان براساس آمار رسمی وزارت میراث فرهنگی از حدود چهار هزار و 800 کارگاه تولید صنایع مبل، منبت و نزدیک به هشت هزار شاغل در این بخش برخوردار است و روستاهای اشترمل، جیجانکوه، سیدشهاب و عین‌آباد بیشترین سهم تولیدات این بخش در شهرستان تویسرکان را به خود اختصاص داده‌اند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با عبدالله ترکاشوند، تولیدکننده منبت گلریز گفت‌وگویی را درخصوص تأثیر کرونا بر فعالیت منبت‌کاران تویسرکانی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این هنرمند منبت‌کار تویسرکانی با اشاره به آنکه ساکن روستای اشترمل بوده، گفت: این فن و هنر سال‌ها هم‌نشین دستان هنرمندان اشترملی است.

عبداله ترکاشوند با اشاره به اینکه از سال 78 (در سن 16 سالگی) وارد عرصه منبت‌کاری شدم، اظهار کرد: بنده هم در عرصه تولید و هم در عرصه فروش منبت فعال هستم.

وی با اشاره به وضعیت اسف‌بار تولیدکنندگان منبت گلریز هم‌زمان با بروز بیماری کرونا، گفت: عملاً فعالان این عرصه از پنجم اسفندماه که زمزمه شیوع بیماری کرونا در کشور قوت گرفت، بیکار شدند.

ترکاشوند با تأکید بر اینکه همه‌ساله ماه‌های اسفند و فروردین اوج کار فعالیت منبت‌کاران تویسرکانی بود اما همان‌طور که عنوان شد با بروز کرونا هم در عرصه سفارش کالا و هم در حوزه فروش محصولات تولیدشده برای عرضه در ایام پایانی سال با مشکل مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه اغلب کارگاه‌های تولید کاملاً تعطیل شدند.

این هنرمند فعال در عرصه گلریز عنوان کرد: این مشکل با تعطیلی نجاری‌ها و در پی آن عدم فراهم بودن مواد اولیه برای منبت‌کاران، تاکنون همچنان مشکل‌ساز است.

وی با تاکید بر اینکه از 15 فروردین‌ماه نیز تنها کارگاه‌هایی که چوب خام در اختیار داشتند به‌صورت محدود کار خود را آغاز کرده‌اند، اذعان کرد: علاوه‌بر تأثیر بروز کرونا بر رکود بازار، همچنان مشکل تأمین مواد اولیه اصلی‌ترین مشکل ماست.

ترکاشوند با بیان اینکه امروز تأمین چوب برای تولیدکنندگان از دشواری بسیار بالایی برخوردار است، گفت: از یک‌سو تحریم و از سوی دیگر حضور واسطه‌ها به مشکل تأمین مواد اولیه دامن می‌زند؛ به‌گونه‌ای که چوب مورد نیاز هم گران و هم به‌صورت محدود در اختیار تولیدکنندگان اصلی به‌عنوان مصرف‌کننده این مواد قرار می‌گیرد.

این هنرمند منبت‌کار تویسرکانی با اشاره به آنکه به‌واقع منبت‌کاران ضعیف‌ترین قشر صنف فعالان عرصه مبلمان محسوب می‌شوند، اذعان کرد: با ورود ماشین‌آلات سی‌اِن‌سی به عرصه هنر منبت، هنر دست هنرمندان منبت‌کار رو به گمنامی می‌رود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ما در عرصه فروش محصولات به‌صورت مستقیم با مشتری در ارتباط نیستیم و به‌واقع در این عرصه نیز با مشکل دلالی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، افزود: از طرفی تأمین چوب برای منبت گلریز که می‌بایست با دست انجام پذیرد، به‌مراتب دشوارتر بوده، زیرا درحال حاضر تنها کار دست روی درخت گردو قابل انجام است.

ترکاشوند با بیان اینکه سال گذشته هر کیلو چوب گردو را 800 تومان خریداری می‌کردیم اما حالا به بیش از دو هزار تومان رسیده است، اذعان کرد: گران شدن قیمت مواد اولیه به‌واقع نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نهایی محصول و درنتیجه عدم رقابت در بازار را به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه متولیان امر هنوز راهکار قابل اتکا برای فروش محصول در شرایط فعلی تدبیر نکرده‌اند، گفت: تنها فرصت ما برای ارائه محصول، حضور در نمایشگاه‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر در تویسرکان برپا شده است.

منبت‌کار تویسرکانی با تأکید بر اینکه البته حمایت در عرصه ارائه تسهیلات طی چند سال اخیر مناسب بوده است، بیان کرد: تا زمانی که بازار فروشی برای محصولات تولیدی و راهکاری جهت تأمین مواد اولیه اندیشیده نشود، ارائه تسهیلات راه‌گشا نیست.

وی با تأکید بر اینکه هنوز راهکاری برای مشکل رکود بازار در مواجه با بروز کرونا به تولیدکنندگان از سوی متولیان ارائه نشده است، گفت: حمایت‌ها در حد وعده باقی مانده و هنوز خبری نیست.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد کرونا این ویروس منحوس ناشناخته در کنار دیگر مشکلات هنرمندان و تولیدکنندگان منبت، این‌روزها تیر خلاصی بود بر پیکره هنرصنعت منبت گلریز تویسرکان تا در ورای این بحران کورسوی امید برای فروش محصولات در شب عید نیز به فنا برود و مشکلات این هنرمندان دوچندان شود. بنابراین انتظار می‌رود متولیان این حوزه هرچه زودتر به دنبال راهکاری برای جبران خسارت‌ها در این بخش باشند تا این ظرفیت بکر هنری همچنان با انگیزه از سوی فعالان آن در شهر منبت گلریز دنبال شود.

شناسه خبر 21136