شناسه خبر:41225
1400/3/6 09:27:54

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از 15 خردادماه به‌عنوان موعد بهره‌برداری از فاز نخست پروژه گاوداری 6 هزار رأسی درگزین خبر داد و گفت: در این فاز برای 50 تا 60 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

یازدهم مهرماه سال 98 بود که عملیات اجرایی احداث گاوداری 6 هزار رأسی با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان درگزین آغاز شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران گفت: این طرح در روستای سنقرآباد از توابع شهرستان درگزین در زمینی به مساحت 60 هکتار احداث می‌شود.

احمد توصیفیان میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این گاوداری را سه هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: با اجرای این طرح برای 400 نفر به‌صورت مستقیم و 700 نفر به‌صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با بیان آنکه این گاوداری در زمینی متعلق به اراضی ملی احداث می‌شود، اظهار کرد: سرمایه‌گذار این طرح شرکت شستا و مجری آن شرکت گلدشت اصفهان است.

حال پس از گذشت تقریباً 20 ماه از کلنگ‌زنی این پروژه، بر آن شدیم تا درخصوص میزان پیشرفت کار با ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

   زیرساخت‌ها آماده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه در سایت محل اجرای این پروژه زیرساخت‌ها و امکانات اولیه همچون انشعابات و راه دسترسی فراهم شده است، گفت: سوله‌های مورد نیاز برای استقرار تلیسه‌های نخستین و راه‌اندازی فاز اول فراهم شده است.

   میزان سرمایه‌گذاری 400 میلیارد تومان

ظاهر پورمجاهد با تأکید بر اینکه منطبق با گفته مدیر اجرای پروژه تا 15 خردادماه چیزی بیش از یک‌هزار و 500 تا دو هزار تلیسه (گوساله) در سایت دامداری مستقر خواهند شد، تشریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده برای این پروژه چیزی حدود 400 میلیارد تومان است.

   150 تا 200 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است

وی با اشاره به آنکه این سرمایه‌گذاری و جذب آن در استان به تناوب درحال به ثمر رسیدن است، خاطرنشان‌کرد: طبق آنچه در سایت دامداری مذکور تاکنون به اجرا درآمده، چیزی حدود 150 تا 200 میلیارد تومان هزینه در پی داشته است.

این مقام ارشد استانی در حوزه اقتصاد با تأکید بر آنکه این پروژه در سه فاز به اجرا درآمده و تکمیل می‌شود، اذعان کرد: قرار بود مبلغ 40 میلیارد تومان تسهیلات از بانک کشاورزی نیز برای پیشبرد بهتر به پروژه تزریق شود.

پورمجاهد افزود: متأسفانه زمان پرداخت این تسهیلات با روزهای پایانی سال 99 هم‌زمان شد و در عمل پرداخت آن با مشکل مواجه شد.

وی ادامه داد: دراین‌بین شرکت گلدشت اصفهان به‌عنوان مجری طرح سعی کرد با تأمین مالی بتواند فاز نخست پروژه را منطبق با برنامه زمان‌بندی تحویل دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان درخصوص میزان اشتغال‌زایی این پروژه در استان نیز گفت: در فاز نخست اجرایی شدن و بهره‌برداری از این پروژه برای 50 تا 60 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، صنعت دامپروری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های زراعت در سطح کشور و به‌تبع آن استان همدان طی سال‌های اخیر از رشد و گسترش چشمگیری برخوردار بوده و کارآفرینی آن در اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌افزوده، تغذیه بشر، سلامت شهروندان و جامعه و به‌طور کلی نقش بی‌بدیل آن در اقتصاد باعث شده همواره مورد حمایت و توجه دولت قرار گیرد.

در این مسیر در شرایط کنونی پس از گذر از فراز و نشیب‌های دست‌یابی به خودکفایی و قرار گرفتن در وضعیت نسبتاً ایده‌آل، کم‌لطفی است که اهداف و برنامه‌ها با نگرش سطحی دنبال شود و چشم‌اندازهای بلندمدت که حاصل اندیشه منادیان این صنعت است، نادیده گرفته شود، زیرا تحرک با چنین شیوه‌ای نه‌تنها جایگاه و قدرت رقابت ما را در سطح ملی کم‌رنگ می‌کند، بلکه در تأمین براساس ظرفیت‌های داخلی هم به‌نوعی ما را وابسته به بازارهای خارج از استان می‌کند. بنابراین با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، با توجه به اینکه زیرساخت‌های اولیه همچون زمین و غیره از محل منابع دولتی و حاکمیتی بوده است، پس از گذشت تقریباً دو سال از کلنگ‌زنی این پروژه انتظار می‌رفت روند اجرای پروژه به‌گونه‌ای پیش برود که طی ماه‌های اخیر شاهد بهره‌برداری از فاز نهایی طرح باشیم و نه فاز نخست، اما آنچه دراین‌بین حائز اهمیت است، پیگیری و نظارت دستگاه‌های متولی بوده که امید می‌رود همچنان مانند گذشته در این حوزه دقت نظر بیشتری را اعمال کنند تا این پروژه نیز به سرنوشت دیگر پروژه‌های شرکت شستا همچون هتل همای همدان و صنایع تبدیلی دولومیت نهاوند دچار نشود.

شناسه خبر 41225