شناسه خبر:61986
1401/8/10 02:38:35

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان شهرستان همدان دارای 15 هزار و 200 عنوان کتاب صوتی و یک‌هزار و 63 جلد کتاب با خط بریل است.

عاطفه زارعی روز دوشنبه اظهار کرد: کتابخانه ویژه نابینایان بخشی تخصصی از کتابخانه مرکزی همدان است که با دارا بودن کتاب صوتی، بریل، پرینتر، اسکنر ویژه نابینایان و رایانه‌هایی با طراحی ویژه، فضا را برای استفاده این قشر از کتابخانه مهیا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزش خط بریل، آموزش قرآن‌خوانی و شعرخوانی در راستای آموزش نابینایان و کم‌بینایان فعال است، افزود: روشن‌دلان علاوه‌بر امانت کتاب از کتابخانه ویژه نابینایان می‌توانند از کلاس‌های آموزشی و فرهنگی این مرکز علمی و فرهنگی بهره‌مند شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: امانت کتاب در کتابخانه ویژه نابینایان به دو صورت امانت کتاب‌های بریل که با مراجعه روشن‌دل به کتابخانه شکل می‌گیرد و امانت کتاب‌های صوتی به‌صورت لوح‌های فشرده است که در قالب مجازی هم انجام می‌شود.

زارعی اظهار کرد: امکان ارسال کتاب‌های کتابخانه ویژه نابینایان به‌صورت لوح‌های فشرده به سایر شهرستان‌های استان وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه روشن‌دلان افرادی هنرمند و علاقه‌مند به مطالعه و یادگیری هستند، در بسیاری مواقع چنانچه هنری داشته باشند، به دیگران آموزش می‌دهند.

خط بریل، الفبایی است که به نابینایان کمک می‌کند همانند افراد عادی خواندن و نوشتن را بیاموزند. برای استفاده از این نوع خط به حس لامسه نیاز است؛ این شیوه از نگارش در زبان‌هایی که از چپ به راست است، از چپ به راست نوشته شده و در زبان‌هایی که از راست به چپ نوشته می‌شود، از راست به چپ است.

استان همدان دارای 118 کتابخانه با یک میلیون و 326 هزار و 158 نسخه کتاب و 80 هزار عضو است.

شناسه خبر 61986