شناسه خبر:16571
1398/10/29 10:35:24

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: سفیر کشورمان در پاریس با گفتن اینکه برجام «تنها» راه حل ممکن است خاطر نشان کرد طرح مذاکرات مجدد با هدف سرپوش گذاشتن بر ضعف و بدعهدی طرف‌های اروپایی صورت می‌گیرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی پیشین وزارت خارجه و سفیر کنونی کشورمان در پاریس در صحفه توئیتر خود نوشت: «هیچ خردورز سیاسی آشنا به مباحث ‌برجام تردیدی ندارد که این تفاهم تنها و یگانه راه حل ممکن تلقی می‌شود.» وی در ادامه تصریح کرد: «طرح مذاکرات مجدد به هر دلیل صرفا اقدامی بهانه جویانه برای توجیه ناتوانی و بدعهدی طرف‌های اروپایی است.»

انگلیس، آلمان و فرانسه به عنوان سه عضو برجام روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی را فعال کرده‌اند مسئله‌ای که می‌تواند باعث بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شود.

این سه کشور مدعی شدند که این اقدام را با حسن‌نیت انجام داده و هدف آن‌ها حفظ برجام و امید به پیدا کردن راه حلی رو به جلو برای خروج از بن بست به وجود آمده از طریق گفت وگوهای دیپلماتیک است.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دولت آمریکا، این سه کشور اروپایی را تهدید به اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات خودروهای اروپایی کرده بود. بر اساس گزارش واشنگتن پست: یک هفته پیش از آنکه تروئیکای اروپایی، ایران را متهم به نقض برجام کنند، دولت ترامپ در خفا آن‌ها را تهدیدی کرد که باعث شوکه شدن آلمان، فرانسه و انگلیس شد.

«آنگرت کرامپ کارنبائور»، وزیر دفاع آلمان به این مسئله علنی اذعان کرد و گفت: «بیان یا تهدید، هرطور که می‌خواهید تعبیر کنید؛ بله آن را تایید می‌کنم.»

شناسه خبر 16571