شناسه خبر:12720
1398/7/15 11:58:51
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان:

صرف خوشه شدن مبنای حمایت از یک صنعت نیست

 

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان گفت: صرف خوشه شدن مبنای حمایت از یک رشته، صنعت یا پتانسیل نیست، ضمن اینکه به واسطه پیگیری‌های صورت گرفته و ظرفیت‌های صنعت چرم حمایت‌های مختلفی برای فعالان این عرصه اجرایی شده است.

مسعود قربانی با بیان اینکه پتانسیل چرم همدان هنوز وارد فاز توسعه خوشه ای نشده، اظهار کرد: شروع فاز توسعه خوشه‌ها بر اساس اولویت صورت می‌گیرد که در حال حاضر خوشه کشمش ملایر، مبل و منبت تویسرکان و مبل و منبت نهاوند در دست اجرا بوده و پتانسیل چرم در اولویت بعدی شروع قرارداد.

وی با بیان اینکه شروع فاز توسعه ای نیازمند مطالعات و امکان سنجی است، ابراز کرد: در حال حاضر 42 پتانسیل خوشه ای شناسایی شده اند که پارامترهای اولیه خوشه شدن نظیر تجمع جغرافیایی، مشکلات و موانع مشترک، زنجیره ارزش مشابه و غیره را دارند که پس از مطالعه باید بر اساس رتبه بندی‌های انجام شده در این زمینه پیش رفت.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی تشریح کرد: فرآیند اجرای توسعه خوشه ای سه تا پنج ساله بوده و نیازمند هزینه و تیم متخصص است که با توجه به پتانسیل شرکت شهرکهای صنعتی به تدریج فرایندهای اجرایی خوشه‌ها وارد فاز توسعه می‌شود.

قربانی با تاکید بر اینکه صرف خوشه شدن مبنای حمایت از یک رشته، صنعت یا پتانسیل نیست، اضافه کرد: به واسطه پیگیری‌های صورت گرفته و ظرفیت‌های صنعت چرم حمایت‌های مختلفی برای فعالان این عرصه اجرایی شده است که از جمله آن می‌توان به تشکیل کنسرسیوم صادراتی، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، تورهای صنعتی مختلف و دوره‌های آموزشی در قالب دستورالعمل‌های مصوب سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی اشاره کرد.

شناسه خبر 12720