شناسه خبر:41839
1400/3/22 10:08:35
کارشناس برنامه‌ریزی شهر:

شورا نشینان کلیدداران توسعه شهر

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: محیط شهری پیچیده، پویا، متنوع و به‌عنوان یک منبع توسعه مطرح است که مستلزم ظرفیت بالای مدیریتی است که دراین‌بین شناخت وضع موجود شهری قابلیت فراهم کردن آن را در آینده مهیا می‌کند.

میزان موفقیت و یا عدم موفقیت مدیریت شهری در وهله نخست بستگی به قدرت و توانمندی مدیران شهری در عرصه آگاهی از ظرفیت‌های اجتماعی و اقتصادی و در ثانی به شناخت وضع موجود شهرها دارد تا بتواند به آینده‌نگری و برنامه‌ریزی دقیق در مورد آینده شهرها بپردازد حال آنکه اگر شرایط شهر همدان را مورد توجه قرار دهیم آنچه مسلم است اینکه این شهر از یک طرف با افزایش کالبدی مواجه است و از طرف دیگر با افزایش شتابان جمعیت شهرنشین با مسئله تغییر کاربری کشاورزی برای تأمین سرپناه مواجه است؛ بنابراین با توجه به شناخت کامل و دقیق وضع موجود و خصوصیات مختلف این شهر از قبیل رشد و توسعه فیزیکی، جمعیتی و اجتماعی، مهاجرت، عوامل طبیعی، از ادوار گذشته تاکنون می‌توان با مدیریت یکپارچه برنامه‌ریزی کارآمد و مفیدی را در راستای بهبودی و ساماندهی آتی این شهر ارائه داد براین اساس با توجه به اهمیت موضوع در آستانه انتخابات دوره ششم شوراهای شهر برآن شدیم تا در خصوص الزامات برنامه‌ریزی شهری با آیت‌الله اژدری‌تشویق کارشناس رسمی دادگستری در حوزه برنامه‌ریزی شهری گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس حوزه برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه خوشبختانه شهر همدان با شکل‌گیری شهرهای جدید جز شهرهای نادر کشور است که از چند دهه قبل بر اساس برنامه‌ریزی و طراحی شهری بنا نهاده شده و توسعه یافته است گفت: در سال 1307 قلب این شهر توسط معماران و مهندسان آلمانی جراحی و خیابان‌کشی‌‌ها به‌صورت شبکه‌ها شعاعی محقق شد.

آیت‌الله ‌اژدی‌تشویق با تأکید براینکه پس این طراحی طی این سال نیز همدانی‌ها خود با درایت ویژه در عرصه معماری و شهرسازی توسعه شهری را مدیریت کرده‌اند اذعان کرد: خوشبختانه همدان طی ادوار گذشته در سطح ملی در عرصه برنامه‌ریزی و طراحی شهری جزو شهرهای نامدار بوده است.

وی با اشاره به اینکه دراین‌بین چند نکته می‌بایست مورد توجه نمایندگان آتی مردم همدان در پارلمان شهری در دوره ششم شوراها قرار گیرد، تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر با توجه به مباحث جدید حوزه ساخت‌وساز در عرصه ضوابط و مقررات این مهم نیازمند بازنگری به‌ویژه در طرح‌های تفضیلی و در ضابطه طرح تدوین است.

این برنامه‌ریز شهری افزود: به‌عنوان‌مثال در عرصه ضابطه طرح تدوین در شهری همچون همدان ضابطه احداث پارکینگ‌ها نیازمند بازنگری است.

اژدری‌‌تشویق با اشاره به اینکه در حال حاضر باید با همگامی مقررات ملی ساختمان و طرح تفضیلی یک الگوی بینابین برای ساخت‌وساز و توسعه شهری ارائه شود، اظهار کرد: دراین‌بین شوراها با تخصیص بودجه مناسب به توسعه زیرساختی در شهر می‌توان نقش‌آفرین باشند.

وی با بیان اینکه شوراها در واقع کلیددار توسعه شهری هستند اذعان کرد: لزوم توجه به پارکینگ و ضوابط آن به این مسئله بازمی‌گردد که در شهر توریستی همچون همدان به‌ویژه در مرکز شهر نیازمند احداث پارکینگ‌های عمومی در نقاطی با فاصله منطقه از مرکز هستیم.

این برنامه‌ریز شهری با تأکید براینکه اولویت بعدی عرصه برنامه‌ریزی شهری برای شورای آتی توجه به زیرساخت‌های توسعه در مناطق کمتر برخوردار است عنوان کرد: این‌گونه مناطق می‌بایست با تخصیص اعتبارات ویژه در حوزه طراحی شهری از حاشیه بودن خارج شوند زیرا علی‌رغم سبقه چندین سال اتصال به بطن شهر در نبود امکانات و عدم طراحی درست شهری همچنان ازاین‌گونه مناطق به‌عنوان مناطق کم‌برخوردار و فقیرنشین یاد می‌شود.

اژدری‌تشویق با اشاره به اینکه ضرورت بعدی که می‌بایست توسط شورا‌نشینان دوره ششم مورد توجه قرار گیرد را حفظ باغات و محیط‌زیست همدان دانست گفت: صیانت از باغات می‌بایست به‌عنوان یک برنامه از سوی اعضای شورای آتی دنبال شود.

وی با تأکید براینکه نباید اراضی کشاورزی همدان به بهانه توسعه دستخوش تغییر و ساخت‌وساز قرار گیرد اذعان کرد: با توجه به کمبود زمین برای جبران این مسئله می‌بایست به‌جای توسعه افقی شهر با توجه به ظرفیت مناطق کم‌برخوردار به لحاظ اراضی توسعه عمودی در این‌گونه مناطق در دستورکار قرار گیرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با تأکید براینکه حفظ بافت ارزشمند شهری همدان نیز باید از دیگر اولویت‌های اعضای شورا در عرصه برنامه‌ریزی و طراحی شهر باشد تصریح کرد: خوشبختانه در رینگ مرکزی و درعین‌حال در ملات قدیمی همدان این ظرفیت وجود داشته و می‌بایست در مسیر محور توسعه همدان یعنی گردشگر‌پذیری بر اساس وجود این ظرفیت‌ها گام برداشت.

اژدری‌تشویق با تقدیر از عملکرد هوشمندانه مدیران همدانی در عرصه نوسازی بافت ارزشمند شهری تشریح کرد: خوشبختانه عملکرد مدیران مرتبط با این فضا طی چند دهه اخیر با توجه به رویکرد نوسازی به جای بهسازی یک عمل هوشمندانه است زیرا این مهم در ترغیب مالکان این‌گونه بافت‌ها در راستای نوسازی این نوع از بافت، تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال احیا و نوسازی منازل مسکونی منطقه جولان و تبدیل آن‌ها به خانه‌های بوم‌گردی خود مؤید این ادعا است که شهر همدان با چنین ظرفیتی قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی را دارا است که شرط تحقق‌بخش اعظمی از این ادعا به برنامه‌ریزی شهری بر اساس داشته‌ها بازمی‌گردد.

این برنامه‌ریز شهری با تأکید براینکه این مهم در کنار داشته‌های فرهنگی و اقتصادی شهر همدان با یک برنامه درست و منسجم توسعه پایدار شهری را به‌دنبال خواهد داشت اذعان کرد: مسئله همچون ضرورت ایجاد پارکینگ در مرکز شهر علاوه بر حل معضل ترافیکی در شهری همچون همدان یقیناً در عرصه تحقق درآمد پایدار شهری تأثیرگذار خواهد بود.

اژدری‌تشویق با تأکید براینکه برنامه‌ریزی شهری برای شهری همچون همدان نیازمند آگاهی از ظرفیت‌ها و توان شهر توسط اعضای شورای شهر است اذعان کرد: ارائه ایده جدید در عرصه برنامه‌ریزی شهری در حال حاضر یک نیاز اساسی در شهر است.

مع‌الوصف با توجه آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد برنامه‌ریزی شهری یک علم پیچیده در عرصه مدیریت شهری است که هریک از اعضای شورا می‌بایست قبل از نشستن بر مسند پارلمان شهری به این علم به‌عنوان یک نیاز به‌عنوان کلیددار توسعه شهر مسلح باشد.

شناسه خبر 41839