شناسه خبر:14723
1398/9/16 09:29:24

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: اسفندماه سال 94 بود که دو شهید مهمان شهر صالح‌آباد شده و در این شهر تشییع و تدفین شدند. تلاش‌ها برای ساماندهی یادمان مزار این دو شهید ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته خبر تکمیل یادمان و نصب سازه فولادی بر مزار این دو شهید اعلام شد؛ بی‌شک بازآفرینی خاطرات حماسه و غرور یک ملت، نقش بسزایی در اتصال آن حماسه‌ها برای فرهنگ‌سازی در نسل‌های بعد دارد، به‌ویژه اگر خلق این حماسه با گذشتن از عزیزترین دارایی انسان در راه مقدس‌ترین هدف باشد.

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با مهدی سحاب‌روشن، است که تکمیل این یادمان را نتیجه تلاش جمعی همه دلسوزان و متولیان امر می‌داند؛

شهردار صالح‌آباد با بیان اینکه پس از تدفین دو شهید گمنام در سال 94 در شهر صالح‌آباد، حدود 11 طرح یادمان بر اساس ضوابط مقرر از سوی متولیان امر در سال 95 تهیه شد، عنوان کرد: طرح‌های منتخب در سال 96 به‌صورت مصوبه درآمد و درنهایت عملیات نصب سازه فولادی بر مزار شهدای گمنام در سال 98 صورت گرفت.

مهدی سحاب‌روشن با تأکید بر لزوم پاسداشت مقام شهدا، گفت: این یک امر بدیهی است که ما هر چه داریم از شهدا است، خاصه شهدای گمنام که نخواسته‌اند هیچ یاد و نشانی از آن‌ها بماند، پس وظیفه ما است که با تکریم جایگاه آن‌ها در جهت فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده گام برداریم.

وی با قدردانی از همه تلاشگران این عرصه، تصریح کرد: بدون تردید نصب این سازه فولادی یک کار انفرادی نبوده و حاصل کلیه تلاش‌های صورت گرفته در طول این چند سال بوده‌است.

شهردار صالح‌آباد در تشریح اجرا و نصب پروژه سازه‌های فولادی یادمان شهدای گمنام شهر صالح‌آباد، خاطرنشان کرد: کارفرمای این پروژه شهرداری، دستگاه نظارت، دفتر عمرانی شهرداری و پیمانکار شرکت پایه‌گستر است.

سحاب‌روشن با اشاره به اینکه محل اجرای این پروژه پارک شهدای گمنام شهر صالح‌آباد است، افزود: این سازه یکی از مرتفع‌ترین سازه‌ها در ایران است به‌طوری‌که ارتفاع آن از سطح زمین 10/6 متر (9/6 از روی فونداسیون)، تعداد پایه‌ها، 12 عدد (سه طاق به سمت داخل- سه طاق به سمت خارج) و قطر سکوی محل نصب یادمان نیز 10 متر است.

وی با اشاره به جزئیات سازه این یادمان، اذعان کرد: وزن بولت و میلگرد مصرفی یک هزار و 300 تن، وزن سازه اصلی (شامل ورق، نبشی، قوطی) 18 تن، حجم بتن‌ریزی 24 متر مکعب، حجم سنگ‌کاری 62 متر مکعب و سطح قالب‌بندی 50 متر مربع است.

شهردار صالح‌آباد در پایان سخنان خود با بیان اینکه نصب این یادمان با تلاش‌های صورت گرفته هفته گذشته به اتمام رسید، یادآوری کرد: اقدامات صورت گرفته شامل محوطه‌سازی، آسفالت خیابان شهدای گمنام، پیاده‌روسازی چهار هزار متر مربع، بازسازی سرویس بهداشتی و ساخت سازه فولادی المان بوده که با اعتباری بالغ‌بر هفت میلیارد ریال انجام شده‌است.

در خاتمه باید گفت؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت‌های مختلف جهان که درگیر جنگ با دشمنان بیگانه بوده‌اند معمولاً مقبره‌ای را در یکی از مراکز مهم و میدان‌های تاریخی خود، به کشته‌شدگان این جنگ‌ها و به‌ویژه سربازان گمنام خود اختصاص می‌دهند. دفن پیکر این سربازان در این مراکز تاریخی در حالی انجام می‌شود که بسیاری از این بناها در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد نیز به ثبت تاریخی رسیده‌اند که ازجمله مقبره سرباز گمنام در میدان مرکزی هنگ‌کنگ، یادبود سربازان گمنام ارمنستان، میدان 28 سرباز گمنام قزاقستانی، میدان سرباز گمنام بلاروس، مقبره سرباز گمنام در میدان شارل دوگل پاریس فرانسه، یادمان سرباز گمنام در سوریه، مقبره سرباز گمنام در اوتاوا و تجمع مردم در روز یادآوری از جنگجویان در روز ملی جنگ است.

و حرف آخر اینکه؛ حافظه تاریخی مردم با دین و لمس کردن هر آنچه در یک سرزمین اتفاق افتاده، گره می‌خورد و چه‌بهتر که این پیوند با گرامیداشت آن چیزهایی باشد که بر صحت امر استوار بوده و بوی حماسه و غرور می‌دهد؛ صالح‌آبادی‌ها تمام توان خود را برای این کار گذاشته و وارد گود شدند، امید که این مسئله در سایر شهرستان‌ها به‌ویژه همدان نیز جدی گرفته شود کما اینکه بر هیچ‌کس پوشیده نیست که یادمان‌های شهدا به لحاظ معنایی و هویتی با یادمان‌های معمول تفاوت بنیادی دارند.

شناسه خبر 14723