شناسه خبر:65689
1401/11/13 10:07:46
به برکت انقلاب اسلامی محقق شد

جهش ده‌ها برابری صنعت همدان طی 44 سال

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با چند تن از مدیران امروز و دیروز صنعت استان همدان مشخص شد طی 44 سال گذشته تعداد واحدهای صنعتی استان از 60 واحد به هزار و 148 واحد رسیده که جهش هزار پله‌ای را به نمایش گذاشته است.

همه ما علاقه‌مندیم کشورمان بر لبه علم حرکت کند و پیشرفته‌ترین دستاوردهای صنعتی را در سبد مصرف مردم این مرز و بوم ببینیم اما لازمه رسیدن به این نقطه قطعاً حرکت در مسیر پر فراز و نشیب است که جز با همت و پایداری میسر نمی‌شود. نمی‌توان انتظار داشت کشوری که تا سال 57 از کمترین میزان فناوری آن هم وارداتی برخوردار بود در طول چهل و اندی سال به قله‌های پیشرفت دست یابد. ملت شریف ایران یکپارچه و با مجاهدت طی این 44 سال تلاش کرد در سایه خودباوری استوار در راه پیشرفت قدم بردارد که الحق و الانصاف باوجود تحریم‌ها و مشکلات، خوش درخشید. برگ‌های درخشانی از این همت ملی را در ادامه می‌خوانیم:
افزایش قابل توجه تولید فولاد از نیم میلیون تن قبل از انقلاب به بیش از 38 میلیون تن در سال و کسب رتبه 14 جهانی، افزایش تولید سیمان از 3/6 میلیون تن به حدود 90 میلیون تن، افزایش تولیدات معدنی از 20 میلیون تن به 220 میلیون تن، افزایش و توسعه تولید و صادرات خودرو با انواع خودروهای سبک و سنگین، افزایش و توسعه انواع کارخانجات لوازم خانگی و صنعتی و ده‌ها مورد مشابه، از دیگر افتخارات صنعتی کشور در دوران پس از انقلاب به شمار می‌روند.
افزایش و توسعه پالایشگاه‌ها و مراکز پتروشیمی و ساخت بیش از 60 کارخانه بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی در نزدیک به چهار دهه گذشته، باعث شده تا میزان خودکفایی کشور در صنعت نفت از چهار درصد به 80 درصد ارتقا یافته و تولیدات پتروشیمی نیز از چهار میلیون تن در سال 57 به 38 میلیون تن در بعد از انقلاب برسد. علاوه بر این؛ ساخت انواع نیروگاه‌های بادی، گازی، فسیلی و ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای در بوشهر و نخستین نیروگاه انرژی‌های زیرزمینی در اردبیل و قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در ردیف چهارمین کشور سازنده سد و ارائه انواع خدمات فنی، عمرانی و تخصصی در زمینه‌های مختلف به سایر کشورها نیز، برگ زرین دیگری از کتاب پر افتخار انقلاب اسلامی است.
در مجموع این رویکرد باعث شده تا نسبت حجم صادرات نفتی به غیر نفتی از دو درصد قبل از انقلاب اسلامی، به بیش از 45 درصد در شرایط فعلی رسیده و توازن نسبی برای صادرات سایر اقلام ایجاد شود. همچنین جمهوری اسلامی به رغم تحریم‌های شدید آمریکا و فشار به کشورهای دیگر برای عدم همکاری در پروژه هسته‌ای ایران، توانست چرخه سوخت هسته‌ای را با دستان دانشمندان داخلی به نقطه قابل ملاحظه‌ای برساند تا جایی که تعجب جهانیان را برانگیزد. در این ارتباط نظام جمهوری اسلامی توانست با کشف و استخراج اورانیوم طبیعی در یزد و فناوری آن در اردکان یزد و سپس تبدیل آن به سه ماده، هگزا فلوراید اورانیوم، اکسید اورانیوم و تترا فلوراید اورانیوم در پایگاه هسته‌ای اصفهان، بزرگ‌ترین گام‌های چرخه سوخت هسته‌ای را بر دارد و سپس با تأسیس پایگاه در نطنز از طریق به‌کارگیری دستگاه‌های سانتریفوژ به غنی‌سازی اورانیوم دست یابد. این امر ایران را به ردیف دهمین کشور دارای فناوری هسته‌ای ارتقا داده است. جوانان این مرز و بوم با ایثار کشور را به استقلال سیاسی رساندند و در ادامه این راه نیز مردانه پای کار استقلال اقتصادی این جغرافیای نورانی ایستادند مشکلات هست، کم‌کاری‌ها و قصور وجود دارد اما به فضل الهی حرکت ایران اسلامی در تمام قسمت‌ها و استان‌ها به پیش است. استان همدان نیز از این قافله دور نمانده و پیشرفت قابل توجهی در حوزه صنعت داشته است.
  آنچه در ادامه می‌خوانید نمایی کوتاه از این برگ زرین است.
مدیر پیشین اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان به‌ویژه شهرستان همدان پیش از انقلاب یک شهر تجاری بود گفت: درواقع در آن مقطع مردم ارتباطی با صنعت و تولید نداشتند.
غلامرضا کوکبی با بیان اینکه در آن مقطع زمانی در همدان روحیه و عشق به تولید وجود نداشت، ابراز کرد: نبود راه‌های ارتباطی با سایر استان‌ها یکی از عمده‌ترین دلایلی بود که ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و تولید را با دشواری همراه می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایجاد زیرساخت‌های ریلی و هوایی، ایجاد راه‌های موصلاتی و نیز ایجاد دانشگاه‌ها و بالا رفتن سطح علمی، استان را با رونق صنعت همراه کرد افزود: درواقع با ایجاد چنین زیرساخت‌ها انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه صنعت استان بیشتر شد.
وی ادامه داد: البته در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب سرمایه‌داران همدانی بنا به عدم آگاهی کافی جرأت ورود به حوزه صنعت را نداشتند و نگران بودند که اگر در این حوزه ورود کنند موفقیت کسب خواهند کرد یا خیر؟ بنابراین در بدو امر در فضای صنعت استان شاهد ورود تعدادی سرمایه‌گذار از سایر استان‌های همجوار بودیم که موفقیت آن‌ها زیربنایی برای ورود سرمایه‌گذاران همدانی در این عرصه بود.
این مدیر پیشین اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه پیش از انقلاب در کل شاید تعداد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان به 50 تا 60 واحد می‌رسید که بزرگ‌ترین آن‌ها دو کارخانه خوش‌نوش و کیوان بودند تصریح کرد: در حال حاضر وجود دانشگاه، فاصله سه ساعته با تهران، ایجاد کریدور ارتباطی بین غرب، شرق و جنوب از طریق همدان و وجود نیروی متخصص جوان باعث شده ما در عرصه صنعت استان شاهد رشد چشمگیری باشیم به گونه‌ای که عدد و رقم واحدهای صنعتی اکنون به هیچ وجه با آن دوره قابل مقایسه نیست.
کوکبی با بیان اینکه هیچ‌کس در آن مقطع زمانی با توجه به محدودیت زیرساخت‌ها فکر نمی‌کرد زمانی دو شهرستان رزن و کبودراهنگ با توجه به محرومیت‌ها و با داشتن شهرک‌های صنعتی جز سرآمدان این حوزه در سطح ملی باشند، گفت: در حال حاضر شهرستان ملایر خود به قطب فولاد کشور بدل شده است.
وی با بیان اینکه همچنان ظرفیت پیشرفت صنعتی استان به‌ویژه در عرصه صنایع غذایی و کشاورزی با رفع مانع آب در استان فراهم است گفت: در حال حاضر کشمش ملایر، گوجه‌فرنگی اسدآباد و نیز سایر محصولات کشاورزی خود می‌توانند مواد اولیه ایجاد صنایع فرآوری بزرگ در این عرصه را فراهم کنند.
بازرس خانه صنعت و معدن استان همدان نیز در ادامه با ارائه نمایی از وضعیت حال حاضر استان در مقایسه با پیش از انقلاب گفت: در حال حاضر از هزار و 148 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان فعالیت دارند.
پوریا حاتمیان با اشاره به وجود و ایجاد 30 شهرک و ناحیه صنعتی در استان طی چهار دهه گذشته، اظهار کرد: در سطح استان در بخش‌های مختلف دارای 25 واحد صنعتی شاخص هستیم.
وی با تأکید بر اینکه باوجود تمام مشکلاتی (مخصوصاً تأمین انرژی) که طی سال‌های اخیر صنعتگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند خوشبختانه وضعیت پیشرفت حوزه صنعت استان در بخش‌های مختلف ستودنی است، بیان کرد: به‌کارگیری نیروهای جوان در ساختار صنعت و معدن استان همچون آقای شانیان، حسینی و حقیقی از سوی استاندار جدید، منجر به جوان‌سازی بدنه صنعت استان شده که ماحصل این اعتماد استان را به قطب‌های صنعتی در بخش‌های مختلف بدل کرده به عنوان مثال در حال حاضر شهرک صنعتی ویان به قطب فولاد در منطقه غرب کشور بدل شده است.
مدیرعامل شهرک صنعتی ویان با تأکید بر اینکه در حال حاضر چند طرح و پروژه فولادی با پیشرفت بیش از 40 درصد در این شهرک صنعتی در حال انجام هستند که با بهره‌برداری از این صنایع زنجیره تولید صنعت فولاد استان کامل خواهد شد، ابراز کرد: خوشبختانه برای مقابله با کم‌آبی منطقه و مشکل تأمین انرژی راهکار مؤثری همچون انتقال بخشی از پساب فاضلاب شهر همدان برای رفع این مشکل از سوی مسئولان در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر آب مورد نیاز این صنایع در شهرک صنعتی ویان از این طریق تأمین می‌شود.
حاتمیان با اشاره اینکه تخصیص بخشی از پساب همدان به حوزه صنعت باعث شد تا از خروج تعدادی از پروژه‌های بزرگ صنعتی جلوگیری به عمل آید زیرا در نبود آب قرار بود چند پروژه صنعتی از استان خارج شوند و استان‌های همجوار اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تصریح کرد: با درایت و تدبیر مسئولان، شاهد آن بودیم که چند صنعت بزرگ در شهرستان محروم کبودراهنگ مستقر شدند.
وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ما در دیگر بخش‌ها به‌ویژه صنایع (های‌تِک) و صنایع دانش‌بنیان پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کردیم، تصریح کرد: با همکاری پارک علم و فناوری استان خوشبختانه در این بخش نیز شهرک‌های مناسبی احداث شده است.
مدیرعامل شهرک صنعتی ویان با اشاره به اینکه در صنایع ‌های‌تِک و دانش‌بنیان از ظرفیت جوانان نخبه با بهره‌گیری از کمک‌ها و سوبسیدهای خاص دولتی، مانع از خروج آن‌ها از استان شدیم تشریح کرد: جالب است بدانید در این بخش مقدمات استقرار یکی از مراکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای راه دور در همدان کلید خورده است.
حاتمیان با اعلام اینکه علاوه بر این ما در همدان کارخانه‌ای داریم که تولیدکننده ایمپلنت‌های ارتوپدی است و معتبرترین استانداردهای روز دنیا را دارد گفت: این اقلام و تجهیزات را با قیمت مناسب در اختیار مردم و مراکز درمانی گذاشته‌اند که موجب صرفه‌جویی ارز و مانع خروج آن از کشور می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه البته صنعت استان همدان فارغ از مشکل نیست، تصریح کرد: درواقع صنعتگران استان همدان به گونه‌ای در جنگ با تحریم و شرایط اقتصادی دشوار هستند.
این مدیر جوان صنعت استان همدان، افزود: همانطور که پیشتر اشاره کردم در حال حاضر بخشی از صنعت استان با مشکل تأمین انرژی روبه‌رو است بنابراین انتظار می‌رود که در ساختار مدیریتی صنعت استان در کنار صنایع جدید به لحاظ حمایتی، جوانان نیز حضور داشته و درصدد رفع این مشکل برآیند تا از خروج صنایع جلوگیری شود.
حاتمیان با بیان اینکه در دیگر بخش‌های صنعت نیز استان رشد چشمگیری داشته، ابراز کرد: ما در خصوص صنعت غذایی و بسته‌بندی در منطقه به‌دلیل وجود ظرفیت موجود در عرصه کشاورزی استان پیشرو هستیم که نمونه بارز آن صنایع عذایی سحر است که در کشور و منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی با اشاره به اینکه علیرغم وجود این ظرفیت در عرصه صنایع تبدیلی در این بخش همچنان نیازمند به‌روز شدن هستیم تصریح کرد: باید در عرصه بسته‌بندی و چاپ مرتبط با این بخش ورود جدی داشته باشیم که البته اخیراً مجموعه‌های خوب و قوی در این عرصه ورود داشته‌اند و در این بخش نیز شاهد گام‌های مثبتی در جهت پیشرفت هستیم.
مدیر عامل شهرک صنعتی ویان، افزود: در این بخش توجه به این نکته ضروری است که در استان همدان به‌دلیل بحران آب نیازمندیم تا به‌تدریج به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر و ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش حرکت کنیم.
حاتمیان با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی نیز شهر لالجین ما در سطح ملی و بین‌المللی سرآمد است، تشریح کرد: در گذشته فعالیت صنعتی ما در این بخش به کارگاه‌های خانگی ختم می‌شد و اغلب به فروش محصولات وارداتی چینی می‌پرداختند، اما در این بخش زیرساخت‌هایی همچون شهرک صنعتی لالجین نیز ایجاد شده که سفالگران لالجینی خود به سرمایه ‌گذاری در این بخش رغبت نشان داره و جزو تولیدکنندگان صنعتی در این بخش به‌حساب می‌آیند.
وی با اشاره به ظرفیت بی‌بدیل خوشه در رشد صنعت در روستاها، گفت: خوشبختانه بنا به ظرفیت موجود در برخی از روستاها در بخش‌های مختلف صنعتی، شاهد رشد روزافزون خوشه در این بخش هستیم به طوری که در حال حاضر خوشه ‌کردآباد ما در صنعت پوشاک در سطح ملی حرف برای گفتن بسیار دارد.
این مدیر جوان صنعت استان همدان با تأکید بر اینکه تعداد این خوشه در سطح روستاهای استان همدان بسیار است و این موضوع با در نظر گرفتن مشکل آب و مهاجرت روستاییان بسیار اهمیت دارد تصریح کرد: این خوشه‌های صنعتی در روستاها باعث ایجاد شهرک‌های صنعتی کوچک تخصصی شده که از خروج نیروی جوان از روستاها و خالی شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
حاتمیان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین صادرات ما به بخش سفال لالجین و کشمش ملایر اختصاص دارد، تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر بخش صنایع فرآوری و تبدیلی کشمش نیز در دستور کار بوده تا بتوانیم در این بخش نیز صادرات را رونق دهیم.
وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های صنعتی استان گفت: در حال حاضر شهرستان تویسرکان با استقرار واحد دارویی مهم و تولید انواع دارو به قطب این صنعت بدل شده که البته در کنار این شهرستان در حال حاضر چند واحد دارویی مادر نیز در شهرک صنعتی ویان در حال احداث است.
این مدیر جوان همدانی با تأکید بر اینکه در بخش معدن نیز باید بگویم پیشتر هر آنچه در این بخش استحصال می‌شد در نبود صنایع فرآوری از استان به‌صورت خام خارج می‌شد حال آنکه این مهم هزینه بالایی بر استان تحمیل می‌کرد؛ زیرا کار در معدن نیازمند دست‌اندازی به نقطه‌ای از طبیعت است و تنها ماحصلی که برای استان داشت در نبود صنایع فرآوری خرابه‌هایی بود که از معدن در استان به‌جا می‌ماند، گفت: خوشبختانه اخیراً چند مجموعه مؤثر در این عرصه در شهرک صنعتی ویان ایجاد شده که با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده می‌توان سرانجام خوشایدندی را برای استان در نظر گرفت.
حاتمیان با اشاره به فعالیت شرکت شیمی معدنی در بخش معدن استان، گفت: این صنعت در استان سنگ معدنی را به یک محصول بدل کرده که با ارزش افزوده و بسته‌بندی متفاوت و شکیل از استان خارج می‌شود.
وی در پایان گفت: البته همچنان در استان به‌شدت در عرصه صنایع فرآوری سنگ‌های معدنی با کمبود مواجهیم.

شناسه خبر 65689