شناسه خبر:13821
1398/8/21 09:22:23

سپهرغرب، گروه خبر: در سال‌های اخیر عوامل گوناگونی باعث نابودی درختان بلوط زاگرس شد که در حال حاضر مهم‌ترین راه تقویت، حفظ و نگهداری آنان کاشت دانه بلوط در خاک است.

طی سال‌های اخیر شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های بلوط مناطق غرب کشور به‌ویژه استان ایلام بودیم که سبب نابودی تعداد زیادی از درختان بلوط شد.

با توجه به نابودی هرساله این درختان در پی آتش‌سوزی، آفات، ریزگردها، سیل و حوادث دیگر، کاشت بذر بلوط می‌تواند به رویش مجدد این درختان و جایگزینی درختان نابودشده کمک کند.

کشت دانه‌های بلوط توسط سنجاب‌ها یکی از روش‌هایی است که در گذشته به تکثیر جنگل‌های بلوط کمک می‌کرد، اما با توجه به شکار سنجاب‌ها توسط افراد سودجو، یکی از اساسی‌ترین روش‌های تکثیر جنگل‌های بلوط از بین رفته‌است و می‌طلبد طبیعت دوستان و فعالان محیط زیست دراین‌باره وارد عمل شوند.

     کاشت بذر بلوط توسط طبیعت دوستان

ایرج فلاحتی یکی از دوستداران طبیعت با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شاهد نابودی صدها هکتار از اراضی جنگلی استان بودیم، گفت: ضروری است که کشت بلوط و تکثیر این جنگل‌ها مورد توجه مسؤولان و مردم قرار گیرد.

وی اظهار کرد: الآن فصل کشت بلوط است و مردم می‌توانند زمانی که در دامان طبیعت هستند با کشت بلوط‌هایی که از درختان بلوط بر روی زمین ریخته از نابودی جنگل‌های بلوط جلوگیری کرده و به تکثیر این درختان کمک کنند.

این دوستدار طبیعت ادامه داد: از طبیعت دوستان، کوهنوردان و عامه مردم تقاضا داریم به سهم خود در تکثیر جنگل‌های بلوط بکوشند تا این سرمایه حیاتی به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

     عمده دلایل نابودی درختان بلوط

هدی خطیب‌زاد، کارشناس منابع طبیعی نیز در این راستا، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر آتش‌سوزی‌ها، آفت‌ها، تغییر اقلیم، کرم چوبخوار، نفوذ ریزگردها و موارد دیگر سبب خشکیدگی و نابودی درصد بالایی از جنگل‌های بلوط در استان شده‌است.

وی با بیان اینکه حدود 640 هزار هکتار جنگل در استان ایلام وجود دارد که انبوه آن‌ها را درختان بلوط و بنه شامل می‌شود، اذعان کرد: با توجه به بحران خشکیدگی درختان بلوط طی چند سال گذشته بسیاری از دوستداران محیط زیست به‌صورت خودجوش به کاشت دانه‌های بلوط و بذرکاری اقدام می‌کنند.

این کارشناس ادامه داد: مردم به اهمیت جنگل و درخت بلوط پی برده‌اند و اکنون خدمت بزرگی توسط آن‌ها به طبیعت در حال انجام است که این اقدامات تأثیر مثبتی در تکثیر درختان بلوط خواهد داشت.

     نحوه کشت بذر بلوط

به گزارش خبرگزاری فارس؛ برای کشت بلوط چاله‌ای به قطر 25 سانتی‌متر حفر کرده، ته چاله را از خاک نرم پر کنید، دو الی چهار بذر بلوط سالم را در عمق هفت تا هشت سانتی‌متری سطح خاک قرار دهید و روی آن را کمی خاک نرم ریخته و بقیه چاله را با خاک پر کنید.

بهتر است همه‌ چاله را پر نکرده و کمی از گودی را برای جمع شدن آب بارندگی‌ها باقی بگذارید، در این صورت عمل ریشه‌دوانی و خروج ساقه از خاک راحت انجام می‌شود.

به‌این‌ترتیب هر فرد با کاشت تنها یک بلوط به روش درست می‌تواند به احیای جنگل‌های بلوط در استان کمک کند.

شناسه خبر 13821