شناسه خبر:68911
1402/2/20 09:46:00

سپهرغرب، گروه اجتماعی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با رئیس شورای اسلامی روستای چنار سفلی اسدآباد با جمعیت چهار هزار نفری مشخص شد در پی گسترش معضل بیکاری اهالی این روستا در مصاف با آسیب‌های اجتماعی به ستوه آمده‌اند.

تیرماه سال 1396 بود که بخشدار مرکزی اسدآباد در خبری از فراهم بودن شرایط تبدیل شدن روستای چنار سفلی به شهر خبر داد و گفت: در حال حاضر روستای چنار سفلی اسدآباد به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین روستا در شهرستان اسدآباد دارای چهار هزار و5٠٠ نفر جمعیت است.
علی ترابی؛ با اشاره به اینکه چند سالی است در این روستا به‌عنوان روستای پایلوت و مرکز نمونه در راستای رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی در حال کار هستیم، افزود: برای ارتقای همه‌جانبه و توسعه در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اشتغال و سرمایه‌گذاری، در راستای خلاقیت باید روستای چنار سفلی را آماده کرد.
وی با بیان اینکه برای این روستا دو کمیته شورای فرهنگ عمومی و مبارزه با مواد مخدر برای رفع آسیب‌های اجتماعی فعال است، تصریح کرد: هم‌اکنون روند توسعه و عمران در حوزه فرهنگی و اجتماعی با همکاری بخشداری و سپاه پاسداران و دیگر ادارات ذی‌ربط به‌صورت جدی در حال پیگیری است.
اما متأسفانه امروز با گذشت 6 سال از این خبر شرایط به گونه دیگری است به طوری که نه‌تنها فعالیت‌های دو کمیته مذکور کارساز نبوده بلکه روز به‌روز بر مشکلات آن افزوده شده، به گونه‌ای که در حال حاضر این روستا به معنای واقعی در چنگال آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها گرفتار شده است.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این خصوص گفت‌وگویی را با رئیس شورای اسلامی روستای چنار سفلی اسدآباد ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
یاور شیخ مهدی با بیان اینکه چنار سفلی، بزرگ‌ترین روستای استان همدان، امروز با وجود استعدادهای نهفته یکی از محروم‌ترین روستاها با بیشترین سهم از آسیب‌های اجتماعی همچون چون اعتیاد و طلاق است، گفت: این روستا در حال حاضر حدود چهار هزار نفر جمعیت را در خود جای داده که البته افرادی طی سال‌های گذشته به‌دلیل نبود اشتغال پایدار مهاجرت کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه بیشتر زمین‌های کشاورزی ما دیم بوده و طی سال‌های اخیر تمامی قنات‌های روستا نیز تخریب شده‌اند که این موضوع آن اندک کشاورزی و باغداری این روستا را تحت شعاع قرار داده اظهار کرد: البته در این زمینه اخیراً اعتباری از سوی جهاد کشاورزی برای احیای یکی از چشمه‌های روستا به مبلغ 500 میلیون تومان در نظر گرفته شده اما هنوز شاهد آغاز عملیات اجرایی و عمرانی آن نیستیم.
رئیس شورای اسلامی روستای چنار سفلی اسدآباد با ابراز اینکه بیشتر جوانان روستا به گچکاری مشغول هستند، تشریح کرد: در این روستا علیرغم کمبود امکانات و رفاه اما استعدادهای درخشانی در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی نهفته است که بعضاً به‌دلیل همین ضعف‌ها و کمبودها، روستا و شهرستان را رها کرده‌اند.
شیخ محمدی با بیان اینکه کشاورزی ضعیف موجود در روستا دیگر کفاف زندگی و معاش مردم و جوانان روستا را نمی‌دهد، ابراز کرد: متأسفانه علیرغم پرجمعیت بودن، به لحاظ زیرساخت همچنان مورد کم‌لطفی مسئولان مرتبط هستیم.
وی با تأکید بر اینکه با وجود این همه ظرفیت در میان مردمان این منطقه اما آنان از آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد و بیکاری رنج می‌برند و بالطبع آمار آسیب‌های دیگری چون طلاق، عدم ازدواج و غیره در آن بیشتر خواهد شد که همین‌گونه هم هست اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر جمعیت به حدود 400 نفر رسیده که اغلب دچار اعتیاد به مواد صنعتی هستند.
رئیس شورای اسلامی روستای چنار سفلی اسدآباد با اشاره به اینکه متأسفانه در روستا چند نفر قاچاقچی حرفه‌ای و توزیع‌کننده مواد مخدر صنعتی نیز وجود دارد که علیرغم پیگیری‌ها و رفت و آمدی که به دادستانی و مراجع قضائی داشتیم و فهرست اسامی آن‌ها را ارائه کردیم، با آن‌ها برخورد لازم صورت نگرفت ابراز کرد: شرایط در روستا در این زمینه به گونه‌ای است که معتادان برای خرید از این افراد صف می‌کشند.
شیخ مهدی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی همچون سرقت در پی گرفتار شدن اهالی روستا در دام اعتیاد، گفت: ازجمله آثار سوء این آسیب می‌توان به افزایش چشمگیر سرقت از اموال عمومی همچون کابل‌های برق مدارس و درمانگاه (هفته‌ای دو سرقت در روستا اتفاق می‌افتد) و افزایش تعداد طلاق اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در پی بی‌مهری مسئولان متأسفانه در نبود حتی یک کارگاه کوچک تولیدی روزانه 200 تا 400 نفر از زنان روستا برای کار روی زمین روستاهای اطراف ساعت هفت صبح از منزل خارج شده و 6 بعدازظهر به روستا بازمی‌گردند گفت: این در حالی است که همگان از آسیب‌های مترتب بر خانواده و فرزندانی که مادر بالای سرشان نیست واقف هستند، تأسف‌بارتر اینکه تعداد جوانان نخبه و تحصیل‌کرده این روستا کم نیست اما اغلب آن‌ها بیکار هستند.
رئیس شورای اسلامی روستای چنار سفلی اسدآباد با بیان اینکه تعداد بی‌شماری از نخبگان کشوری و استانی، اصالتاً اهل و بزرگ‌شده این منطقه هستند، گفت: برای نمونه دکتر حسام‌الدین شاهرخی و بنیامین نوروزی، حاصلی و جواد بخشی به ترتیب به‌عنوان دندانپزشک و چشم‌پزشک فعالیت دارند.
شیخ مهدی با تأکید بر اینکه تعداد معلمان و اساتید برخاسته از این روستا نیز کم نیستند تشریح کرد: ذکاوت و دانایی جوانان روستا مثال‌زدنی است اما توجه به این نخبگان در حد انتظار نیست.
وی با اشاره به ظرفیت وجودی بانوان و هنرهای دستی آنان گفت: برای اینکه بتوانیم از اشتغال زنان روستا در زمین‌های روستاهای اطراف کم کنیم؛ اخیراً به همت سپاه و بخش خصوصی توانسته‌ایم در پایگاه بسیج برای 50 نفر از خانم‌های جوان روستا کارگاه خیاطی دایر کنیم.
وی ادامه داد: همچنین بنا به ظرفیت موجود می‌توانیم نسبت به دایر کردن کارگاه تولید قارچ و کندوی زنبور عسل برای ایجاد اشتغال بیشتر از سوی مسئولان مرتبط اقدام کنیم.
رئیس شورای اسلامی چنار سفلی اسدآباد با تأکید بر عدم پیگیری مسئولان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره فرهنگی، ورزشی در روستا که نیاز نسل جوان محسوب می‌شود اذعان کرد: یکی از ظرفیت‌های فرهنگی این روستا امامزاده هادی است اما ساختمان قدیمی آن به‌دلیل تخریب برای بازسازی مجدد بیش از یک دهه است که توسط اوقاف نیمه‌کاره رها شده است.
شیخ مهدی با ابراز اینکه باوجود جمعیت بالای روستا متأسفانه وضعیت آسفالت و لزوم بهسازی آن طی سال‌های اخیر از سوی بنیاد مسکن مورد بی‌توجهی قرار گرفته تصریح کرد: این در حالی است که میزان اعتبارات تخصیص‌یافته به دهیاری حتی کفاف جدول‌گذاری را هم نمی‌دهد.
وی با اشاره به ظرفیت و مهارت‌های ورزشی در نوجوانان و جوانان و لزوم ایجاد این زیرساخت‌ها بنا به نیاز جمعیت بالای این روستا گفت: علیرغم درخواست مکرر پاسخی از سوی مسئولان دریافت نمی‌کنم برای نمونه بیش از هفت سال است که از کلنگ‌زنی فضای ورزشی (پی‌کنی و شناژریزی) زمان زیادی می‌گذرد اما طی این سال‌ها کاری انجام نشده بود تا اینکه سال جاری به همت نماینده شهرستان بالآخره از محل اعتبارات در اختیار او مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان به این پروژه اختصاص یافت که با این مبلغ به‌تازگی سوله مورد نیاز این محیط ورزشی زده شده اما هنوز خبری از دیوارچینی و سقف و تجهیزات برای این فضای ورزشی نیست.
رئیس شورای اسلامی روستای چنار با بیان اینکه مسئله بعدی عدم پیگیری مسئولان امر؛ مبنی بر شهر شدن چنار با توجه به دارا بودن همه پارامترها، شاخصه‌ها، ظرفیت‌های شهر شدن، و ارتباط روستای چنار با روستاهای کلیایی و غیره است که همت مدیران شهرستان را می‌طلبد گفت: تحقق این امر باعث می‌شود چنار شیخ از حالت بن‌بست بودن درآید و شاهد رشد اشتغال در روستا باشیم که این امر تنها با زیرسازی مسیر راه پنج کیلومتری امکان‌پذیر است.
شیخ مهدی ادامه داد: نکته آخر اینکه بنده به‌عنوان رئیس شورای اسلامی روستای چنار؛ حس می‌کنم دید مدیران ارشد شهرستان به این روستا؛ واقع‌بینانه و راهبردی نیست و زیاد به معضلات و مشکلات آن عنایت ویژه‌ای ندارند، شاید هم چنار را جز نقشه جغرافیایی شهرستان اسدآباد یا استان همدان محسوب نمی‌کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: با این وجود در این مدت که بنده قبول مسئولیت کردم از آقای فلاح؛ بخشدار مرکزی شهرستان که دلسوزانه پای درد دل ما می‌نشیند و تا حد امکان یاری‌دهنده، مشوق و مایه دلگرمی ما است کمال تقدیر و تشکر را دارم و از همین تریبون از زحمات و خدمات مستمر و مخلصانه خانم عباسی؛ دهیار فعال، تلاشگر و نمونه که تمام وقت خود را جهت پیشرفت و اعتلای چنار صرف می‌کند نیز قدرانی می‌کنم.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یکی از مهم‌ترین موارد تأسف‌باری که امروز در سطح روستایی همچون چنار سفلی مشاهده می‌شود افزایش گرایش به مواد مخدر و صنعتی است. یقیناً اعتیاد، آسیب اجتماعی بسیار بزرگی است و تبعات سنگینی بر خانواده تحمیل می‌کند. بنابراین اعتیاد را در هر روستا و با هر شرایطی باید مصیبت ملی عنوان کرد. متأسفانه دام اعتیاد یا همان سفره مسمومی که برای جوانان و نیروی کار در شهر پهن شده، امروز نیروی جوان روستایی را نیز در منجلاب سقوط فرو برده است، انتظار می‌رود مسئولان مرتبط با جدیت بیشتر در این عرصه ورود کنند.

شناسه خبر 68911