شناسه خبر:14527
1398/9/10 09:02:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی 34 بیمار مبتلا به آنفولانزا در این استان خبر داد و گفت: تاکنون 3 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده‌‌اند.

شهرام شریفی در این باره اظهار کرد: تا این لحظه 131 نفر در استان با دارا بودن علایم بیماری آنفلوآنزا شناساسی شده که پس از انجام نمونه‌گیری از میان آنان 34 نفر بیمار مبتلا به آنفولانزا شناسایی و تایید شده‌اند.

به گفته وی، تاکنون سه نفر از بیماران مبتلا به آنفلوانزا در استان فوت کرده‌اند که دو نفر از آنها مربوط به شهرستان قروه و یک نفر شهرستان مریوان است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: بیشترین نمونه‌گیری‌ها مربوط به دو شهرستان قروه و سنندج بوده است

شریفی خاطرنشان کرد: تمام امکانات و تجهیزات لازم برای خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به آنفولانزا فراهم شده و از لحاظ تامین دارو برای این بیماران هیچگونه کمبود و مشکلی در سطح استان نداریم.

وی با بیان اینکه دارو به اندازه کافی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان وجود دارد، عنوان کرد: این درخواست را از مردم داریم که در صورت داشتن علائمی همچون درد شدید عضلانی، افزایش ناگهانی دمای بدن، ضعف، کوفتگی و خستگی طولانی مدت، سرفه دائمی خشک و شدید و اسهال و استفراغ به‌ویژه در کودکان فورا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با این هشدار به مردم که ویروس آنفلوآنزا به شدت مسری است، اذعان کرد: این ویروس در کمتر از 30 دقیقه از طریق دست‌های آلوده منتقل می‌شود.

به گفته وی، شست و شوی مداوم دست‌ها و پرهیز از دست دادن و روبوسی از راه‌های اصلی و مهم در کنترل این بیماری است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از آمادگی کامل تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان برای پذیرش اینگونه بیماران خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای درمان بیماران بستری انجام شده و کوچکترین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

گفتنی است؛ بیماری آنفلوآنزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است، افراد دارای بیماری‌های قلبی، آسم، دیابت، بیماری‌های مزمن وافراد سالمند بیشتر در معرض مبتلا به این بیماری قرار دارند.

آنفلوآنزا معمولا در فصول سرد سال بخصوص دی ‌و بهمن‌ ماه به دلیل ازدحام بیشتر شیوع و احتمال انتقال آن افزایش می‌ یابد زیرا در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مساله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.

آنفولانزا یکی از بیماری‌های خطرناک شایع در فصل زمستان است که برخی افراد دلیل بروز آن را سردی و برودت هوا می‌دانند؛ قرار گرفتن در مکان‌های سرپوشیده و عاری از محلی برای ورود و خروج هوا یا مکان‌های با هوای سرد و خشک باعث بروز این بیماری می‌شود.

شناسه خبر 14527