شناسه خبر:33056
1399/9/15 10:32:46

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: رودخانه قره‌سو برای کرمانشاه خطری برای سیل محسوب می‌شود.

غلام‌رضا چامه در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: بارش‌های سیل‌آسا هر ساله خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد می‌کند که مدیریت عرصه‌های طبیعی نقش مهمی در کاهش این خسارت‌ها و حفظ منابع آب و خاک دارد.

وی ادامه داد: طرح 9‌گانه امسال منابع طبیعی استان با نگاه ویژه به مقابله با بیابان‌زدایی و صیانت از جنگل‌ها چهار طرحی محوری آبخیزداری و آبخوانداری را در دستور کار دارد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: این طرح‌ها به‌گونه‌ای اجرا می‌شود تا از طرفی با کنترل آبگرفتگی‌ها و فرسایش خاک سفره‌های زیرزمینی و چشمه‌ها را تغذیه و از طرفی دیگر شهروندان در بارش‌های پیش‌روی این فصل دغدغه سیلاب و آبگرفتگی خیابان‌ها و حاشیه شهرها را نداشته باشند.

چامه تصریح کرد: در حوزه‌های شهری که بیشتر شهر کلان کرمانشاه مدنظر است، در ناحیه جنوبی شهر طی سه ده قبل از سال 70 کارهایی را شروع کردیم یک سری اقدامات تکمیلی در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه شمال کرمانشاه که تنگه‌کنشت باشد و حدود 15 هزار هکتار مساحت دارد، طی این دو سال اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان هزینه کردیم تا توانستیم در این منطقه در هر سیلاب که اتفاق بیفتد چیزی حدود 800 تا یک‌میلیون مترمکعب سیلاب استیصال کنیم.

چامه گفت: با اقدامات خاصی که صورت گرفته در مجموع روان‌آبی که تولید می‌شود در بحث تغذیه آبخوان‌ها، توانستیم 5 تا 6 میلیارد مترمکعب از آب را برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی به خصوص در دشت کرمانشاه که چاه‌های ده‌پهن و دیگر چاه‌ها دارد، مورد استفاده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته شمال و جنوب شهر را در بحث سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها ایمن کرده‌ایم، افزود: ولی از ناحیه رودخانه قره‌سو که با مساحت 530 هکتاری حدود یک‌پنجم استان را شامل می‌شود با وجود انجام یک سری اقدامات از حوزه‌های بالادست روانسر، ماهیدشت و قسمت‌های نزدیک کامیاران، همچنان برای کرمانشاه معضل محسوب می‌شود.

چامه گفت: با این اقدامات کنترل سیل در شهر در ناحیه قره‌سو شاید چند درصدی کاهش یافته باشد، ولی کافی نیست که نیازمند همکاری آب منطقه‌ای برای تعدیل خطر سیلاب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در حوزه حاشیه شهر و داخل شهر که باران‌های سیل‌آسا منجر به روان‌‌آب می‌شود با حفر چاه‌های جذبی به عمق پنج متر داخل خانه خطر سیلاب را کاهش دهند تا آب روان‌آبی که از پشت بام می‌آید به داخل چاه‌ها برود و وارد خیابان نشود و یا شهرداری می‌تواند به روش‌هایی این آب‌ها را در مسیر تغذیه کند همانگونه که ما در تنگه کنشت کردیم.

شناسه خبر 33056