شناسه خبر:14624
1398/9/13 08:18:03

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: مدیران و مسؤولان با اطلاع‌رسانی دقیق، به‌موقع و بی کم‌وکاست از بروز شایعات و انتشار اخبار کذب جلوگیری کنند.

مصطفی آزادبخت روز گذشته در شورای اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسؤول اطلاع‌رسانی دقیق و علمی درزمینهٔ آنفلوانزا داشته باشند تا از بروز نگرانی در جامعه و خانواده‌ها پیشگیری شود.

وی ادامه داد: هدف و رویکرد شورای اطلاع‌رسانی، طرح مسائل کلان در این نشست بوده و مصادیق باید در کمیته‌ها بررسی شود تا بتوان اطلاع‌رسانی را به‌صورت حرفه‌ای پیش برد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تصریح کرد: باید در این شورا برای ایجاد یک زبان مشترک دنبال ترسیم راه باشیم تا برای اقناع جامعه اطلاعات مستند و متقن به شهروندان ارائه شود.

آزادبخت یادآوری کرد: عملکرد ضعیف در برخی عرصه‌ها زمینه را برای انتشار اخبار کذب مهیا کرده، چراکه جای اطلاع‌رسانی دقیق و سریع خالی است درحالی‌که شورای اطلاع‌رسانی نقش کلیدی دراین‌باره دارد.

وی خواستار راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی با هدف پیشگیری از پرداختن به مسائل جزئی در شورای اطلاع‌رسانی و تخصصی شدن دستور جلسات این شورا شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: نخستین برگ برنده برای فعالان در عرصه سیاست، اقتصاد و دیگر عرصه‌ها، اطلاع‌رسانی بوده و این قدرت نرم، قدرت سخت را پشت سر گذاشته‌است.

آزادبخت خاطرنشان کرد: اگر اطلاعات موردنیاز جامعه به‌موقع منعکس نشود مردم منتظر نمانده و اطلاعات را از جاهای دیگر دریافت می‌کنند که این آسیب‌زا است.

وی با بیان اینکه تأثیر منفی اطلاعات نادرست چند برابر است، تأکید کرد: می‌بایست درزمینهٔ وقایع روزمره به‌موقع و دقیق اطلاع‌رسانی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان افزود: عملکرد دستگاه‌های اجرایی درزمینهٔ اطلاع‌رسانی به‌صورت شفاف بررسی‌شده و در صورت کم‌کاری، این موضوع بدون اغماض از سوی رسانه‌ها و نشریات منعکس می‌شود.

آزادبخت یادآوری کرد: اداره‌هایی که در پرداخت مطالبات رسانه‌ها کوتاهی می‌کنند این مسئله به‌عنوان یک نمره منفی در ارزشیابی آن‌ها محسوب می‌شود.

     لازمه تأثیرگذاری بر افکار عمومی و سیاست‌گذاری دقیق، همراه بودن نیروها است

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان نیز در ادامه اظهار کرد: دنیای کنونی به‌عنوان دنیای ارتباطات به دهکده جهانی و هر کس به یک رسانه تبدیل‌ شده‌‌است، به‌گونه‌ای که با کسب و انعکاس اخبار، فضای افکار عمومی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ابوالقاسم الماسی با بیان اینکه مدیریت افکار عمومی در فضایی که همه افراد به یک رسانه تبدیل شده‌اند کار بسیار سخت و دشواری است، خاطرنشان کرد: در این میان توجه نکردن دستگاه‌های دولتی به موضوع اطلاع‌رسانی و افکار عمومی موجب فاصله بین دولت و مردم شده‌است.

وی گفت: کم‌کاری مسؤولان نسبت به شفاف‌سازی اطلاعات موجب جایگزین شدن و انعکاس اطلاعات منفی شده چراکه نگاه برخی مسؤولان به مسئله اطلاع‌رسانی سطحی است.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان اذعان کرد: در شرایطی که همه افراد تبدیل به رسانه شدند دیگر مجموعه دستگاه اطلاع‌رسانی و مدیران روابط عمومی تأثیرگذاری لازم را ندارند.

الماسی تصریح کرد: با آسیب‌شناسی دقیق این موضوع نیاز به اصلاح برخی مؤلفه‌ها ضرورت می‌یابد که نمونه بارز آن تقویت جایگاه روابط عمومی‌ها است، چراکه نگاه مدیران به روابط عمومی‌ها فقط به انجام کارهای روزمره ختم می‌شود و مدیر به اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق از طریق روابط عمومی باور ندارد.

وی ادامه داد: در این صورت، مدیر درزمینهٔ تأمین اعتبار، نیرو و تجهیزات برای روابط عمومی کاری نمی‌کند چراکه مدیر به اقناع افکار عمومی در این برهه حساس اعتقادی ندارد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان یادآوری کرد: بسیاری از رسانه‌ها از مدیران سبقت‌گرفته‌اند به‌گونه‌ای که نمی‌توان به آن‌ها رسید چراکه آن‌ها منتظر مدیر نمانده و با انتشار اخبار غیرواقعی و جذاب، مردم را به خود جلب کرده‌اند.

الماسی عنوان کرد: فعالان حوزه اطلاع‌رسانی در راستای به‌روز بودن ذهن، فکر، تولید محتوا و قالب جدید کم‌کاری می‌کنند چراکه شماری از این افراد تخصص و توان کار در روابط عمومی را ندارند.

وی افزود: نیازمند نیروهای توانمند با سواد رسانه‌ای بالا برای تولید محتوای دقیق با هدف حل مشکلات هستیم.

به گفته مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان زمانی که عقبه اطلاع‌رسانی ازجمله روابط عمومی و مجموعه رسانه ضعیف عمل می‌کنند، به‌روز نیستند و با پیشرفت ارتباطات و فنّاوری جلو نرفته‌اند در این صورت شورای اطلاع‌رسانی نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، چراکه لازمه تأثیرگذاری بر افکار عمومی و سیاست‌گذاری دقیق، همراه بودن نیروها است.

     برای جلوگیری از تعطیلی رسانه‌ها و مطبوعات تلاش می‌کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز گفت: با توجه به اتفاق‌های رخ‌داده در حوزه کاغذ، بسیاری از رسانه‌ها به علت کاهش شمارگان، باید طبق قانون تعطیل شوند اما اداره کل ارشاد با آن‌ها تعامل کرده‌است.

احمدرضا احسانی بیان کرد: این اداره کل درصدد ادامه حیات رسانه‌ها است تا به شمارگان پیش‌بینی‌شده در قانون برسند؛ چراکه تعطیلی رسانه‌ها علاوه بر ضربه به بدنه مطبوعات استان و کشور، موجب بیکار شدن چندین تَن می‌شود.

وی همچنین با اشاره به دغدغه برخی مطبوعات برای دریافت مطالبات خود در حوزه آگهی‌ها، اظهار کرد: دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی باید از طریق سامانه تعریف‌شده واحد توزیع آگهی، گزارش‌های خبری و تبلیغی خود را منعکس کنند تا این آگهی‌ها به‌صورت عادلانه بین تمامی رسانه‌ها توزیع شود و هر اقدامی خارج از این چارچوب تخلف است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده‌است، افزود: سازوکار شفاف‌سازی در فرایند گردش اطلاعات و فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان استان باید در این شورا ترسیم شود.

وی اضافه کرد: قرار دادن اطلاعات در اختیار رسانه‌ها، مردم و مطبوعات برای روشن شدن افکار عمومی نیازمند پاسخگو بودن دستگاه‌ها به مطبوعات و اصحاب رسانه است چراکه خبرنگاران نقش اساسی در حوزه مدیریت افکار عمومی، اطلاع‌رسانی و گردش اطلاعات در بخش‌های مختلف دارند.

احسانی تأکید کرد: عملکرد حاکمیت، نظام و دولت در حوزه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید به اطلاع عموم رسانده شود، بنابراین پاسخگو بودن به افکار عمومی جزء اولویت‌های ترسیم‌شده، سیاست‌ها و برنامه‌های شورای اطلاع‌رسانی همدان است.

احسانی ادامه داد: نحوه پاسخگویی نیز باید ترسیم شود تا دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول در مقابل کارهایی که انجام می‌دهند به مردم پاسخگو باشند.

وی نقش‌آفرینی در مدیریت افکار عمومی همدان در چارچوب سیاست‌های کلی کشور و تبیین خط‌مشی اطلاع‌رسانی از عملکرد و دستاورد‌های حوزه‌های مختلف استان را از وظایف این شورا برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: ترسیم جهت‌گیری اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی استان در راستای پاسخگویی به افکار عمومی، انعکاس شفاف عملکردها و تشکیل اتاق فکر متناسب با مأموریت‌ها و وظایف شورای اطلاع‌رسانی، در اولویت برنامه‌های این شورا رده‌بندی می‌شود.

احسانی اضافه کرد: اگر وظایف این شورا به‌خوبی انجام شود گردش اطلاعات به‌صورت شفاف صورت می‌گیرد، بنابراین از ترویج اخبار کذب و شایعه که بر روی افکار عمومی تأثیر گذاشته و تبعات آن بر سیستم اداری استان و کشور برمی‌گردد، جلوگیری می‌شود.

وی گفت: با توجه به وضعیت سهمیه‌بندی سوخت و نزدیک شدن به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، شفاف‌سازی خدمات و اطلاع‌رسانی دقیق و بی کم‌وکاست در این حوزه‌ها ضروری است.

شناسه خبر 14624