شناسه خبر:76413
1402/9/6 12:25:24

همزمان با افتتاح سامانه انتقال آب شرب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در پاییز سال گذشته، تأمین آب شرب و کشاورزی شهرهای قروه و دهگلان از سد آزاد هم در دستور کار قرار گرفت.

دشت‌های قروه و دهگلان به‌دلیل برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی و کاهش منابع آبی، چند سالی است با مشکل تأمین آب به‌ویژه شرب مواجه است در همین راستا برنامه دولت انتقال آب از سد ازاد به این دشت‌ها است.

خط انتقال آب از سد قوچم به شهر دهگلان 25 کیلومتر طول دارد که بیش از 16 کیلومتر آن لوله‌گذاری و 21 کیلومتر نیز کانال‌کشی شده است؛ دو فاز خط انتقال آب سد قوچم به دهگلان و قروه اجرا شده و فاز سوم 61 درصد پیشرفت دارد.

پروژه سامانه انتقال آب از سد قوچم به طول بیش از 86 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ 360 متر از سد قوچم آغاز می‌شود و پس از رسیدن به شهر دهگلان با حرکت به سمت شهرهای قروه و دزج، نیاز آبی شهرها و روستاهای موجود در دشت‌های قروه دهگلان را تأمین می‌کند.

سامانه انتقال آب از سد قوچم قرار است سالانه بیش از 33 میلیون مترمکعب از نیازهای آبی شهری و صنعت در دشت‌های قروه و دهگلان را تأمین کند. این سامانه به شهر و روستاهای واقع در دشت‌های قروه و دهگلان از طریق لوله‌های فولادی و پلی‌اتیلن به قطرهای 1400، 1100، 900 و300 میلیمتر انجام می‌شود.

این خط انتقال ظرفیت تأمین نیاز شهری برای جمعیت 350 هزار نفری منطقه را تا افق 1420 داراست و با تأمین نیاز آب شهری و صنعت در دشت قروه – دهگلان امکان اشتغال بیش از پنج هزار نفر را فراهم می‌کند.

در سامانه انتقال آب از سد قوچم تاکنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن 15 هزار میلیارد ریال دیگر به‌منظور آبرسانی به دهگلان نیاز است.

برای آنکه کار اجرایی پروژه سرعت بیشتری بگیرد، عملیات اجرایی خط انتقال آب از سد قوچم از جبهه‌ای دیگر و از سمت قروه به دهگلان آغاز و در حال انجام است.

**پاییز سال جاری آب به دهگلان می‌رسد

استاندار کردستان مدتی پیش در بازدید از طرح انتقال آب از سد قوچم به شهرهای دهگلان و قروه اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، تا آخر پاییز امسال آب سد قوچم به دهگلان و تا اسفند سال آینده به قروه می‌رسد.

اسماعیل زارعی‌کوشا ادامه داد: طرح انتقال آب از سد قوچم به شهرهای دهگلان و قروه قرار بود تا پایان دولت یا سال 1404 به پایان برسد اما با پیگیری‌های صورت گرفته و همت دولت بناست حداکثر سال آینده در چنین ایامی این طرح در قروه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در زمینه تأمین آب و رفع تنش‌های آبی استان طی دو سال اخیر انقلابی بزرگ صورت گرفته و طی دو سال آینده هم طرح‌های حوزه آب تکمیل می‌شود.

وی با اظهار کرد: جزو معدود استان‌هایی هستیم که در افق 1425 هیچ دغدغه‌ای برای تأمین آب شرب استان نخواهیم داشت.

در سامانه انتقال آب از سد قوچم تاکنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن 15 هزار میلیارد ریال دیگر به‌منظور آبرسانی به دهگلان نیاز است.

**پیشرفت 75 درصدی طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان

طبق اعلام آخرین اطلاعات شرکت توسعه آب و نیرو، آبرسانی از سد قوچم به دهگلان 75.4 درصد پیشرفت دارد. 26.6 کیلومتر تملک اراضی آزاسازی مسیر سامانه انجام شده و کل مسیرسازی 24 هزار و 212 متر، کانال‌کنی 24 هزار و 100 متر و لوله‌گذاری 22 هزار و 50 متر است.

از ابتدای امسال تاکنون برای اجرای خط انتقال آب از سد قوچم به شهر دهگلان 18 هزار و 221 متر مسیرسازی، 19 هزار و 45 متر حفاری و کانال کنی و 17 هزار و 597 متر لوله گذاری انجام شده است.

از 9 دشت آبی استان پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو دشت دیگر در جنوب استان واقع شده و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های ازجمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

شناسه خبر 76413