شناسه خبر:12945
1398/7/22 09:30:48

سپهرغرب، گروه خبر: عضو هیئت‌مدیره اتاق مشترک ایران و سوریه گفت: در شرایط فعلی، کل صادرات ایران به سوریه کمتر از 500 میلیون دلار است درحالی‌که می‌توان تا سطح پنج میلیارد دلار مبادلات را افزایش داد.

بازار سوریه ظرفیت اقتصادی بزرگی دارد زیرا علاوه بر بهره‌مندی از جمعیت 19 میلیون نفری، قرار گرفتن در مرحله اولیه توسعه، موقعیت استراتژیک جغرافیایی، حضور در شاه‌راه‌های بازرگانی خاورمیانه، داشتن منابع غنی معدنی و ورود به مرحله بازسازی بعد از جنگ داعش است که بسیاری از مناطق این سرزمین را ویران و همه زیرساخت‌های آن را نابود کرده‌است.

ایران در سخت‌ترین شرایط که تمام ابرقدرت‌ها و کشورهای عربی و ترکیه با تمام توان از داعش و سایر جریان‌های ایدئولوژیک مذهبی فعال در سوریه حمایت کردند تا دولت این کشور سقوط کند، اما به یاری دولت و ملت سوریه شتافت به‌طوری‌که صدها شهید مدافع حرم تقدیم کرد.

در اینجا موضوع فقط کمک به پایان فتنه داعش نیست زیرا سابقه دوستی هر دو ملت و دولت بسیار طولانی بوده و حالت شکل‌گیری منافع و عقاید مشترک به خود گرفته‌است پس نباید با اهمال و سهل‌انگاری این فرصت را از دست داد و رقبای ایران دسترنج ما را مصادره کنند، چراکه موضوع تنها به این ختم نمی‌شود و گسترش کمی و تنوع کیفی به خود گرفته و هدف اصلی آن‌ها حذف کامل ایران است.

از روزی که فتنه داعش به سبب مبارزه جبهه مقاومت، ملت سوریه و مدافعان حرم پایان یافت، شرکت‌های پیمانکاری و بازرگانان کشورهای مختلف راه این کشور را در پیش‌گرفته و در سودای عقد قرارداد هستند اما این واقعیت را باید پذیرفت که ایران همان‌طور که بازار عراق را به ترکیه و کشورهای عربی واگذار کرد در شرف از دست دادن بازار سوریه نیز هست.

در این شرایط بخش خصوصی کشور در تلاش است تا بتواند منافع خود از بازار این کشور را به دست آورد به‌طوری‌که اخیراً اتاق بازرگانی ایران در یک سفر کاری به سوریه رفت تا مقدمات حضور را فراهم کند که عضو هیئت‌مدیره اتاق مشترک ایران و سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج به تشریح نتیجه این سفر، ضرورت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و عمرانی سوریه پرداخت.

محمد هلاکو با اشاره به ظرفیت‌های سوریه، گفت: این کشور روند توسعه اقتصادی را بعد از ایران آغاز کرده و ازنظر صنعتی، علمی، فنی، بازرگانی و نیروی انسانی ماهر نیاز به ایران دارد که به علت داشتن روابط حسنه تاریخی، اشتراکات دینی، رویکرد مشترک در برخورد با دنیای استعمار و عوامل آن‌ها در خاورمیانه، داشتن اختلاف با برخی کشورهای عربی در دفاع از مصالح دنیای اسلام و دفاع بی‌دریغ از این کشور در مقابله با داعش، زمینه برای حضور مقتدر ایران درروند توسعه و بازار سوریه فراهم است و این را بدانیم که این بستر برای دیگر کشورها میسر نیست، زیرا ملت و دولت سوریه می‌دانند که در شرایطی که ایران برای نجات این کشور از دست داعش شهید تقدیم می‌کرد، ترکیه، عربستان و قطر از دشمنان این کشور حمایت می‌کردند.

وی تصریح کرد: مرتب مردم و مسؤولان سوریه اعلام کرده‌اند که از حضور ایران در توسعه و بازسازی این کشور استقبال کرده و هیچ حدومرزی برای این حضور وجود ندارد و این را بدانیم دولت سوریه باهدف مقابله با بحران‌های احتمالی برنامه‌ای در 5 بند کلی شامل پیوند صادرات و واردات و تشویق صادرکنندگان سوری، ذخیره 75 درصد از درآمدهای ارزی صادرات جهت واردات مجدد، کاهش تعرفه‌های گمرکی بر بسیاری از مواد غذایی و صنعتی در مقایسه با گذشته، تصویب قانون مهاجران در سال 1990 که به سوری‌های مهاجر اجازه واردات خودرو و وسایل منزل و ادوات صنعتی با هدف سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و کشاورزی می‌داد، تصویب قانون سرمایه‌گذاری در سال 1991 که به بخش خصوصی داخلی و خارجی اجازه می‌داد که در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی سرمایه‌گذاری کند، ارائه کرده‌است.

وی عنوان کرد: همچنین مزایا و بخشش‌های مالیاتی فراوانی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌شده که نقش مهمی به تولید و عرضه در این بخش داده درحالی‌که پیش‌ازاین بیش از 80 درصد بازار و اقتصاد سوریه در اختیار دولت بود و اعطای اجازه به شهروندان سوری جهت افتتاح حساب با ارزهای بیگانه و لغو ممنوعیت خریدوفروش به‌وسیله ارزهای خارجی بهترین فرصت برای ایران است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق سنندج ادامه داد: باید قبول کرد که شرایط عمومی علایق ملت و دولت ایران و عراق با سوریه شباهت کامل دارد و ایران در نجات عراق از دست داعش حمایت همه‌جانبه کرد اما در حوزه اقتصادی به علل مختلف بازار عراق تقدیم ترکیه و سایر کشورهایی شد که حامی این جریان تروریستی بودند.

هلاکو یادآوری کرد: ایران باید این واقعیت را قبول کند که دنیای ابرقدرت‌ها اجازه نمی‌دهند که هر کشوری با ما ارتباط داشته باشد و تعداد دوستان ما بسیار اندک است و اگر هرکدام از آن‌ها را از دست دهیم امکان جایگزینی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ازنظر وضعیت روند توسعه در فشار سخت ناشی از توطئه همه‌جانبه ابرقدرت‌ها هستیم و ضریب آسیب‌پذیری ما از تصمیمات دشمنان بالاست که برای کاهش این ضریب نیاز به داشتن رابطه با دوستانمان داریم و منابع و فرصت‌های داخلی جوابگوی نیاز به سرمایه‌گذاری و توانایی‌های پیمانکاری نیست و ضرورت دارد تا از ظرفیت کشورهای دوست استفاده کنیم.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: در سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به سوریه تصمیم به تشکیل اتاق مشترک گرفته شد که من و آقای امید حوریجانی عضویت آن را داریم و برنامه اصلی، تحکیم و توسعه روابط در دست تدوین و اجراست. در شرایط فعلی کل صادرات ایران به سوریه کمتر از 500 میلیون دلار است درحالی‌که می‌توان تا سطح پنج میلیارد دلار مبادلات افزایش داد.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حضور درروند بازسازی سوریه، ابراز کرد: بر اساس برآوردهای اولیه، هزینه بازسازی این کشور 420 میلیارد دلار است که ایران تمامی توانایی و امکانات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و انسانی آن را دارد و می‌تواند بیشتر از نصف این مبلغ را جذب کند اما باعث تأسف است که بیان کنم ترکیه، عربستان و اردن در حال گرفتن گوی سبقت از ما هستند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق سنندج اضافه کرد: یکی از رسالت‌های اتاق‌های بازرگانی، ایجاد دروازه‌های جدید برای گسترش مناسبات و روابط اقتصادی بین کشورهاست و ما به‌عنوان کردستانی‌های عضو اتاق مشترک خود را موظف می‌دانیم تا در راستای ارتقای سطح مناسبات دو کشور و افزایش سهم استان از میزان مبادلات، تمام تلاش خود را به کار گیریم.

هلاکو با اشاره به امتیازات خاص کردستان در گسترش مناسبات اقتصادی با سوریه، افزود: برآوردهای کارشناسی و فنی نشان می‌دهد کردستان بهترین مسیر برای گسترش روابط اقتصادی با سوریه است زیرا همه بر این امر واقف‌ هستند که ازنظر فاصله جغرافیایی، امنیت و قیمت حمل بر سایر مسیرها ارجحیت دارد.

وی یادآوری کرد: زمان مورد نیاز جهت انتقال کالا به مرز پیشخابور سوریه از استان‌های غربی بیش از 17 ساعت است اما این زمان از طریق کردستان بیشتر از هفت ساعت نیست و این بهترین راه برای حمل محصولات لبنی، سبزی‌ها، مواد گوشتی و میوه است، همچنین سبب کاهش مصرف سوخت و آسیب‌دیدگی زیست‌محیطی می‌شود.

به گفته هلاکو، ازنظر امنیت عمومی هم به علل مختلف امن‌ترین جاده است و اکثر شرکت‌ها و رانندگان، آن را بر سایرین ترجیح می‌دهند و هزینه حمل از بندرعباس به بندر لازقیه 6 هزار دلار است که این مبلغ از طریق کردستان به دو هزار دلار کاهش می‌یابد.

وی در ادامه تأکید کرد: ما به‌عنوان اعضای کردستانی اتاق مشترک ایران و سوریه در جلسات برگزارشده با دولت‌های دو طرف این موارد را به اطلاع همه رسانده و مستندات لازم را ارائه داده‌ایم که مورد استقبال قرارگرفته و وعده تبدیل مسیر کردستان به سوریه را نیز داده‌اند و در حال طی مراحل مورد نیاز است.

عضو هیئت اتاق مشترک ایران و سوریه ادامه داد: امروز سوریه نیاز به مصالح ساختمانی و مواد پلاستیکی دارد که کردستان در این زمینه می‌تواند نقش‌آفرین باشد، علاوه بر این کردستان قابلیت بزرگی در حوزه فنی، مهندسی و نیروی انسانی ماهر دارد.

هلاکو در خصوص راه‌های گسترش روابط اقتصادی دو کشور، اظهار کرد: ایران و سوریه ازنظر روابط با ابرقدرت‌ها در شرایط یکسان هستند زیرا مدام در معرض توطئه آن‌ها قرار داشته و هر دو کشور تحریم هستند؛ بر این اساس باید تبدیل به تکیه‌گاه برای یکدیگر شوند چراکه در غیر این صورت زیان‌های بزرگی در حوزه اقتصادی و دیپلماتیک می‌بینند، اما باعث تأسف است که بگویم شواهد حاکی از این است که ایران این موضوع را جدی نگرفته و داریم منافع خود را تقدیم دیگران می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که وزارت خزانه‌داری آمریکا اتاق فکر و تشکیلات رصد تمام رفتارها و روابط اقتصادی ایران را ایجاد و کوچک‌ترین‌ها را نیز کشف و بررسی کرده و جلو منافع ما را می‌گیرد نباید اجازه دهیم هم‌پیمانان خود را از دست دهیم.

عضو هیئت اتاق مشترک ایران و سوریه در پایان گفت: ایجاد اتاق‌های فکر مشترک با سوریه باهدف خنثی‌سازی توطئه‌های آمریکا، تشکیل بانک و مؤسسات مالی مشترک، حذف تعرفه از مبادلات بازرگانی، ایجاد بازار آزاد و یا اعمال تعرفه ترجیحی از ضرورت‌های اولیه گسترش مناسبات اقتصادی با سوریه است.

شناسه خبر 12945