شناسه خبر:34456
1399/10/9 09:36:29

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با توجه به قرار گرفتن پروژه مسیر همدان– تویسرکان در اولویت‌های بودجه 1400 استان همدان و از آنجایی که به گفته نماینده شهرستان تویسرکان اجرای این پروژه نیازمند تغییر و تحول در ساختار بکر طبیعی منطقه است، سپهرغرب با توجه به نقش اکولوژیکی باغات گنجنامه در حیات همدان، خواستار صیانت از باغات در مسیر توسعه راه‌ها شد.

مدیرکل راه و شهرسازی همدان با تأکید بر اینکه اجرای فاز نخست مسیر برگشت پروژه همدان- تویسرکان که 12 کیلومتر را شامل می‌شود جزء پروژه‌های اولویت‌دار استان در بودجه 1400 بوده، گفت: طبق مطالعات صورت‌گرفته هزینه برآوردشده برای اجرای این پروژه 50 میلیارد تومان است.

طی سال‌های اخیر همواره اصلاح نقاط حادثه‌خیز، تعریض و حذف گردنه‌های باریک محور تویسرکانـ گنجنامه یا همان سامان‌دهی راه دسترسی مستقیم تویسرکان- همدان از مسیر گنجنامه به‌عنوان یک مطالبه مردمی مطرح بوده است.

زیرا این محور به‌طور معمول از 15 آذرماه هرسال به‌علت بارش برف و شرایط کوهستانی بودن منطقه تا 15 اردیبهشت‌ماه سال بعد مسدود بوده و مردم روستاهای منطقه خرم‌رود در این مدت مجبور می‌شوند به‌جای طی مسافتی حدود 20 کیلومتر، از مسیری به مسافت 120 کیلومتر برای رسیدن به مرکز استان عبور کنند.

به دیگر سخن در این مدت مردم منطقه خرمرود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند، راه رسیدن به مرکز استان برایشان بسیار مهم است، این را می‌توان از گلایه‌مندی آنان به‌خوبی استنباط کرد و بارها این مطالبه را از مسئولان ارشد به‌ویژه نماینده شهرستان داشته‌اند.

حال آنکه اخیراً محمدمهدی‌ مفتح، نماینده مردم تویسرکان خبر از گنجانده شدن پروژه دوبانده شدن جاده گنجنامه به تویسرکان در بودجه خبر داد و گفت: طبق پیگیری‌ها به دنبال آن هستیم تا این پروژه را به روش BOT به اجرا درآوریم؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع و درعین‌حال حساسیت شرایط محیط‌زیستی و گردشگری در خرم‌رود به‌لحاظ گردشگری و درعین‌حال اکولوژیکی بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگوهایی را با فرهاد فرزانه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و نیز داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره اینکه در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس مسیر 13 کیلومتری از گنجنامه به همین به پروژه مسیر تویسرکان– همدان اضافه شده است، گفت: این به آن معنا است که پروژه قبلاً در جداول پیوست بودجه تنها تا گنجنامه وجود داشت.

فرهاد فرزانه با تأکید بر آنکه هنوز این پروژه در حد پیشنهاد است، اذعان کرد: این به آن مفهوم است که تا زمان مصوبه و ابلاغ شدن این بودجه از سوی مجلس امکان تحول و تغییر وجود دارد.

وی با بیان آنکه درخصوص نحوه اجرای این پروژه و اماواگرها در حوزه شکافتن کوه و یا تخریب باغات و مباحث این‌چنینی می‌بایست در بدو امر منتظر مصوبه شدن بودجه پروژه بود، اذعان کرد: یقیناً با تصویب بودجه پیوست‌های زیست‌محیطی برای نحوه اجرای این پروژه یک ضرورت انکارناپذیر بوده و نیازمند طی کردن فرآیند قانونی است.

فرزانه با اشاره به اینکه طرح پروژه تهیه شده است اما هزینه و اعتبار آن بستگی به برآوردهای صورت‌گرفته دارد، عنوان کرد: زمانی مجبوری کل کوه را به‌طور کامل بشکافی که یقیناً هزینه بالایی را در پی خواهد و یا شاید بتوان طبق طرح ارتفاع را بالاتر برد و درنتیجه تونل‌های کمتری زد و درنهایت هزینه کمتری را به‌کار بست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان تأکید کرد: پیوست زیست‌محیطی و نیز توجه به مباحثی همچون پدافند غیر عامل یقیناً از آنجایی که مدل‌های مختلف برای اجرا منطبق با طرح وجود دارد، یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر نمی‌توان با قاطعیت گفت که در اجرای این پروژه از کدام مدل استفاده خواهد شد، تصریح کرد: نکته این است که یقیناً وقتی قرار بوده پروژه‌ای در کوهستان به اجرا درآید، لاجرم برخی احتمالات همچون لزوم شکافتن کوه نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با اشاره به اینکه پروژه 12 کیلومتری عنوان‌شده (مسیر برگشت از همدان به سمت گنجنامه) دارای پیوست مطالعاتی و درعین‌حال جزء پروژه‌های مهم استان بوده، گفت: مجوزهای لازم اجرای این پروژه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز گرفته و در قانون بودجه هم گنجانده ‌شده است.

داریوش حسینی با اشاره به آنکه در بودجه 1400 اعتبار لازم برای اجرای این پروژه پیش‌بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: درواقع درحال حاضر منتظر ابلاغ بودجه هستیم تا در این راستا به دنبال انتخاب پیمانکار باشیم.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام‌شده اعتبار لازم برای فاز نخست این پروژه که 12 کیلومتر نخست را شامل خواهد شد چیزی حدود 50 میلیارد تومان پیش‌بینی‌ شده، تصریح کرد: درصورت تحقق این اعتبار برای سال 1400 اقدام به گرفتن پیمانکار و آغاز عملیات عمرانی پروژه خواهیم کرد.

حسینی با اشاره به اینکه فاز بعدی پروژه نیز 15 کیلومتر است و پروژه را فاز به فاز تا رسیدن به تویسرکان ادامه خواهیم داد، ابراز کرد: درخصوص الزامات محیط‌زیستی منطقه نیز یقیناً پیوست‌های لازم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی در راستای توسعه یک ضرورت است اما یقیناً توجه به مباحث زیست‌محیطی و نیز پیوست‌های اجتماعی و غیره نیز از دیگر الزامات اجرای پروژه‌ها بوده، ابراز کرد: بر این اساس حتی در ارائه طرح مطالعاتی پروژه این پیوست‌ها مورد توجه بوده است.

حسینی تأکید کرد: کلیه مطالعات انجام‌شده دارای تأییدیه و مجوز از سوی سازمان محیط‌زیست است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، از آنجایی که این پروژه جزء پروژه‌های اولویت‌دار استان در پیشنهاد‌های بودجه‌ای است، پس اجرای آن بنا به شرایط موجود درصورت تعریف ردیف بودجه‌ای یک الزام قانونی بوده و انتظار می‌رود طبق اظهار نظرهای عنوان‌شده از سوی دستگاه‌ها و مدیران متولی درواقعیت اجرای این پروژه الزامات زیست‌محیطی و درعین‌حال آسیبی که این پروژه خواه‌ناخواه به باغات در مسیر گنجنامه خواهد زد، توجه ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد. زیرا با توجه به تشریح پروژه در پی اجرای آن بخش اعظمی از باغات دستخوش تغییر خواهند شد و با قرار گرفتن در معبر یقیناً به‌تدریج شاهد کاهش سرانه فضای سبز در این منطقه خواهیم بود؛ چراکه تجربه نشان داده هرجا پای انسان به طبیعت باز می‌شود، متأسفانه شاهد تخریب بخش اعظمی از محیط بکر طبیعی خواهیم بود، بنابراین در این بخش نیازمند توجه ویژه دستگاه‌هایی همچون محیط‌زیست و منابع طبیعی جهت صیانت از محیط بکر باغی و طبیعی هستیم.

شناسه خبر 34456