شناسه خبر:16118
1398/10/18 08:54:29
رئیس‌کل دادگستری استان:

پرونده‌های معوق تعیین تکلیف شوند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس‌کل دادگستری استان همدان گفت: عفو و کاهش محکومیت یک‌پنجم زندانیان استان باید در دستور کار دادستان‌ها و قضات قرار گیرد.

محمدرضا عدالتخواه روز گذشته در جلسه شورای قضائی استان همدان بیان کرد: در جلسه روز جمعه رئیس قوه قضائیه با مسؤولان قضائی استان‌ها بر دو موضوع کاهش جمعیت کیفری و تعیین مجازات جایگزین حبس تأکید شده که آمار خوبی در این زمینه هم ارائه شد.

وی خواستار حضور مستمر قضات و دادستان‌ها در زندان‌ها با هدف تعیین تکلیف وضعیت زندانیان شد و افزود: برخی از افراد پس از گذراندن بخشی از محکومیت، اصلاح شدند، بنابراین می‌توان اسامی افراد اصلاح‌شده را احصا کرده و در کمیته عفو برای آزادی آن‌ها تلاش کرد.

رئیس کل دادگستری همدان تأکید کرد: قضات می‌توانند صرف نظر از آیین‌نامه عفو اقدام کنند؛ یعنی در صورت مواجهه با زندانی که اصلاح‌شده و قابلیت بازگشت به جامعه را دارد حتی می‌توان از آیین‌نامه عفو نیز عبور کرد.

عدالتخواه تصریح کرد: تا پایان هفته آینده رؤسای دادگستری شهرستان‌ها و دادستان‌ها، زندانیانی که مشمول عفو می‌شوند را شناسایی کرده و لیست اسامی آن‌ها را برای طرح در کمیسیون عفو ارائه دهند تا بتوان زمینه عفو یک‌پنجم زندانیان این استان را فراهم کرد.

وی با بیان آماری از شمار زندانیان همدان گفت: شمار زندانیان این استان از خط قرمز عبور کرده‌است، بنابراین می‌طلبد در زمینه محکومیت‌های جایگزین و آزادی زندانیان اصلاح‌شده تدبیری جدی اندیشید.

رئیس کل دادگستری همدان ابراز کرد: قضات باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف محکومان مالی اقدام کرده و در رأی‌ها اقساط متعارف و متعادل برای این طیف از محکومان پیش‌بینی کنند.

رئیس‌کل دادگستری همدان خواستار تعیین تکلیف سریع پرونده‌های معوق در حوزه‌های قضائی تابعه استان شد و خاطرنشان کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری، تعیین تکلیف پرونده‌های معوق و کاهش زمان دادرسی مورد تأکید است.

عدالتخواه ادامه داد: باید تا پایان سال جاری همه پرونده‌های ثبت شده تا پیش از مهر سال جاری تعیین تکلیف شده و پرونده بلاتکلیف باقی نماند.

وی با بیان شمار پرونده‌های معوق موجود در دادسرا، دادگاه تجدید نظر، اجرای احکام مدنی و دیگر مجموعه‌های قضائی تا قبل از مهر سال جاری، عنوان کرد: می‌طلبد تمامی پرونده‌ها را مجدد یک‌دور بازبینی کرده و علاوه بر تعیین تکلیف آن‌ها علت و دلیل موجه تأخیر در رسیدگی به پرونده بر روی آن نوشته شود.

رئیس‌کل دادگستری همدان خاطرنشان کرد: به‌منظور تعیین تکلیف پرونده قضائی تشکیل شده پیش از مهر امسال دبیرخانه‌ای در دادگستری تشکیل و کمیته‌های فرعی با حضور دادستان‌ها در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

وی از مسؤولان قضائی خواست در جریان بررسی و تعیین تکلیف پرونده‌های معوق دنبال ایجاد یک تحول با کار صحیح و جهادی باشند و آرای متقن و قوی داده و اول بهمن امسال حوزه‌های قضائی گزارش اقدامات خود راجع به وضعیت پرونده‌های معوق را گزارش دهند.

عدالتخواه خواستار برگزاری نشست‌هایی با نخبگان علمی، دانشگاهی، فرهنگی و حوزوی شد و گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها شنیدن حرف‌های جامعه علمی و پاسخ به شبهات و دیدگاه‌های آن‌ها است؛ همچنین این برنامه‌ها اعتماد عمومی به‌ویژه نخبگان را به حوزه قضائی افزایش می‌دهد.

     قانون جامع حدنگاری (کاداستر) اجرا شود

رئیس‌کل دادگستری همدان اظهار کرد:‌ طبق ماده (9) قانون جامع حدنگاری (کاداستر) همه دستگاه‌ها مکلف هستند تمام مستثنیات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود ازجمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره‌برداری و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک یادشده را با رعایت جنبه‌های امنیتی در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف تهیه نقشه‌های حدنگاری قرار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت اجرای این قانون، رؤسای دادگستری از مدیران ادارات بخواهند که اطلاعات خود را تکمیل و در اختیار اداره ثبت قرار دهند.

شناسه خبر 16118