شناسه خبر:1076
1397/7/14 09:41:19

دورود با صنایع مهمی مانند فولاد، سیمان، فارسیت و صنایع زرهی که از سالیان دور در خود جای داده شهرستان صنعتی لرستان محسوب می ‎ شود.

بعضی از این صنایع با گذشت زمان فرسوده و یا به دلایلی مانند سوء مدیریت، روند فعالیتشان مختل شده است.

یکی از این صنایع فارسیت دورود بوده که متاسفانه به دلیل ممنوعیت استفاده از آزبست تعطیل و با گذشت زمان تجهیزات آن فرسوده شده و هم اکنون بدون هیچ جایگزینی برای این ظرفیت در حال هدر رفتن است. بیش از 300 کارگر در این کارخانه مشغول به کار بودند که نهایتا ابتدای سال 92 به طور کامل تعطیل شد . بعد از مدتی مجددا این صنعت احیا شد اما باز موانعی که وجود داشت کمر آن را خم کرد.

مسئولین تنها چاره فارسیت را تغییر ساختار و نوع فعالیت آن عنوان می ‎ کنند و حال صحبت از جایگزینی صنعتی است که سال ‎ ها تیتر یک اخبار بوده و شمارش معکوس برای آن از اعشار نیز گذشته است.

شستا تنها از ما حمایت معنوی کند

سید محمدرضا موسوی، مدیرعامل شرکت فارسیت دورود در این خصوص گفت: این واحد 8 هکتار سوله دارد که آقای کیان‌پور نماینده دورود پیگیری کرده تا در زمینه سازه‌های بتنی کار کند.

وی اضافه کرد: برای این واحد سرمایه در گردش و تسهیلات نمی‌خواهیم تنها اجازه تولید لاستیک را به ما بدهند.

موسوی گفت: شستا تنها از ما حمایت معنوی کند و مجوز تولید لاستیک را به ما بدهد.

در این باره حجت الله بیرانوند، رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با بیان اینکه کارخانه فارسیت دورود تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری شستا قرار دارد، گفته بود: در این راستا با توجه به اینکه شرکت شستا در شهرستان دورود سهام شرکت لوله و الیاف بهراد را نیز در اختیار دارد قرار شده است با فروش این شرکت به کارخانه سیمان دورود مشکل نقدینگی کارخانه فارسیت را حل کند.

فارسیت ظرفیت عظیمی در دورود است

صیدعلی کورانی‌فر، فرماندار دورود نیز در این باره بیان کرد: فارسیت دورود ظرفیت عظیمی در این شهرستان است که باید مورد پیگیری قرار گیرد تا در تولید کشور خود را نشان دهد.

وی اضافه کرد: زمانی 400 نفر در این واحد شاغل بودند که حال تعطیل شده است.

کورانی‌فر بیان کرد: این واحد می‌تواند بحث تراورت بتنی را برای راه‌آهن تولید کند و توانایی فعالیت در این زمینه را دارد.

فرماندار دورود گفت: هم اکنون این ظرفیت خوابیده و بدون استفاده مانده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید آن 1400 تن در سال است.

نهم دی سال 92 مهندس هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان نیز با بیان اینکه کارخانه بدون طرح توسعه گرفتار سرنوشت فارسیت می ‎ شود، گفته بود: سال ‎ ها قبل در رابطه با ممنوعیت استفاده از آزبست اطلاع رسانی صورت گرفته بود که باید از همان زمان برای اصلاح ساختار این واحد تولیدی اقداماتی انجام می ‎شد.

وی با بیان اینکه وضعیت این گونه صنایع در استان حاصل مدیریت اشتباه، عدم اصلاح ساختار و کم توجهی به ارتقاء کیفیت تولید است، افزود: در این راستا برنامه ریزی انجام داده ‎ ایم تا تدابیری برای این کارخانجات که در آستانه تعطیلی قرار دارند بیندیشیم و در این زمینه برنامه ‎ هایی داریم.

از این ظرفیت برای بازیافت کاغذ و تولید پاکت سیمان استفاده کنیم

مجید کیان‌پور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: فارسیت دورود 8 هکتار سوله بوده که خط تولید آن به علت مسائل زیست محیطی باعث شد تولید مطلوبی نباشد.

وی گفت: کمتر کارگری هست که بازنشست شده و سرطان ریه نگرفته باشند.

کیان‌پور ادامه داد: می‌توانیم از این ظرفیت برای بازیافت کاغذ و تولید پاکت سیمان استفاده کنیم برای همین باید راه‌اندازی شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیشترین نرخ مهاجرت مربوط به استان لرستان است و باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

وی گفت: جمعیت فارغ‌التحصیلان استان بالا بوده و به ناچار برای یافتن شغل به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

حسن احمدی، فرماندار پیشین دورود نیز با اشاره به شکایات صورت گرفت از این واحد تولیدی در پی استفاده از آزبست گفته بود: در این راستا به منظور پرداخت دیه کارگران آسیب دیده در این زمینه قضات حکم به فروش اموال و پرداخت دیه کارگران داده ‎ اند که استمرار این روند به معنی تیر خلاص به صنعت فارسیت دورود است.

دورود نیاز به توجه بیشتر دارد

سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز گفت: شهرستان دورود به لحاظ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی جزو شهرستان‌هایی است که نیاز به توجه بیشتر دارد.

وی بیان کرد: بعضی از واحدها مصرف انرژی بالایی دارند و باید خطوط اعتباری خاصی برای آنها تهیه کنیم.

خادمی اظهار کرد: دستگاه‌های متولی، شستا و اداره کار باید پای کار بیایند و به توسعه منطقه کمک کنند.

مجید کیان ‎ پور، نماینده مردم دورود وازنا در مجلس نیز چهارم مهر 95 گفته بود: اگر واقعاً مدیران فارس خوزستان کارآفرین و به دنبال اشتغال بودند اجازه نمی‌دادند این کارخانه تعطیل شود . 

وی بیان کرد: هفت درصد سهام کارخانه فارسیت دورود متعلق به شرکت فارس خوزستان و 93 درصد متعلق به مردم بوده اما مدیریت آن با فارس خوزستان است که نباید اجازه می‌داد این کارخانه به این وضعیت دچار شود . 

اگر این شرکت مجوز لاستیک‌سازی می‌خواهد برای آن صادر شود

محمد شریعت‌مداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفت: کارخانه فارسیت فرصت عظیمی بوده که بخشی از ماشین‌های آن فروخته شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون به دلایل زیست محیطی کار آن متوقف شده که باید تعریف جدیدی برای آن تعریف شود.

شریعت‌مداری با تأکید بر اینکه باید طرحی جایگزین برای این واحد تعریف کنیم، افزود: اگر این شرکت مجوز لاستیک‌سازی می‌خواهد برای آن صادر شود چراکه نباید این ظرفیت متوقف بماند و باید به خط تولید وارد شود.

کارخانه فارسیت دورود سال ‎ ها به خاطر استفاده از ماده"آزبست" تیتر یک اخبار بود و حال تنها چاره آن این است که ساختار خود را تغییر دهد. صحبت از جایگزینی صنعتی است که تعطیل شده و بیکاری نزدیک به 450 کارگر را به همراه داشته است. وضعیت این گونه صنایع در استان حاصل مدیریت اشتباه، عدم اصلاح ساختار و کم توجهی به ارتقای کیفیت تولید است و باید با اندیشیدن تدابیری خاص راه برون ‎ رفت از این شرایط را هموار کرد . 

 

منبع : ایسنا

شناسه خبر 1076