شناسه خبر:102
1397/6/5 11:08:48
در گفتگو با دبير هيئت کشتي استان همدان به مناسبت روز کُشتي مطرح شد:

پايگاه استعداد يابي، روزنه اي براي درخشش همدان در کُشتي

سپهرغرب، گروه استانها - سميرا گمار: دبيرهيئت کشتي استان همدان در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب در اين راستا، اعلام کرد: اين يک واقعيت است که ورزش کشتي در همدان برمبناي يک کار علمي نيست، اگر قرار به کار علمي باشد بايد از طريق پايگاه استعداد يابي، افراد مستعد اين رشته را شناسايي کنيم که البته اين اتفاق در همدان در حال شکل گيري است.

امروز، پنجم شهريورماه، مصادف است با هشتاد و هشتمين سالروز تولد جهان پهلوان تختي، مردي از تبار مردمداري و مردم دوستي است که در تقويم «روز کشتي» را نشان ميدهد، ورزشي که هميشه معتقدم سرشار از مرام پهلواني است، با همه مختصاتش.

به اعتقاد برخي از آنهايي که خاک تشک خوردهاند، روزگاري در کشور ورزش همدان را با نام کشتي ميشناختند و کشتي ورزش اول ورزشکاران و مردم استان همدان بود، اما روزگار چرخيد تا از اين جايگاه سقوط کند.

مي گويند کشتي از ورزشهاي تک ستاره است که براي درخشش به فرآيند زماني نياز دارد، شايد صبر بسيار ببايد پدر پير فلک را تا در آسمان اين ورزش ستارههايي بدرخشند؛ ما نيز بر اين اعتقاد صحه ميگذاريم و در خوشبينانهترين حالت، اميدواريم افول رتبه کشتي همدان به همين دليل باشد و زمان نقاب از چهره ستارگان ناشناخته همدان در کشتي بردارد و بيبرنامگي و ضعف مديريتي دليلش نباشد؛ ان شاءالله تعالي.

روز کشتي بهانهاي شد براي يک مصاحبه خواندني از وضعيت اين ورزش در استان همدان که در گفتگو با دبير هيئت کشتي استان همدان، در ادامه بخشهايي از آن را خواهيد خواند:

مجتبي توتوني بابيان اينکه اکنون کمتر از دو سال است که هيئت جديد کشتي اين مسئوليت را بر عهده گرفته است، عنوان کرد: عليرغم وضعيت موجود در کشتي از قبيل بدهيهاي سنگين، برنامههاي فدراسيون و برنامههاي معمول هيئت از قبيل اعزامها در همه سنين و اوزان در بخش بانوان و آقايان بدون مشکل صورت گرفت، ضمن اينکه ميزباني مسابقات قهرماني ليگ کشوري نوجوان در سال گذشته نيز در زمره اين برنامههاي ما بود.

     بخش عمدهاي از بدهيهاي داوران، مربيان و مطالبات حضور تيم همدان در ليگ برتر پرداخت شده

وي با اشاره به اينکه بخش عمدهاي از بدهيهاي داوران، مربيان و مطالبات حضور تيم همدان در ليگ برتر پرداخت شده، خاطرنشان کرد: همان طور که عرض کردم عليرغم همه مسائل و مشکلات مالي سعي ما مديريت وضع موجود و توجه به بخش پايه (کشتي نونهالان و خردسالان) بود.

دبير هيئت کشتي استان همدان در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب مبني بر اينکه کشتي همدان همانند گذشته در اوج نيست، گفت: ورزش همدان متکي به تکستارهها بوده و وضعيت ما همانند مازندران، کرمانشاه و تهران نيست، در همه جاي ايران کشتي يک ورزش زمان بر است و هرچند سال يک بار استاني به لحاظ حضور قهرمان ميدرخشد، همدان نيز از اين موضوع مستثناء نيست.

توتوني با بيان اينکه در بخش تربيت و آموزش مربي، اقدامات خوبي انجام شده است، اظهار کرد: مربيان استان به دانش روز متکي بوده و. بر اثر افزايش تعداد، سرريز شده و به استانهاي ديگر ميروند، در بخش داوران نيز وضعيت خوبي داريم و حضور داور بينالمللي از استان در اين زمره است، با اين اوصاف هميشه در يک بازه زماني ممکن است خلائي در ورزشها پيش بيايد، لذا بايد فرآيند زماني اش طي شود تا قهرماناني در اين عرصه بدرخشند.

وي با تاکيد بر اينکه چالشهاي پرورش يک قهرمان زياد است، يادآوري کرد: کشتي يک سنگين بوده و استقبال از آن نسبت به قبل کمتر شده است، اکنون ما بايد با خواهش و تمنا از افراد براي ورود به اين عرصه دعوت کنيم، کما اينکه جذابيت و نشاطي که در ورزشهاي توپي وجود دارد، در کشتي نبوده و سالنها عليرغم کاهش شهريهها خالي است.

اين کارشناس رشته کشتي ادامه داد: با همه اين تفاسير ميتوان گفت نقش مربي، امکانات و تمرينات تنها 30 درصد در تربيت قهرمانان به نام تاثير دارند و 70 درصد باقي مانده منوط به ويژگيهاي ذاتي افراد در اين ورزش است.

توتوني در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب در اين راستا، اعلام کرد: اين يک واقعيت است که ورزش کشتي در همدان برمبناي يک کار علمي نيست، اگر قرار به کار علمي باشد بايد از طريق پايگاه استعداد يابي، افراد مستعد اين رشته را شناسايي کنيم که البته اين اتفاق در همدان در حال شکل گيري است.

وي ادامه داد: کمبود اعتبار در کشتي گفتني نيست، از مبلغ 180 ميليون تومان هزينه، اداره کل ورزش و جوانان استان تنها 30 ميليون تومان به ما داده است، همين امر باعث ميشود ما به بنگاه اقتصادي تبديل شويم، به طوري که مسائل فني را رها کرده و به دنبال پول باشيم اما، ما که بنگاه نيستيم فدراسيون و اداره کل ورزش و جوانان بايد ورود کرده و در اين راستا حمايتهاي لازم را انجام دهند.

اين پيشکسوت کشتي در ادامه با بيان اينکه در گذشته مربيها با مبالغ اندک کار ميکردند اما اکنون اينگونه نيست، تصريح کرد: خوشبختانه شاکله هيئت کشتي فعلي صدر تا ذيل ورزشي است و در تمام طول اين مدت با وجود مشکلات فراوان نگاه ويژه اي به برنامه ريزي و زيرساختها داشته ايم، ضمن اينکه درِ هيئت کشتي به روي همه منتقدان و دلسوزان اين رشته ورزشي باز است تا از نظرات آنها براي اعتلاي اين ورزش بهره مند شويم

شناسه خبر 102