شناسه خبر:14463
1398/9/7 14:21:37
به دست نخبه بسیجی همدانی انجام شد؛

تولید سرامیک لعاب‎دار با فناوری نانو

سجاد رستمی، پژوهشگر جوان همدانی و فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی به عنوان یک بسیجی نخبه معتقد است که امروز وظیفه یک بسیجی کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت است، او برای نخستین بار در دنیا توانسته سرامیک لعاب‎داری با تکیه بر فناوری نانو اختراع کند.

 

 

به گزارش گروه خبری سپهر، سجاد رستمی، پژوهشگر جوان همدانی و دانش‌آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه پیام نور واحد همدان است، او مخترع نوعی سرامیک لعاب‎دار با تکیه بر فناوری نانو در سال 96 است؛ این سرامیک قادر به جذب نور محیطی بوده و در شب برای مدت زمانی طولانی این نور را از خود ساطع می‌کند.

 

از این فناوری می‌توان برای طراحی تابلوهای شهری، سردرب منازل و تابلوهای تبلیغاتی به ویژه در زیباسازی شهر استفاده کرد. کاربرد دیگر این نوع سرامیک در طراحی‌های اسلیمی مطابق با فرهنگ ایرانی است.

 

تولید سفال شب‌تاب برای نخستین بار در دنیا

 

سفال و سرامیک شب‌تاب با لعاب فسفر سانس برای نخستین بار در دنیا ساخته شده و در حوزه زیباسازی شهری، معماری و شهرسازی نوین کاربردی و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی می‌شود.

 

این سرامیک با لعابی خاص است که با دریافت هر نوع نور یا انرژی  همچون حرارت، الکترون‌های آن برانگیخته شده و به صورت درخشان در مدت زمانی نسبتا طولانی قابل مشاهده و با دریافت یک ساعت نور بین دو تا پنج ساعت درخشندگی دارد.

 

مزایای این طرح نسبت به پلاک‌های فلزی نصب شده، دیده شدن پلاک منازل، نام کوچه‌ها، خیابان‎ها و نماد شهرها و تابلوهای شهر در ساعات شب به صورت واضح و خواناست و ویژگی مهم این فناوری پیوند صنایع دستی استان با صنعت ماشینی است.

 

او می‌گوید: سرامیک‌ها با استحکام بالا در بسیاری از مشاغل حائز اهمیت است  بنابراین تصمیم گرفتم، نوعی سرامیک لعاب دار که توانایی مقاومت بسیار بالایی داشته باشد را تولید کنم.

 

پژوهش این فناوری بیش از یک‌سال به درازا کشید و با فرآیندهای گوناگون سفال و سرامیکی با ضریب جذب آب صفر و مقاوم در برابر سرما و گرما ساخته شد، این سفال در پروسه تولید حدود ۱۰۰ درجه از دما و مدت زمان پخت آن کاسته شده است.

 

سرامیک تولید شده در بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و صنایع داخل کشور اعم از صنعت ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی قابلیت استفاده دارد البته دارای ماندگاری طولانی و سالیان سال عمر مفید است.

 

برای ارائه این محصول به بازار چندین بار با شهرداری همدان رایزنی و مکاتبه شده و درابتدا استقبال کرده و وعده استفاده از این فناوری را دادند اما طی دو سال گذشته هیچ اقدامی از سوی شهرداری همدان برای همکاری در این زمینه صورت نگرفته است.

 

برای ارائه این محصول به بازار چندین بار با شهرداری همدان رایزنی و مکاتبه شده است اما تا کنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری همدان برای همکاری در این زمینه صورت نگرفته است.

 

در حال حاضر به صورت تک‌فروشی و تولید تابلوهای تزیینی وارد بازار شده و مشتریان خاص خود را داریم.

 

حمایت مسؤولان در حد تشویق

در ادامه به حضور پیاپی در جشنواره‌های بین‌المللی و کسب رتبه‌های برتر اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان و جهاد دانشگاهی همدان از ابتدای راه حامی این طرح بودند اما مسؤولان استان در حد تشویق ما را حمایت کرده‌اند، مسؤولان ارشد استانی باید بیش از پیش به پژوهشگران و نخبگان توجه کنند چراکه نخبگان دست به تولید فناوری‌هایی می‌زنند که از نمونه خارجی مفیدتر و با هزینه کمتری تولید می‌شود.

 

گلایه از بی‌اعتمادی به پژوهشگر

 

متاسفانه در فعالیت‌های پژوهشی اعتماد لازم به پژوهشگر وجود ندارد، پس از ثبت اختراع، شرکت در چندین جشنواره بین‌المللی و عضویت در بنیاد ملی نخبگان هنوز مسؤولان  اعتماد کامل به طرح را ندارند.

 

 

البته عوامل دیگری مانند رابطه‌بازی در عدم استقبال از طرح‌های جدید، کاربردی و دانش‌بنیان وجود دارد که در این مهم موثر است؛ امروز طرح‌ها و المان‌هایی شهری بدون هویت سراسر شهر را فراگرفته که مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست و هرساله باید تمدید شود.

 

امروز طرح‌ها و المان‌هایی شهری بدون هویت سراسر شهر را فراگرفته که مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست و هرساله باید تمدید شود.

 

به نظر می‌رسد اگر برای اجرای پروژه‌های استانی و شهری به صورت شورایی تصمیم‌گیری شود و منوط به افراد خاص نباشد بیشتر می‌تواند افراد و فناوری‌های جدید را وارد چرخه کار کرد.

 

توسعه کشور در تقویت رابطه صنعت و دانشگاه محقق می‌شود که متأسفانه در ایران این رابطه ضعیف است در حالی که در کشورهای پیشرفته بسیاری از تحقیق‌هایی که صورت می‌گیرد به سفارش صنایع در راستای حل مشکلات موجود است.

 

رابطه صنعت و دانشگاه ضعیف است

 

مسؤولان علمی کشور باید به دنبال راهی برای ایجاد ارتباط با صنایع و پژوهشگران باشند تا آنها نیازمندی و مشکلات خود را به بخش دانشگاهی و محققان جامعه ارجاع دهند و دانشجویان و افراد تحصیل‌کرده نیز با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی خود نیازهای علمی تولیدکنندگان را رفع و در این فرآیند نقش‌آفرینی کنند.

 

از طریق مرکز خدمات تخصصی سفال و سرامیک جهاد دانشگاهی با لالجین در دامنه وسیعی ارتباط داریم، صنعتگران لالجین در زمینه سفال و سرامیک مراجعاتی به ما داشتند و ما نیز متقابلا به آنها مراجعه و سوالات خود را رفع کردیم و تبادلات بین طرفین صورت گرفته است.

 

این پژوهشگر در زمینه چینی‌آلات بهداشتی حرف برای گفتن دارد و طرح های که در بعد صنعتی سرامیک مهم محسوب می‌شود اما متاسفانه گویا این صنعت در انحصار  جمعی است که ورود به این حیطه را دشوار می‌کند.

 

این پژوهشگر در زمینه چینی آلات بهداشتی حرف برای گفتن دارد و طرح های که در بعد صنعتی سرامیک مهم محسوب می‌شود اما متاسفانه گویا  این صنعت در انحصار  جمعی است که ورود به این حیطه را دشوار می‌کند.

 

این جوان 28 ساله بیش از پنج سال است که پا به عرصه پژوهش گذاشته و معتقد است پژوهشگر خستگی‌ناپذیر است گاهی دلسرد می‌شود اما هرگز ناامید نمی‌شود.

 

البته پس از ثبت فناوری پلاک شفاف به دنبال ثبت اختراع های جدید دیگری است به عنوان مثال طرحی مبنی بر حذف سرب در سفال را در دست دارد، امروز در حال پژوهش در این زمینه است.

 

سجاد معتقد است پژوهشگر خستگی ناپذیر است گاهی دلسرد می‌شود اما هرگز ناامید نمی‌شود

 

 او می‌گوید: هرگز یک پژوهشگر از خود راضی نیست چراکه عطش دانش روز به روز افزایش می‌یابد و پس از اتمام طرح‌های مختلف تمایل برای ارائه ایده جدید در او شکوفا می‌شود.

 

در واقع پژوهشگر با عشق کار می‌کند و از یک ایده خام یک محصول جدید تولید می‌کند این بسیار لذت‌بخش است هر چند موقعیت کار در نهادهای دولتی و مهاجرت به خارج از کشور برایم ایجاد شد اما ترجیح دادم فعالیت‌های پژوهشی را در کشورم ادامه دهم و بتوانم تولید ثروت را در ایران محقق کنم تا مزایای آن به وطنم برسد.

 

بزرگترین هدفم ورود به عرصه کارآفرینی و تولید ثروت از علم است البته انتظار هم ندارم در تولیدات اولیه وارد بازار شوم معتقدم باید چندین بار شکست خورد و بعد به نتیجه رسید.

منبع: فارس

شناسه خبر 14463