شناسه خبر:72852
1402/6/1 12:32:59

سپهرغرب-گروه کافه کتاب:نشست نقد و بررسی کتاب «خاتون و قوماندان؛ روایت زندگی ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی، فرمانده لشکر فاطمیون» با حضور مجازی مریم قربان زاده، نویسنده اثر و ام‌البنین حسینی، همسر شهید برگزار شد.

نشست‌ نقد و بررسی کتاب «خاتون و قوماندان» روایت زندگی ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی، فرمانده لشکر فاطمیون با حضور احمد وفائی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، سعید ایرانمنش، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار حسنی سعدی، مدیر گلزار بین‌المللی شهدای کرمان؛ معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و حضور مجازی مریم قربان‌زاده، نویسنده اثر؛ ام البنین حسینی، همسر شهید؛ کتابداران و خانواده‌های شهدای مدافع حرم در محل کتابخانه مرکزی کرمان برگزار و از طریق اسکای روم به صورت آنلاین پخش شد.

سردار حسنی سعدی، رزمنده و آزاده 8 سال دفاع مقدس با اشاره به یاد و خاطره شهدا و آزادگان اظهار کرد: آزادگان کرمانی کتاب‌های ارزشمندی از خاطرات اسارت خود نگاشته‌اند که از آن جمله کتاب آن بیست و سه نفر است.

وی در ادامه گفت: برای سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از 600 عنوان کتاب منتشر شده است و کتاب اسرار سلیمانی را به طور خلاصه معرفی کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با توصیه به مطالعه کتاب خاتون و قوماندان عنوان کرد: با مطالعه این گونه از کتابها تفاوت زندگی انسان‌ها و سیره و سلوک آنها را درک می‌کنیم.

وفائی، با اشاره به حوادث کربلا اظهار داشت: اعتقاد به آرمان‌ها و ارزشهای اسلامی و دفاع از آن توسط شهیدانی همچون علیرضا توسلی موجب شد تا درد و غم غربت را به جان بخرند ولی چون مولا و مقتدایشان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در راه ارزشهایشان دست از مقاومت برندارند و برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و پاسداری از ارزشها و آرمان هایشان جان خود را فدا کنند.

همچنین در این نشست صدیقه انجم شعاع منتقد کتاب با اشاره به وجوه تشابه زندگی همسران شهید افغان و همسران شهید رزمندگان دفاع مقدس بیان کرد: روایت همسر شهید برای ادامه زندگی همراه با سختی‌های فراوان به زیبایی به رشته تحریر درآمده است، خواننده باید صبور باشد و تا پایان کتاب را مطالعه کند.

این منتقد کتاب مطالعه آن را پیشنهاد داد و گفت: کتاب «خاتون و قوماندان» خواننده را با آداب و رسوم، نذری ها، افطاری‌ها و... مردم افغان و سختی‌های زندگی این مهاجرین به خوبی آشنا می‌کند.

مریم قربانزاده، نویسنده کتاب در ارتباط مجازی با برنامه گفت: کتاب «خاتون و قوماندان» یک کتاب بدون مرز است و مهاجران افغان به عنوان یک ظرفیت در کشور محسوب می‌شوند.

قربانزاده در پاسخ به انتقاد نداشتن پانوشت کتاب گفت: یک کتاب نباید پاسخگوی همه سئوالات باشد و باب تفحص و گفتگویی است تا خواننده با مهاجران ارتباط برقرار کند.

ام‌البنین حسینی، همسر شهید نیز در گفتگوی مجازی عنوان کرد: خدا را شاکرم که توفیق داشتم چند صباحی در معیت شهید علیرضا توسلی به رشد و تعالی روحی برسم و کتاب «خاتون و قوماندان» تنها گوشه‌ای از زندگی ما و رشادت‌ها و دلاوری‌های شهید را به تصویر کشیده است.

 

 

شناسه خبر 72852