شناسه خبر:12010
1398/6/28 10:08:46
مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی:

در نظام رتبه‌بندی 2020 تایمز شرکت نکرده بودیم

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: دانشگاه رازی اساساً در نظام رتبه‌بندی 2020 تایمز ثبت‌نام و شرکت نکرده، به همین دلیل اظهار نظر درخصوص جایگاه و رتبه دانشگاه رازی در این نظام معنایی ندارد.

یاسر شهبازی درخصوص برخی انتقادات مبنی بر عدم حضور دانشگاه رازی در جمع 40 دانشگاه برتر کشور طبق نظام رتبه‌بندی 2020 تایمز، توضیحاتی ارائه داد.

وی به بیان برخی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی طی سال‌های اخیر پرداخت و با اشاره به جایگاه این دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی داخلی و خارجی، گفت: سال 2019 دانشگاه رازی موفق شد در نخستین نظام رتبه‌بندی بین‌المللی ISC بین دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه پنج تا 10 قرار بگیرد.

این مقام مسئول افزود: همچنین این دانشگاه اخیراً برای نخستین‌بار به همراه 25 دانشگاه دیگر کشور موفق به کسب رتبه در نظام رتبه‌بندی «لایدن» شده و در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز براساس نظام رتبه‌بندی «یواس‌نیوز»، دانشگاه رازی رتبه ششم را در بین دانشگاه‌های جامع ایران به‌دست آورد، اظهار کرد: همچنین این دانشگاه موفق شده در رشته مهندسی شیمی برای دومین سال متوالی طی سال 2019 بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گیرد که موفقیتی ارزشمند است و طی سال 2018 در ارزیابی نظام رتبه‌بندی سایویژنز رتبه دهم را بین دانشگاه‌های جامع به‌دست آورد.

وی تصریح کرد: اخیراً نیز رتبه «وبومتریک» دانشگاه رازی بهبود یافته و در بین دانشگاه‌های جامع رتبه 13 را کسب کرده است.

شهبازی با بیان اینکه تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه‌های استنادی نظیر WOS (کلاریویت آنالیتیکز) و Scopus در وضعیت خوبی قرار دارد، یادآوری کرد: در سال 2018 بیش از 650 مدرک در پایگاه WOS و 720 مدرک در پایگاه Scopus نمایه شده و بر این اساس دانشگاه رازی از بهترین دانشگاه هم‌جوار، در همان بازه زمانی حدود 100 مدرک علمی بیشتر دارد.

وی اضافه کرد: براساس اعلام پایگاه ESI که مقالات برتر دانشگاه‌ها را رصد می‌کند، 28 مقاله از دانشگاه رازی هم‌اکنون در رده مقالات برتر (Top papers) قرار دارند و شاخص هرش دانشگاه رازی در پایگاه‌های WOS هم‌اکنون 92 بوده که بر این اساس رتبه دانشگاه رازی در میان دانشگاه‌های جامع کشور هشتم است.

این مقام مسئول در ادامه به ارائه توضیحاتی درخصوص نظام‌های معتبر رتبه‌بندی دنیا پرداخت و گفت: اصولاً نظام‌های رتبه‌بندی در دنیا منابع اطلاعاتی خود را به سه طریق گردآوری می‌کنند که شامل پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل، پرسشنامه خوداظهاری دانشگاه‌ها و نظرسنجی معروفیت از صاحب‌نظران است.

وی با بیان اینکه نظام‌های رتبه‌بندی مانند لایدن، شانگهای و سایویژنز نظام‌هایی هستند که صرفاً از پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل برای گردآوری داده‌های خود استفاده می‌کنند، افزود: امکان بروز خطا در چنین نظام‌هایی کمتر است، اما نظام‌های رتبه‌بندی مانند تایمز و کیو.اس علاوه بر پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل، اطلاعات خود را بر مبنای پرسشنامه خوداظهاری مؤسسه و نظرسنجی معروفیت از صاحب‌نظران کسب می‌کنند.

شهبازی اضافه کرد: برای مثال در نظام رتبه‌بندی تایمز حدود 30 درصد اطلاعات رتبه‌بندی براساس پرسشنامه خوداظهاری از سوی دانشگاه مربوطه گردآوری می‌شود که نمی‌توان اعتبار آن را با داده‌های استخراج‌شده از پایگاه‌های اطلاعاتی مقایسه کرد و همچنین 33 درصد داده‌ها از طریق نظرسنجی معروفیت از صاحب‌نظران به‌دست می‌آید؛ شیوه‌ای که روش‌شناسی این‌گونه نظام‌ها را با انتقادهای قابل ملاحظه پژوهشگران روبه‌رو کرده است و شبهاتی درخصوص جایگاه واقعی دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس، دانشگاه رازی در نظام‌هایی که داده‌های خود را کاملاً براساس پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل گردآوری می‌کنند، عملکرد و رتبه مطلوبی داشته و اساساً در نظام رتبه‌بندی تایمز ثبت‌نام و شرکت نکرده، به همین دلیل اظهار نظر درخصوص جایگاه و رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه‌بندی تایمز معنایی ندارد.

شهبازی افزود: براساس داده‌های موجود در پایگاه‌های مذکور وضعیت تولیدات پژوهشی دانشگاه رازی هم ازنظر کمی و هم ازنظر کیفی از تعداد قابل ملاحظه‌ای دانشگاه‌های ایرانی موجود در فهرست نظام رتبه‌بندی 2020 تایمز مطلوب‌تر است.

شهبازی ادامه داد: اگرچه نظام‌های رتبه‌بندی معیارها و شاخص‌های نسبتاً مناسبی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها هستند، اما قطعاً خالی از ایراد نیستند و نمی‌توانند دربرگیرنده عملکرد کلی یک مؤسسه به‌طور مطلق باشند. با این وجود دانشگاه رازی به‌منظور تقویت سیاست‌های فرابخشی و فرامرزی آموزش عالی خود اقدام به ثبت‌نام در نظام رتبه‌بندی تایمز سال 2021 کرده و همگان شاهد عملکرد دانشگاه رازی در سال آینده خواهند بود.

وی با بیان اینکه حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آماده رفع هرگونه ابهام و سوء برداشت در این خصوص است، اظهار امیدواری کرد که تنها منبع قابل اتکا جهت قضاوت در این خصوص اظهار نظر افراد صاحب صلاحیت باشد و از همکاران عضو هیئت‌علمی تقاضا کرد حوزه پژوهشی دانشگاه را از نظرات و پیشنهاد‌های مفید و سازنده خود بهره‌مند کند.

شناسه خبر 12010