شناسه خبر:37738
1399/12/18 10:38:40

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: عضو هیئت‌علمی پژوهشکده محیط‌زیست جهاد دانشگاهی یکی از معضلات زیست‌محیطی در زمان کرونا را افزایش مصرف آب دانست و متذکر شد: استفاده بی‌رویه از آب موجب تولید فاضلاب بیشتر می‌شود.

مهدی عاشور‌نیا، انسان را یکی از مهم‌ترین ارکان طبیعت دانست و اظهار کرد: هدف اصلی حفاظت از محیط‌زیست در نهایت بایستی منجر به سلامت انسان و حفظ موجودیت او  شود.

وی با بیان اینکه آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از زباله و فاضلاب مستقیم و غیرمستقیم سلامت انسان را تهدید می‌کند، افزود: انسان برای اینکه زندگی با کیفیت‌تری داشته باشد باید محیط‌زیست پاک و سالم داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده محیط‌زیست جهاد دانشگاهی جوامع بشری را همواره در معرض شیوع بیماری‌های میکروبی و ویروسی دانست و تصریح کرد: شیوع بیماری‌های همه‌گیر همچون کرونا موضوع سلامت انسان را دوباره مطرح می‌کند و بنابراین بر اساس توصیه‌های پزشکی یکسری اقدامات پیشگیرانه و درمانی ازجمله رعایت بهداشت انجام می‌شود.

عاشورنیا با بیان اینکه بحران ناشی از شیوع بیماری نیز ماهیت رفتار ضد زیست‌محیطی برخی از افراد را تغییر نمی‌دهد، گفت: کسانی که نسبت به محیط‌زیست خود بی‌مبالات هستند، نسبت به سلامت جامعه نیز هیچ‌گونه مسئولیت‌پذیری ندارند و در زمان بروز بیماری‌های همه‌گیر این سوء رفتار را بیش‌ازپیش نشان می‌دهند.

وی تمرکز متولیان حوزه بهداشت بر رفتارهای پیشگیرانه در جریان شیوع کرونا را ضامن حفاظت محیط‌زیست در درازمدت دانست و اضافه کرد: در شرایط بحرانی در حوزه سلامت انجام یکسری اقدامات اضطراری مانند استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ها، ماسک و دستکش، داروها و... ضرورت دارد تا این موج فروکش کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده محیط‌زیست جهاد دانشگاهی با تأکید بر لزوم توجه به پروتکل جمع‌آوری، ضدعفونی و امحای زباله‌های پزشکی و بیمارستانی به‌واسطه ماهیت آلوده‌کننده و غیربهداشتی آن، خاطرنشان کرد: عدم توجه به تجمیع زباله‌های عفونی و خانگی ممکن است زمینه‌ساز بروز موج دوم همه‌گیری بیماری باشد.

عاشورنیا یکی از معضلات زیست‌محیطی در زمان بروز بیماری‌های همه‌گیر را افزایش مصرف آب دانست و متذکر شد: استفاده بی‌رویه از آب موجب تولید فاضلاب بیشتر می‌شود و فاضلاب فرصت خوبی برای ادامه حیات میکروب‌ها و ورود شوینده‌ها و داروها در چارچوب تولید فاضلاب به منابع آب طبیعی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چاره‌ای جز رعایت اصول پیشگیرانه نداریم، عنوان کرد: پیشگیری و درمان دو رویکرد جوامع در مواجهه با بیماری‌هاست بنابراین پیشگیری انسان را از عواقب درمان بی‌نیاز می‌کند و در نهایت هزینه‌های مالی و جانی را کاهش می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با یادآوری اصل «پیشگیری مقدم بر درمان است»، خاطرنشان کرد: پیشگیری، از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌کند. اگر انسان بهداشت فردی را رعایت کند و بیمار نشود، حجم زیادی از پسماندهای دارویی و عفونی را کاهش می‌دهد و این بار را از دوش محیط‌زیست برمی‌دارد.

عاشورنیاکاهش تولید زباله را یک پیش‌نیاز در حفاظت از محیط‌زیست دانست و افزود: امروز که جامعه دچار بحران کرونا شده است، استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده افزایش یافته و مردم مرتب از ماسک و دستکش یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند بنابراین در گام نخست باید برای استفاده از این مواد برنامه‌ریزی منظم داشته باشیم.

وی خواستار استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو شد و گفت: در شرایط بحرانی نیازمند مدیریت رفتار هستیم، یعنی می‌توانیم با پرهیز از حضور غیرضروری در خیابان‌ها و معابر استفاده از دستکش پلاستیکی را به حداقل برسانیم.

این دکترای شیمی با بیان اینکه سیستم‌های مدیریت اجتماعی و فرهنگی و زیست‌محیطی در قرن 21 به سمت آموزش از مدارس رفته است، یادآور شد: بسیاری از ناآگاهی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری مشاهده شده ناشی از فقدان آموزش صحیح در مدارس بوده است بنابراین باید با در نظر گرفتن محیط‌زیست به‌عنوان یک پیکره وسیع‌تر شامل جوامع انسانی، رفتار مسئولانه فردی را در شرایط و بحران‌هایی مانند بیماری‌های فراگیر فراموش نکنیم، زیرا حیات انسان به حیات طبیعت و محیط‌زیست وابسته است.

شناسه خبر 37738