شناسه خبر:16830
1398/11/6 08:48:56
رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان همدان:

چشم امید هنرمندان به تکمیل موزه هنرهای معاصر

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان همدان گفت: چشم امید همه هنرمندان به تکمیل موزه هنرهای معاصر است و اگر وضع به همین منوال پیش برود، ناامیدی و رخوت در بین هنرمندان ایجاد می‌شود.

سال 87 در مجلس شورای اسلامی ساخت دو موزه برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران تصویب شد که یکی موزه غرب کشور و دیگری موزه هنرهای معاصر بود و به اذعان متولیان امر با وجود داشتن بزرگانی در عرصه‌های هنری، ورزشی، اقتصادی و سیاسی در استان همدان ساخت این موزه ضروری تلقی می‌شد.

ساخت موزه هنرهای معاصر همدان در سال 87 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ردیف اعتباری ملی مجوز گرفت و در سال 90، ساخت آن در کنار مجتمع ابن‌سینا واقع در میدان پروانه‌ها آغاز شد که البته این ساخت‌وساز خیلی استمرار نداشت و پس از چندی به‌صورت کامل متوقف شد. پروژه‌ای که قرار بود ساخت آن به‌عنوان آئینه تمام‌نمایی از همدان با ویژگی‌های منحصربه‌فردش و یکی از امکانات بزرگ گردشگری استان باشد!

کندی ساخت این موزه تا حدی پیش رفت که حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند پیشرفت پروژه به رسانه‌ها، گفت: این پروژه در طول هفت سال فقط پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در طول این هفت سال، اعتبارات این پروژه ملی به استان دیگری رفته‌است.

پس‌ازآن، علیرضا درویش‌نژاد، سرپرست سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز طی گفت‌وگویی با خبرنگار سپهرغرب، عنوان کرد: خوشبختانه از سال گذشته تاکنون روند احداث موزه هنرهای معاصر با پیشرفت خوبی همراه است و در حال حاضر احداث بخش‌های مختلف این موزه مشکل خاصی ندارد که امیدواریم طی سال‌های آتی شاهد افتتاح آن باشیم.

با توجه به اینکه این پروژه حالاحالاها قصد تکمیل ندارد، بر آن شدیم تا موانع پیش روی آن را در گفت‌وگو با سعید دولتی، رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان همدان بررسی کنیم؛ آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با وی است:

     چهار استان موزه هنرهای معاصر دارند

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان همدان با بیان اینکه طی صحبتی که در خصوص تکمیل موزه هنرهای معاصر همدان با مدیرکل داشته‌ایم اتمام آن چند سال دیگر به طول خواهد انجامید، اظهار کرد: ظاهراً برای تکمیل این موزه بودجه کافی وجود ندارد.

سعید دولتی خاطرنشان کرد: موزه هنرهای معاصر همدان می‌تواند محل گردآوری آثار هنرمندان بزرگ استان در بخش هنرهای تجسمی و رشته‌های نقاشی، طراحی، کاریکاتور و مجسمه باشد و آثار هنرمندان استانی و حتی کشوری خریداری و در این موزه نگهداری شود.

وی با تأکید بر اینکه تفاوت موزه و گالری در دائمی بودن آن است، افزود: یکی از محورهای اصلی فعالیت موزه، نگهداری آثار هنری هنرمندان شاخص است.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر چهار استان تهران، اصفهان، کرمان و خوزستان (با دو موزه در شهرهای اهواز و آبادان) دارای موزه هنرهای معاصر هستند و استان همدان نیز با توجه به هنرمندان شاخص و کم‌نظیری که دارد، می‌تواند در این بخش حرف برای گفتن داشته باشد.

دولتی با اشاره به اینکه فقدان موزه هنرهای معاصر منجر به پراکندگی آثار هنری هنرمندان در سایر موزه‌ها شده، یادآوری کرد: بسیاری از هنرمندان نیز در همدان نمی‌مانند و ترجیح می‌دهند در استان‌های دیگر باشند.

وی ادامه داد: اگر استان همدان داعیه‌دار پایتختی تاریخ و تمدن بوده و نخستین نشانه‌های مدنیت ریشه در هگمتانه دارد، این موزه برای استان لازم است.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان همدان ابراز کرد: این موزه می‌تواند در جذب گردشگر نیز ایفای نقش کرده و توجه هنردوستان را به خود جلب کند، چراکه هنرمندان زمانی که در شهری حضور پیدا می‌کنند بعد از دیدن آثار تاریخی و باستانی به دنبال آثار هنری آن شهر هستند که با تجمیع آثار در این موزه می‌توان در این راستا گام‌های مؤثری برداشت.

دولتی با بیان اینکه هزینه بسیاری صرف این موزه شده، تأکید کرد: باوجود هزینه‌های میلیاردی که صرف این موزه شده‌است، اما همچنان روی زمین مانده که اگر متولیان امر واقعاً قصد تکمیل آن را دارند باید زودتر این کار انجام شود، اگر هم نمی‌خواهند که کاش همان هزینه را برای برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها صرف می‌کردند.

وی اضافه کرد: حال که تصمیم متولیان امر سرمایه‌گذاری بلندمدت و احداث یک موزه بوده به نظر می‌رسد باید سرعت عمل داشته باشند تا هنر و هنرمندان همدانی بیش‌ازاین متضرر نشوند.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان همدان عنوان کرد: تردیدی نداشته باشید که چشم امید همه هنرمندان به تکمیل این موزه است و اگر وضع به همین منوال پیش برود ناامیدی و رخوت در بین هنرمندان ایجاد می‌شود که چرا جایی در همدان وجود ندارد تا آثار هنری در آنجا تجمیع شده و هنرمندان روحی تازه کنند.

دولتی در پایان سخنان خود با ذکر این نکته که موزه فقط منحصر در گردآوری آثار هنری نیست و آموزش نیز در برنامه‌های ما وجود دارد، گفت: برنامه‌های هفتگی، ماهانه و ادواری را می‌توان به‌صورت منسجم در این موزه دنبال کرد،‌ ضمن اینکه کارآفرینی و برگزاری کارگاه‌ نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که در قالب این موزه می‌تواند انجام شود.

در خاتمه باید گفت؛ تردیدی نیست که اماکن فرهنگی شناسنامه معرفی هر شهر، استان و منطقه‌ای بوده و موزه‌ها و کتابخانه‌ها ازجمله مؤلفه‌هایی است که مردم را به‌سوی معرفی دقیق و درست از فرهنگ جوامع سوق می‌دهند. موزه هنرهای معاصر می‌تواند مکانی باشد که هنرمندان ما هر آنچه به‌صورت فاخر و زیبا خلق کرده‌اند را در معرض دید مردم قرار دهند و فرصتی فراهم کنند تا اندیشه و تفکر گذشتگان در فرهنگ و هنر به اندیشه و تفکر هنرمندان خوب امروز گره بخورد.

به گفته رئیس اننجمن هنرهای تجسمی استان همدان، چشم هنرمندان به ساخت موزه هنرهای معاصر همدان است تا به‌عنوان یکی از استوانه‌های فرهنگی و هنری استان و شهرستان باعث دل‌گرمی هنرمندان و مردم شده و بتواند هنردوستان دیگر استان‌ها را نیز جذب کند.

حال باید دید استاندار همدان که اخیراً همه تلاش خود را برای بلند کردن علم پروژه‌های روی زمین گذاشته و مدیران را ملزم به پیگیری این پروژه‌ها کرده برای موزه هنرهای تجسمی استان چه برنامه‌ای دارد و مردم و هنرمندان همدانی چه زمانی می‌توانند شاهد تکمیل و افتتاح این موزه باشند. گاهی آن‌قدر زمان بین کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌ای طولانی می‌شود که کم‌کم به فراموشی سپرده شده، فراموش هم نشده باشد باید دو برابر هزینه‌ای که انجام‌شده صرف کرد تا مصالح به کار رفته کارایی داشته باشد!

امروز در خبر‌ها می‌خواندم که چینی‌ها وعده ساخت بیمارستان طی 10 روز را به مردم خود داده‌اند! واقعاً نمی‌دانم چطور می‌شود که این‌همه تفاوت بین ما و آن‌ها در برخی موارد وجود دارد! دوستی می‌گفت که آن‌ها نان تلاش و دغدغه بیش‌ازحد خود را می‌خورند؛ راست می‌گفت.

به‌هرحال امیدوارم مدیرکل فعلی ارشاد این پروژه را به سرانجام برساند و در دوران مدیریت وی شاهد ارتقای فرهنگ استان به‌ویژه در این بخش باشیم.

شناسه خبر 16830