شناسه خبر:12495
1398/7/9 09:22:49

استاندار کردستان: پراکنده‌کاری، چالش تحقق کاهش آسیب اجتماعی است

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک کشور گفت: در هر استانی کلینیک خاص حمایت از حقوق کودک راه‌اندازی می‌شود که این جایگاه در کردستان روز گذشته در محل دانشگاه علوم پزشکی افتتاح شد.

محمود عباسی پیش از ظهر روز گذشته در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در محل سالن جلسات اداره بهزیستی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امید است گردهمایی امروز راهگشای ارتقای حقوق کودکان باشد.

وی بیان کرد: حقوق کودک منظومه‌ای از حق‌ها و ارزش‌های حقوق بشری بوده که همچون هاله‌ای کودکان را دربرگرفته و نشان‌دهنده اهمیت کودکان در هر جامعه است.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک کشور گفت: کودکان از آن جهت که آسیب‌پذیر هستند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند، نیازمند نگاه ویژه جوامع و فعالان حوزه کودک هستند.

عباسی تأکید کرد: مجموعه حقوق بشری حوزه کودکان بیانگر حق‌هایی است که اساساً ذاتی و بنیادی بوده، این حق اعطا و سلب‌کردنی نیست؛ چراکه کودکان از آن جهت که کودک هستند، از این حق‌وحقوق برخوردارند و باید به آن احترام گذاشت.

وی با اشاره به اینکه حق کودکان در اسناد مربوط به حقوق کودک و حقوق بشر که در سال 72 به آن پیوسته و براساس قانون مدنی ما در حکم قانون است، افزود: بنابراین مکلف بر اجرای آن قوانین هستیم.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک کشور گفت: مجموعه‌ای از حق‌ها فرا روی ما است که تکلیف ایجاد می‌کنند؛ حقوق بشری، حق‌های ذاتی و بنیادی که خود تکلیف هستند و این حق برعهده سیاست‌گذاران، مدیران، مدارس و والدین است. دست‌اندرکاران ذی‌ربط نیز باید طبق تکلیف خود با این حق برخورد کنند.

عباسی حق زندگی شایسته، بهره‌مندی از بقا و رشد، حق بر حیات، آموزش، سلامت، بهداشت، تغذیه، حمایت از حضور در خانواده، داشتن بازی و شادی و تفریح را مجموعه حقوق کودکان نام برد و ادامه داد: اوج این نظارت در آموزه‌های دینی جایگاه خاصی دارد، بنابراین هنگامی که از حقوق کودک سخن می‌گوییم، باید به مجموعه این حق‌ها احترام بگذاریم.

وی کودکان را خط قرمز هر جامعه‌ای عنوان کرد و گفت: نباید از این خط عبور کرد، چراکه کودکان نیازمند امنیت هستند.

معاون حقوق بشر تأکید کرد: در هر استانی کلینیک خاص حمایت از حقوق کودک راه‌اندازی می‌شود که این جایگاه در کردستان روز گذشته در محل دانشگاه علوم پزشکی افتتاح شد.

وی با بیان اینکه همه دولت‌ها در مدیریت آسیب‌های اجتماعی ناتوان بوده‌اند، افزود: متأسفانه پدیده‌های اجتماعی را نمی‌توان با بخش‌نامه و دستورالعمل حل کرد، بلکه با نگاه و رویکرد اجتماعی باید این حوزه را مدیریت کرد.

عباسی یادآور شد: متأسفانه در بطن جامعه بی‌توجهی به قانون حاکم بر کشور که همه مستلزم به اجرای آن هستیم، دیده می‌شود؛ برخی قوانین نادیده گرفته شده است.

وی افزود: متأسفانه مجموعه‌ای از عوامل ازجمله رسیدگی به امر کودک‌همسری، کودک‌آزاری و کودکان کار بر زمین مانده و اجرای آن عملی نشده است.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک کشور گفت: کشورهایی که دسترسی آزادانه فضای مجازی در کشور ما را طراحی کرده‌اند، در کشور خود برای استفاده از آن فرهنگ‌سازی و مقررات اجرایی دارند؛ اما ما بی‌توجه به حقوق کودک، این فضا را ساده و بدون کنترل در اختیار همه سنین قرار داده‌ایم که آسیب‌های اجتماعی متعددی به دنبال دارد.

      تربیت اسلامی کودکان نسل آینده را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز گفت: اساسی‌ترین مسئله در تربیت کودک، پرورش آنان برای نسل آینده به شکل مطلوب و براساس آموزه‌های دینی و قرآنی است که آنان را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی به اهمیت رعایت حقوق کودک اشاره کرد و افزود: همان‌طور که اسلام دین جامع و کاملی است، به همه نیازمندی‌های بشر نیز توجه کرده و همه حق‌وحقوق‌ها را در جایگاه خود رعایت می‌کند.

وی بیان کرد: در قوانین اسلامی خداوند بزرگ به بشر اختیار انتخاب و تکامل داده، اما انسان خود مسئول اعمال و رفتارش است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان به حقوق واقعی کودک گریزی زد و گفت: در سرتاسر تاریخ حیات بشری در برخی جوامع نسبت به یک‌سری از حقوق همچون حق آزادی‌های بشر، حقوق زنان و کودکان، ظلم شده است.

حسینی شاهرودی افزود: در دین مبین اسلام به معیارهای خانواده توجه ویژه شده است؛ آن‌چنان که بندگان صالح از خداوند همسر و فرزندانی که مایه فخر و مباهات باشند، خواسته‌اند.

وی تصریح کرد: اساسی‌ترین مسئله در تربیت کودک پرورش آنان برای نسل آینده به شکل مطلوب و براساس آموزه‌های دینی و قرآنی است که آنان را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد.

این مقام مسئول افزود: اگر آرامش، امنیت و عشق‌ورزی در کانون خانواده حاکم باشد، کودک حقوق خود را شناخته و بسیاری از مسائل کودک‌آزاری در جامعه حل می‌شود.

وی گفت: در دین اسلام بارها بر احساس مسئولیت والدین نسبت به پرورش و رشد کودک در محیطی آرام و بدون تنش تأکید و سفارش شده است.

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: بلوغ فردی و تحولات در جسم زمینه‌ای برای رسیدن آدمی به مرحله تکلیف‌پذیری فراهم می‌کند و او از حالت کودکی خارج می‌شود؛ بنابراین سن بلوغ برای دختران و پسران طبق قوانین اسلامی مشخص است و در همه سطوح مسئولیت‌های وی را براساس سن تکلیف‌پذیری، تعیین می‌کند.

وی گفت: برخی از دختران در سن پایین به رشد می‌رسند، اما برخی این توانایی را کسب نمی‌کنند؛ بنابراین پذیرش مسئولیت‌ در هر فردی براساس بلوغ و رشد، متفاوت است.

این مقام مسئول با اشاره به شناخت حقوق کودک در اسلام، بیان کرد: نخستین حقی که برای هر فرد قائل می‌شود، حق حیات است؛ تا جایی که پیامبر اکرم (ص) که اشرف مخلوقات بوده، به کودکان سلام کرده و با آن‌ها بازی می‌کرد و احترام ویژه‌ای برایشان قائل بود.

وی با بیان اینکه حقوق کودکان برابر با بزرگ‌سالان و در برخی جهات بر آن‌ها ارجحیت دارد، گفت: کودکان در برخی جهات خصوصاً برای حفظ سلامت جسمانی و روحی آنان، تغذیه، بهداشت، آموزش، امنیت و تربیت از بزرگ‌سالان توجه بیشتری لازم دارند.

نماینده ولی فقیه در کردستان رعایت تساوی حق‌وحقوق میان کودکان را وظیفه والدین عنوان کرد و افزود: اما دختران به‌علت حساسیت‌های ویژه عاطفی، نیازمند توجه بیشتر والدین هستند.

استاندار کردستان نیز گفت: کارهای خوبی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در این استان صورت گرفته، اما در بسیاری موارد پراکنده‌کاری، موجب چالش رسیدن به اهداف کاهش آسیب اجتماعی می‌شود که برای جلوگیری از این اتفاق، باید برنامه‌ریزی جدی داشت.

بهمن مرادنیا اقدامات بهزیستی درخصوص کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را خوب اما ناکافی اعلام و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش، سمن‌ها، دستگاه‌ها و انجمن‌های مرتبط باید با همکاری یکدیگر در راستای احقاق حقوق کودکان اقدام کنند.

وی اضافه کرد: عدم توسعه‌یافتگی و رشد حاشیه‌نشینی در این استان مشکلات بسیاری را به‎وجود آورده که باید به حوزه حقوق کودکان کردستان توجه ویژه شود.

مرادنیا با اشاره به اینکه برخورد نسنجیده‌ با کودکان بر آینده آن‌ها تأثیرات منفی دارد، افزود: داشتن جامعه سالم در آینده نیازمند برنامه‌ریزی مناسب خانواده‌ها و مسئولان برای کودکان آینده‌ساز است.

وی با بیان اینکه نیازهای کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت است، یادآور شد: استفاده از تجربه کشورهایی که آسیب‌های کمتری در حوزه کودکان دارند، بر این موضوع می‌تواند بسیار تأثیرگذار بوده و راهگشا باشد.

استاندار کردستان گفت: روانشناسان، وکلا، انجمن‌های مردم‎نهاد و فعالان حوزه کودک می‌توانند در کنار دستگاه‌های دولتی اقدامات بسیار خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهند.

مرادنیا با تأکید بر نقش بی‌بدیل و مهم کودکان بر آینده جوامع، اظهار کرد: رشد و بالندگی هر جامعه در گرو برنامه‌ریزی برای کودکان است.

وی علاوه بر این کنفرانس، خواستار برگزاری نشست‌های تخصصی در راستای احقاق حقوق کودکان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان شد و افزود: این وظیفه برعهده فعالان و دلسوزان این حوزه است.

      کودکان کردستانی به‎صورت رایگان از خدمات مجموعه ورزشی کارگران استفاده می‌کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این کنفرانس گفت: تابستان سال جاری با توجه به تأکید استاندار مبنی بر اهمیت دادن به حوزه کودکان، مجموعه ورزشی کارگران سنندج در رشته‌های مختلف ورزشی به‌صورت رایگان در اختیار کودکان این استان قرار گرفته است.

برهان صلواتی اظهار کرد: قانون کار جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای به کار کودکان دارد و براساس این قانون، به‌کارگیری کودکان کمتر از 15 سال سن در کارگاه‌ها ممنوع است.

وی با بیان اینکه در قانون کار بین کار کودک و کودکان کار تفاوت وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه کودکان کار در همه جوامع وجود دارند، باید با تشکیل سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و کار فرهنگی و ترویجی، زیرساخت‌های لازم برای کاهش جمعیت کودکان کار و مصون نگاشتن آن‌ها از آسیبهای اجتماعی فراهم شود.

صلواتی به بیش از چهار هزار و 500 مورد بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در 6 ماهه نخست امسال از کارگاه‌های استان اشاره و اظهار کرد: اگرچه ارجاع کار به کودکان بیشتر در کارگاه‌های خانوادگی اتفاق می‌افتد، اما در این بازرسی‌ها حساسیت ویژه نسبت به کار کودکان داشته‌اند.

شناسه خبر 12495