شناسه خبر:27468
1399/6/5 07:25:48

همدان به شرایط نسبتاً پایداری در شیوع کرونا رسیده اما سهل‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها شرایط سخت کرونایی را بازمی‌گرداند؛ بهبودیافتگان کرونایی به شکرانه سلامت نذر اهدای پلاسما در ماه محرم داشته و در برنامه حیات‌بخش شرکت کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز استان‌ها، شهرها و روستاهای مختلف کشور درگیر این بیماری بوده و با تغییر تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها، وضعیت از قرمز تا زرد و نارنجی در نوسان بوده است؛ استان همدان که از ابتدای شیوع و حتی تا پس از پایان 13 فروردین در وضعیت مناسبی در کنترل این بیماری بود متأسفانه با فرارسیدن تعطیلات عید فطر و افزایش سفرها از استان‌های با شیوع بالا، وضعیت در همدان نیز تغییر یافت و شاهد افزایش آمار ابتلا بودیم.

با وجود تلاش‌های مسئولان با توجه به موارد عنوان شده و عدم رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری شدت شیوع به حدی رسید که مجدداً اعمال برخی محدودیت‌ها طی یک هفته و تمدید آن را شاهد بودیم و استان همدان به یکی از استان‌های با وضعیت هشدار تبدیل شد که این موضوع نگرانی‌هایی را برای هم استانی‌ها به دنبال داشت.

با قرار گرفتن استان همدان در وضعیت هشدار، سخت‌گیری در اجرای پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری تشدید شد و مردم نیز با رعایت بیش از پیش پروتکل‌ها سعی بر بازگرداندن شرایط به قبل از این وضعیت داشتند که خوشبختانه با رعایت نکات بهداشتی وضعیت شهرستان‌ها در شیوع تغییر کرد و اکنون وضعیت نسبتاً پایداری در استان حاکم است.

اما اکنون با توجه به فرارسیدن ماه محرم و برپایی مراسم‌های عزاداری، هیئات اقدام به برگزاری با رعایت پروتکل‌ها کرده‌اند، دغدغه این روزها تعطیلی تاسوعا و عاشورای حسینی پیش رو است که شهروندان را نگران از افزایش سفرها و افزایش ابتلا کرده است؛ به منظور آگاهی از آخرین وضعیت استان در شیوع کرونا و همچنین پلاسما درمانی با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه روند با ثباتی را در کنترل شیوع کرونا در استان داریم، اظهار کرد: از پیک اپیدمی طی دو هفته اخیر عبور کرده‌ایم و اکنون مشکلی در این خصوص نداریم.

منوچهر کرمی در رابطه با وضعیت شهرستان‌ها در شیوع کرونا نیز گفت: شرایط در شهرستان‌ها بهتر شده و عملاً از نظر رنگ‌بندی شهرستان‌های همدان و نهاوند در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: شهرستان‌های ملایر، کبودراهنگ و تویسرکان در وضعیت نارنجی قرار دارند و بهار، رزن و اسدآباد نیز جزو شهرستان‌های زرد هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اکنون یک شهرستان با وضعیت قرمز در استان داریم، افزود: شهرستان فامنین با توجه به شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.

کرمی با تأکید بر اینکه دو آیتم منجر به افزایش شیوع کرونا خواهد شد، تصریح کرد: جابجایی‌های زیاد جمعیت، بازگشت مردم به زادگاه‌ها و احتمال مسافرت‌ها به محل سکونت طی تعطیلات پیش رو بالا است.

وی با بیان اینکه جابجایی جمعیت دقیقاً شرایط انتشار گسترده‌تر بیماری کرونا را فراهم می‌کند، ادامه داد: مشکل پیش آمده این است که بسیاری از افراد با ظاهر سالم با تصور اینکه بیماری ندارند می‌توانند بیماری را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: درخواست این است تا حد امکان امسال بر خلاف سال‌های گذشته طی تعطیلات پیش رو و عاشورا و تاسوعای حسینی بازگشت به زادگاه صورت نگیرد.

وی یادآور شد: استثنائاً در صورت بازگشت افراد به زادگاه، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و تهویه اتاق‌ها در دستور کار قرار گیرد.

کرمی با تأکید بر اینکه از دورهمی‌های با تعداد بالا خودداری شود، اظهار کرد: درخواست داریم سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار و کودکان در مراسم‌ عزاداری حاضر نشده و به صورت مجازی عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه به تمام هیئات مذهبی توصیه شده که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نحوه عزاداری طبق پروتکل روزهای گذشته باشد، گفت: هیچ‌گونه دسته روی طی این روزها در سطح شهر نداریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: خوشبختانه رعایت پروتکل‌ها در هیئات از ابتدای ماه محرم درصد بسیار بالایی است؛ مواردی از عدم رعایت ساعت به صورت محدود گزارش شده که هماهنگی لازم برای اقناع هیئات انجام شده است.

وی با بیان اینکه گزارشی از عدم رعایت نکات در عزاداری‌های هیئات مذهبی نداشته‌ایم، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی گزارش موارد را به طور رسمی ارائه خواهد داد.

کرمی تصریح کرد: شرایطی را در استان تجربه کردیم که باید برای اعلام عدم وضعیت هشدار حدود یک تا یک ماه و نیم سپری شود و تا اطمینان حاصل کنیم، وارد فاز جدید نمی‌شویم.

وی با تأکید بر اینکه اکنون بحث وضعیت هشدار مطرح نیست بلکه هر زمان همچون اکنون که تعداد موارد پایین است به شدت در معرض خطر افزایش موارد هستیم، ادامه داد: هرگونه سهل‌انگاری و عدم رعایت می‌تواند ما را به شرایط سخت بازگرداند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان و موارد مثبت کرونا طی هفته‌های اخیر به طور میانگین روزانه زیر 20 مورد بوده است.

*روزانه 4 تا 6 اهداکننده پلاسما داریم

مدیرکل انتقال خون استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما به شروع تهیه پلاسما از اواخر اردیبهشت ماه در همدان اشاره کرد و یادآور شد: ابتدا آمار مبتلایان بهبود یافته را از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دریافت می‌کردیم.

افشین محمدی با بیان اینکه پلاسما از بیماران بستری و موارد اثبات شده ابتلا به کرونای قرنطینه در خانه و بهبود یافته و دارای شرایط تهیه می‌شود، اظهار کرد: دارا بودن سن 18 تا 60 سال و فاقد بیماری زمینه‌ای بودن از شرایط لازم در اهدای پلاسما است.

وی گفت: بهبود یافتگان دیابتی وابسته به انسولین، بیماران قلبی و عروقی و مصرف کنندگان داروهای خاص نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با تأکید بر اینکه عملاً اهدای پلاسما از سوی خانم‌ها بعید به نظر می‌رسد و یا آمار بسیار پایینی است، بیان کرد: خانم‌های بدون سابقه بارداری و یا سقط می‌توانند اهدای پلاسما داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه اهدای پلاسما با روزی یک بهبود یافته و یا دو روز یک نفر شروع شد، افزود: اکنون به ویژه طی دو هفته گذشته آمار به طور میانگین حداقل روزانه چهار نفر اهدا کننده پلاسما است که حتی به روزانه 6 اهداکننده نیز رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در اهدای پلاسما با کمک دانشگاه علوم پزشکی و رسانه‌ها انجام شده است، تصریح کرد: به دنبال این اقدامات بعضاً افراد فراخوان نشده نیز خود با ارائه مدارک اقدام به اهدای پلاسما می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان ادامه داد: از شرایط اهدا این است که باید یک ماه از بهبودی فرد مبتلا گذشته باشد و تعدادی از مبتلایان بهبود یافته خود به صورت داوطلبانه برای اهدا به مرکز مراجعه دارند.

محمدی با بیان اینکه تاکنون 190 واحد تهیه پلاسما داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: بالغ بر 150 واحد پلاسمای تهیه شده در مراکز بیمارستانی استان توزیع شده است و یکی از روش‌های موثر و کمک کننده در درمان بیماران است.

وی با تأکید بر اینکه البته پلاسما به بیماران کرونایی در مرحله شدید بیماری تزریق نمی‌شود، یادآور شد: پلاسما به تشخیص پزشک و در شروع بیماری به بیماران تزریق می‌شود و از این روش استقبال شده است.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه شدت بیماری و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کمتر شده است، اظهار کرد: امید است با رعایت پروتکل‌ها بیماری فروکش کرده و پلاسما اهدا اما مصرف نشود.

محمدی با توصیه به مبتلایان بهبهود یافته در خصوص اهدای پلاسما گفت: بهبودیافتگان به شکرانه سلامت و با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم در این اقدام شرکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه بهبودیافتگان از کرونا آسوده خاطر باشند که با اهدای پلاسما هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید، بیان کرد: در این ایام چه نذری بهتر از اینکه در برنامه‌ای حیات‌بخش شرکت کرده و اهدای پلاسما داشته باشند.

گفتنی است؛ اکنون استان همدان پس از چند وقت قرار گرفتن در شرایط شیوع نسبتاً بالا و وضعیت هشدار به شرایط نسبتاً پایداری رسیده اما سهل‌انگاری و عدم رعایت شرایط سخت کرونایی را بازمی‌گرداند که این امر رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌ها و عدم جابجایی بالا و بازگشت به زادگاه با توجه به تعطیلات پیش رو را می‌طلبد.

از اقدامات مهم در درمان بیماران کرونا اهدای پلاسما بوده که بهبودیافتگان کرونایی می‌توانند به شکرانه سلامت نذر اهدای پلاسما در ماه محرم داشته باشند؛ ضمن اینکه از ابتدای این اقدام تاکنون 190 واحد پلاسما در همدان تهیه شده است.

شناسه خبر 27468