شناسه خبر:66995
1401/12/18 09:39:53

سپهرغرب، گروه خبر: معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری همدان گفت: استان همدان با چهار هزار و 400 هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش روز سه‌شنبه سپهرغرب از روابط عمومی فرمانداری همدان، اسدالله ربانی‌مهر در جلسه هماهنگی ثبت جهانی سیر اظهار کرد: همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته‌ای است و سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی، یک برند و نشان خاص دارد.
وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی سیر همدان، ادامه داد: جهانی شدن سیر آرزوی دیرینه کشاورزان همدانی است و در برندسازی، توسعه و تحول صادرات این محصول کشاورزی در شهر همدان، نقش چشمگیری ایفا می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری همدان تأکید کرد: ادارات جهاد کشاورزی و صمت با همکاری اتحادیه تعاونی سیر و موسیر نسبت به پیگیری ثبت جهانی سیر در سال 1402 اقدام کنند.
ربانی‌مهر ادامه داد: ثبت جهانی سیر همدان کمک بزرگی به حل مشکلات فعلی سیرکاران از کشت و برداشت استاندارد، صادرات، بسته‌بندی و توسعه این محصول دارد و از همه مهم‌تر کمک بزرگی به اشتغال‌زایی و توسعه کشاورزی در این منطقه است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری همدان با بیان اینکه سیر تولیدی در همدان به‌عنوان یک برند خاص در سال 1396 به ثبت ملی رسید، افزود: پیگیری برای ثبت جهانی آن نیز در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: بیشترین محصول سیر همدان در 12 روستای منطقه ازجمله روستاهای مسیر امام‌زاده کوه، روستای سولان، انصارالامام، یکن‌آباد و همچنین شهر مریانج تولید و به بازار عرضه می‌شود.
بیشترین میزان سیر این استان در شهرستان همدان کشت می‌شود و حدود یک‌هزار و 200 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد، بر همین اساس و به‌دلیل پیشتازی تولید سیر در این خطه حاصلخیز، همدان «قطب تولید سیر کشور» لقب گرفته است.
سومین جشنواره سیر روستای سولان سال 1398 برگزار شد که در چندسال اخیر و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره برگزار نشده است.
چهارمین جشنواره سیر و موسیر به مدت دو روز تیرماه امسال در روستای سولان برگزار شد.
گفتنی است، سیر تولیدی در کشور طی دو سال گذشته 133 هزار تُن بوده که 51 هزار تُن از آن یعنی 40 تا 50 درصد تولید کشور به استان اختصاص دارد.
سال زراعی گذشته 42 هزار تُن سیر خشک در چهار هزار هکتار سطح زیر کشت در استان تولید شده و هشت هزار و 300 تُن نیز سیر تر برای مصرف تازه‌خوری تولید شده است.

شناسه خبر 66995