شناسه خبر:68583
1402/2/13 08:56:41
رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مطرح کرد:

سنجش مسائل شهرها، زمینه‌ساز پیشرفت

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه اعضای شوراهای اسلامی شهرهای مختلف کشور تا نتوانند از مسائل شهرها سنجش داشته باشند پیشرفت امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: متأسفانه تا به امروز هیچ نهادی در کشور برای سنجش پیشرفت در شهرها وجود نداشته و این درحالی است که در دنیا نهادهای مختلفی شهرها را می‌سنجند.

محمدحسین قوچانی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت شوراها که در تالار قرآن همدان برگزار شد، با اشاره به موضوع چاره‌جویی برای نقش مدیریت شهری در تحقق راهبرد رشد تولید، افزود: ما به پیشرفت ملی نمی‌رسیم، مگر اینکه شهرهایمان شکوفا و متمدن باشند؛ پیشرفت کشور در گروی پیشرفت شهری است.
   اقدامات در مقیاس کوچک شهری اثرگذارتر است
این پژوهشگر مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در ادامه تصریح کرد: شهر‌ها گام به گام می‌توانند در کنترل تورم مؤثر باشند. نگاه من این است که کار و اقدامات در مقیاس کوچک می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد؛ مثلاً در موضوع قنات‌ها طی روزگاران گذشته هر منطقه‌ای مشکل خود را به‌صورت بومی حل می‌کرده است.
وی با تأکید بر اینکه بعد از سال 57 امور به‌شدت دولتی شده است، اظهار کرد: در حدود 30 سال گذشته هرساله راهبرد‌های مختلف ارائه شده، درصورتی که توسعه سرزمین و شکوفایی میهن از پایین به بالا، امکان‌پذیر است.
   شهرها محور محرکه و پیشران پیشرفت ملی هستند
قوچانی با بیان اینکه تا نتوان به این سؤال که مسئول اقتصاد یا اجرایی شهر همدان چه کسی است؟ پاسخ داد نمی‌توان شهر تمدن‌ساز را شاهد بود، اذعان کرد: شهرها محور محرکه و پیشران پیشرفت ملی هستند. باید مشخص شود هر شهر دارای چه نقشی (مثلاً گردشگری، علمی، صنعتی و غیره) است؟ اعضای شورای اسلامی شهر باید نقش شهر‌ها در سند ملی آمایش را بدانند، مسائل کوچک شهر‌ها مهم هستند و برای حل مسائل ملی باید کار را از شهرها آغاز کرد.
رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه همدان یکی 100 شهر بزرگ ایران است، اظهار کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهرها­ی مختلف کشور تا در موارد مختلف نتوانند از مسائل سنجش داشته باشند، پیشرفت امکان‌پذیر نخواهد بود؛ متأسفانه تا به امروز در هیچ نهاد کشور شاخص پیشرفت شهری نداریم.
  در دنیا نهادهای مختلف شهرها را می‌سنجند
وی در ادامه با اشاره به اینکه در دنیا برای مهار ترافیک دیگر بزرگراه‌سازی مد نظر نیست، افزود: در دنیا نهاد‌های مختلف (بیش از 40 نهاد بین‌المللی) شهرها را می‌سنجند که جزء تهران و اصفهان هیچ شهر ما مورد سنجش قرار نمی‌گیرد؛ متأسفانه تهران در کنار هرات و بغداد به‌نام سیاه‌چاله‌های جهانی قرار می‌گیرد، چراکه ما داده‌های شهری خود را اعلام نمی‌کنیم.
   یکی از عوامل تحقق شعار سال، سنجش شاخص اقتصادی شهرها است
قوچانی پرداختن شوراهای اسلامی شهر به شاخص سنجش وضعیت اقتصادی شهر را به‌عنوان یکی از عوامل قرارگیری در مسیر تحقق شعار سال برشمرد و یادآور شد: این مهم مسیر درست برای سرمایه‌گذاری را به ما نشان خواهد داد تا بتوان از ظرفیت‌های مولدسازی استفاده کرد.
این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: تولید خدمات و بهره‌وری از سرمایه انسانی گاهی از تولیدات دیگر مهم‌تر است؛ قرارگیری درست نیروی انسانی در جایگاه خود، مهم‌ترین کمک به شهر خواهد بود.
وی در ادامه افزود: به‌طور مثال دستورالعمل سنجش شاخص پیشرفت همدان را شورای اسلامی شهر از شهرداری بخواهد تا موضوعاتی مثل فضای سبز را بسنجد که بتوانیم اطلاعات درستی را در حوزه‌های مختلف شهری شاهد باشیم.
قوچانی با بیان اینکه از سال 69 تاکنون رهبری هرسال را با نامی به‌عنوان شعار اعلام کرده‌اند که از سال 87 به بعد شعارها راهبرد اقتصادی هستند، اذعان کرد: در 15 سال اخیر عمده راهبردهای تعیین‌شده برای هرسال، به اقتصاد مرتبط بوده است.
   انعکاس نارسایی‌ها به سازمان‌های اجرایی برعهده شورای اسلامی شهر است
این مدرس دانشگاه انعکاس نارسایی‌ها به سازمان‌های اجرایی توسط شورای اسلامی شهر را یکی از کارویژه‌های آن‌ها برشمرد و گفت: از رشد تولید فضای سبز تا سرعت بخشیدن به صدور پروانه‌ها، کنترل تورم در مقیاس شهر، افزایش ارائه خدمات و حمایت از کارآفرینان مثلاً درخصوص بازیافت پسماند، کمک‌کننده خواهد بود تا مدیریت شهری بهبود یابد.
وی با اشاره به اینکه می‌توان برای بهبود وضعیت شهرها از ظرفیت فرهنگ‌سراها استفاده کرد و بخشی از کار را به استارت‌آپ‌ها سپرد، ابراز کرد: باید در بخش‌هایی مثل سرعت بخشیدن به صدور پروانه، تغییر به نفع دهک‌های پایین جامعه وجود داشته باشد؛ تهیه طرح‌های موضوعی اقتصادی، مقررات‌زدایی برای دهک‌های پایین، بسط حوزه کارآفرینی، پروژه‌های محرک اقتصاد و تولید، نوسازی بافت فرسوده و مشوق‌سازی ساخت‌وساز و طرح پهنه‌های نوآوری، ازجمله عوامل کمک‌کننده به رشد شهری است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه باید با ضوابط قدیمی در حوزه شهری به‌صورت براندازی برخورد شود، افزود: درحال حاضر بزرگ‌ترین هایپرمال‌های جهان بدون پارکینگ و مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی هستند که نشان از تغییر در ضوابط قدیمی است.
   ما باید زبان گویای مردم برای مسئولین و مجریان جهت حل مشکلات آنان باشیم
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه روز شوراها روز همدلی و وحدت است، گفت: شوراها ظرفیت‌های ارزشمندی هستند که در قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای دارند و ما باید زبان گویای مردم برای مسئولین و مجریان جهت حل مشکلات آنان باشیم.
محمود مسگریان با اشاره به اینکه انتخاب نمایندگان توسط مردم در شورا نماد مردم‌سالاری دینی است، اظهار کرد: جمع کردن همه افرادی که در حوزه‌های مختلف شهری درحال فعالیت هستند توسط شهردار ابتکار خوبی بوده که سال گذشته نیز انجام شد؛ این مهم باعث هم‌افزایی خواهد بود. همدلی شهرداری و سایر مسئولین به ما کمک خواهد کرد تا وظایف خود را قِبال مردم انجام دهیم.
وی در پایان تأکید کرد: جدایی، اختلاف و دودستگی نتیجه‌ای جز خنثی کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ما ندارد. گِله‌هایی که بیان شد برای این است که بتوانیم اهداف شوراهای اسلامی را محقق کنیم.
   طبق منویات رهبری مشورت از خطا در امور جلوگیری خواهد کرد
شهردار همدان نیز در این برنامه با اشاره به اهمیت شورای اسلامی ازنظر مقام معظم رهبری، گفت: این بیانات برای ما مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در آن به مشورت و خرد جمعی اشاره دارند و توجه به این مهم از خطا در امور جلوگیری خواهد کرد.
سیدمسعود حسینی با بیان اینکه انتخابات شوراها گامی به سوی تحقق قانون اساسی است، اظهار کرد: تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی با تشکیل شورا‌ها اتفاق افتاد و شوراها تبلور اراده ملت هستند.
وی در ادامه افزود: شوراهای اسلامی در مقابل نظام‌های استبدادی و فردگرا قرار دارند که به مشکلات مردم می‌پردازند؛ عملکرد شوراها باید افزایش اعتماد عمومی را به دنبال داشته باشد.
حسینی تأکید کرد: حل مسائل جاری مردم در کنار سیاست­‌گذاری‌­ها، خواسته مقام معظم رهبری از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها است.
وی با اشاره به اینکه مسئله حقوق و دستمزد در شهرداری همدان به‌خوبی پیگیری شده و در روزهای اول ماه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود دیگر شهرداران نیز از آن استفاده کنند؛ البته قرار است در کشور نیز این طرح مورد استفاده قرار گیرد.
شهردار همدان در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری و مسکن از دستور کارهای ما بوده تا برای کارکنان خود بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که با استفاده از ظرفیت مالی مؤسسات و افراد، از آن‌ها بهره‌مند شوند.
وی در پایان افزود: به دنبال ارائه خدمات رفاهی مشترک استانی به کارکنان خود هستیم.
   عدم تمکین دولت‌ها به دیدگاه‌های شوراها مشکل‌زا است
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شوراها هم در دین و هم در قانون اساسی و نظام دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، گفت: با این حال بر این مجموعه جفاهایی رفته است؛ ما باید بتوانیم این مجموعه را با تمسک به قرآن و قانون اساسی، راهبردی کنیم.
علی‌اکبر نظری با اشاره به اینکه خیلی از مشکلات و معضلات جامعه از طریق شورا قابل حل است،‌ اظهارکرد: در طول چندسال حضور خود در شورای عالی استان‌ها نیز برای احیای جامعه بیان کردم که لازمه کار، تقویت شوراها است تا به انضباط شهری برسیم.
وی افزود: در دولت‌های مختلف اعلام کرده‌ایم که شورا می‌تواند در خیلی از فضاها تولید ثروت کند؛ اگر شهرداری تولید ثروت کند، هم درآمد پایدار ایجاد و هم شهرها را به‌روزرسانی و پویا کرده، اما کدام دولتی چنین کاری کرده است؟
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نخستین مخربان شهرها دولت‌ها هستند، گفت: با سند می‌توانم به‌عنوان مصداق تخریب باغات و فضاهای سبز شهری را نام ببرم؛ مثلاً همین فضای تالار قرآن جزء باغات همدان بوده است، اما چه بلایی بر سرشان آورده‌ایم؟ بهترین ساختمان‌هایی که در باب خدمت‌رسانی به مستضعفین باید بنا شوند، در کجاها ساخته شده‌اند؟ در خدر یا جورقان؟
نظری خاطرنشان کرد: عدم تمکین دولت‌ها به دیدگاه‌های شوراها مشکلات را ایجاد می‌کند؛ اگر می‌خواهید شهرها منظبط شوند، باید شوراها را تقویت کنید.
وی در ادامه افزود: مجلس، قوه مقننه و قوه قضائیه در این خصوص مقصر هستند. سؤال من این است که کدام‌یک از دادستان‌های ما به‌عنوان مدعی‌العموم پیگیر تخریب‌ها بوده‌اند؟ با این روند شورا به‌جای پیشرفت، پسرفت خواهد کرد.
نظری خاطرنشان کرد: این دیدگاه سازنده نیست و ایجاد تولید نمی‌کند؛ تنها به توزیع ثروت (آن‌هم گاهی اوقات) منجر خواهد شد. توزیع ثروت تمام‌شدنی است، این تولید است که عزت و کارآفرینی به دنبال دارد. ما جوانان ارزشمندی در جامعه داریم که مدت‌ها پشت درب اتاق مدیران منتظر هستند تا ایده خود را مطرح کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اخیراً برای جلسه‌ای در تهران حضور داشتم که کلامی درخصوص شوراها از زبان رئیس‌جمهور و وزیر کشور نشنیدم، گفت: اگر بخواهیم در شهر‌ها ایجاد ثروت شود، باید در دیدگاه دولت، مجلس و شوراها دگرگونی ایجاد شود تا مجلس عصاره فضایل ملت باشد؛ درحال حاضر مجلسی‌های ما کارآگاه شده‌اند.
نظری تصریح کرد: بسیاری از جوانان ما کنج عزلت گزیده و درگیر بیماری‌های متعدد شده‌اند، چه کسی باید این مشکلات را حل کند؟
وی در پایان افزود: ما عوارض شهری را از مردم دریافت می‌کنیم، درحالی که باید پرسید چرا آقایان مدیرکل و دولتی‌ها بدهی‌های چندمیلیاردی به شهرداری دارند؟ چطور دولت‌ها و مدیرکل‌ها از این موضوع مصونیت دارند؟ درحالی که این مهم ازجمله آسیب‌های جدی برای ما است.
   حکیمانه این بود که شوراهای اسلامی شهرها با یک نسبیتی ذیل قوه مقننه گنجانده شوند
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه ضعف‌هایی به‌لحاظ ساختاری و قانونی برای شوراها وجود دارد، گفت: جایگاه شوراها به همان‌ اندازه که از کشور‌های پیشرفته بهره گرفته شده، با مبانی دینی ما نیز سازگار بوده است.
حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاک اظهار کرد: ما خلأ‌هایی را از سال 75 به بعد شاهدیم؛ حکیمانه این بود که شوراهای اسلامی شهرها با یک نسبیتی ذیل قوه مقننه گنجانده می‌شدند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید تعریفی در مقیاس استانی داشته باشد تا شوراها به جهت میزان اشراف خود دارای توانایی باشند؛ چراکه امروزه شوراهای استانی از جهاتی از شوراهای شهرستانی نیز اختیارات کمتری دارند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اگر به دنبال مردم‌سالاری دینی هستیم باید این موضوعات و ضعف‌ها رفع شود، گفت: خلأ‌های این حوزه نیاز به حل دارد. نسبت شوراها با نمایندگان مردم در حوزه‌های انتخابیه که در مجلس حضور دارند، به خوبی تعریف نشده تا بتوانند مشکلات را حل کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: هردوی ما در طول یک دستگاه قرار داریم و این نسبت نباید بیگانه باشد، بلکه باید تنگاتنگ و با ساختار حقوقی تعریف شده باشد تا سلیقه‌ها در آن کنار بروند و نظرات نماینده‌های مردم در حوزه مدیریت شهری به هر شکل ممکن اعمال شوند و شاهد دوگانه‌اندیشی نباشیم.
حجت‌الاسلام صفری‌افلاک خاطرنشان کرد: نقیصه امروز درخصوص شوراها تقارن انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری است که باعث می‌شود توجه به انتخاب ملی توجه به این حوزه را کمتر کند.
وی در پایان تصریح کرد: بهتر است انتخابات شورا‌ها از سطح محلی به سطح ملی برسد و محله‌محوری در شهر‌ها شکل بگیرد؛ این ساختار باعث انتخاب بهتر و گزینش برتر خواهد شد که شایسته‌سالاری و گفتمان را در پی خواهد داشت.

شناسه خبر 68583