شناسه خبر:16902
1398/11/7 10:03:00

(بخش نخست)

سپهرغرب، گروه اجتماعی: مادر شاغل بودن به معنی انجام ده‌ها وظیفه روزانه و مستمر است، پس سعی کنید روش مناسبی برای ایجاد توازن و تعادل میان کار و زندگی شخصی‌ خود پیدا کنید. یاد بگیرید زمانتان را به‌درستی مدیریت کنید، به‌نحوی ‌که بتوانید هم از عهده وظایف کاریتان برآیید و هم برای وقت گذراندن با فرزند و همسرتان زمان آزاد داشته باشید؛ ما در این مطلب به راز موفقیت زنان شاغل در فرزندپروری و خانه‌داری اشاره خواهیم کرد.

وضعیت زندگی امروزه به‌خصوص در کلان‌شهرها به‌گونه‌ای است که کار کردن مرد به‌تنهایی نمی‌تواند کفاف زندگی را بدهد و زن‌ها مجبورند هم‌پای مردها کار کنند تا بتواند از پس مخارج زندگی، پرداخت اقساط منزل و شهریه مدرسه بچه‌ها برآیند؛ بسیاری از زنان شاغل با این مشکلات کنار آمده‌اند و توانسته‌اند در کارهای منزل و فرزندپروری به موفقیت برسند.

خانم‌هایی که شاغل هستند و فرزند نیز دارند، چگونه هم به امور خانه رسیدگی می‌کنند و هم شغل خود را به نحو احسنت انجام می‌دهند؟ چگونه از عهده امور خود برمی‌آیند و رمز موفقیت آن‌ها در این زمینه چیست؟

یاد بگیرید زمانتان را به‌درستی مدیریت کنید؛ به‌نحوی ‌که بتوانید هم از عهده وظایف کاریتان برآیید و هم برای وقت گذراندن با فرزند و همسرتان زمان آزاد داشته باشید. مادر بودن یکی از بزرگ‌ترین هدایایی است که یک زن می‌تواند در طول زندگی‌اش دریافت کند، هرچند مادر شاغل بودن یک چالش واقعی است.

هرروز انبوهی از وظایف و کارهای روزانه پیش رویتان قرار دارد و به‌ندرت زمانی برای خودتان پیدا می‌کنید. همین امر موجب می‌شود ایمان به خودتان و مهارت‌های حرفه‌ای خود را از دست بدهید. شاید با قرار گرفتن در این موقعیت فکر کنید مسیر شغلیتان به انتهایش رسیده است؛ اما باور کنید این‌طور نیست، بسیاری از مادران شاغل نسبت به سایر کارمندان موفق‌ترند. آن‌ها همسران فوق‌العاده، مادران شگفت‌انگیز و کارمندان بی‌نقصی هستند.

 

      راز موفقیت زنان شاغل در فرزندپروری و خانه‌داری چیست؟

اما رمز کارشان چیست؟ آن‌ها به‌سادگی بر این مهارت‌های مهم زندگی تسلط می‌یابند که هر مادر شاغلی باید به‌منظور داشتن زندگی شاد و موفق، موارد ذیل را به‌کار ببرد.

 

      مواظب خودتان باشید:

با داشتن تمام آن کارهای روزانه خانه و پروژه‌های بزرگ، فراموش کردن خودتان راحت است. فرزندتان اولویت شماست و برای درآمد داشتن هم نیاز به شغل دارید؛ ممکن است فکر کنید درحال حاضر مراقبت از خودتان خیلی مهم نیست، هر چقدر هم که سرتان شلوغ باشد، لازم است هرروز زمانی را به خودتان اختصاص دهید. حتی اگر این زمان پنج دقیقه هم باشد، شما به یک وقفه نیاز دارید. به‌صورت روزانه مواظب زیبایی و سلامتی خودتان باشید، مطمئناً می‌خواهید شوهر و فرزندتان به همسر و مادر زیبایشان ببالند؛ به همین دلیل است که همیشه سعی کنید بهترین نسخه از خودتان باشید.

 

      یاد بگیرید گروهی کار کنید:

اگر از آن‌دسته افرادی هستید که دوست دارند همه کارها را خودشان به‌تنهایی انجام دهند، پس قطعاً نیاز دارید مهارت کار کردن به‌صورت گروهی را بیاموزید. شما مادری هستید که زمان ندارد همه کارها را به‌صورت مستقل و خودمختار انجام دهد، از همسرتان بخواهید در امور خانه کمک کرده و سعی داشته باشید وظایفتان را با همکاران تقسیم کنید. جدای از تمام وظایفی که بر دوشتان است، به‌خاطر داشته باشید شما فقط یک انسان هستید. باور کنید شما هیچ قدرت خارق‌العاده‌ای ندارید و قادر نیستید به‌تنهایی از پس همه کارها بربیایید.

 

      خودتان را ببخشید:

فارغ از اینکه امروز چه روزی بوده، شما همیشه سرتان شلوغ است. مادران شاغل به‌دلیل برنامه‌های کاری فوق‌العاده شلوغی که دارند، غالباً کمتر از سایر مادران به فرزندانشان توجه می‌کنند. اگر نمی‌توانید تمام وقتتان را با خانواده‌ بگذرانید، احساس گناه نکنید. شما کمک‌خرج و بعضاً نان‌آور خانه هستید، پس اگر نمی‌توانید انجام هم‌زمان همه کارها را مدیریت کنید، به این معنی نیست که مادر بدی هستید؛ به‌جای اینکه خودتان را سرزنش کنید، به کسی که هستید افتخار کنید.

 

      بین کار و زندگی شخصی تعادل برقرار کنید:

مادر شاغل بودن به معنی انجام ده‌ها وظیفه روزانه و مستمر است. پس سعی داشته باشید روش مناسبی برای ایجاد توازن و تعادل میان کار و زندگی شخصی‌ خود پیدا کنید. یاد بگیرید زمانتان را به‌درستی مدیریت کنید، به‌نحوی ‌که بتوانید هم از عهده وظایف کاریتان برآیید و هم برای وقت گذراندن با فرزند و همسرتان زمان آزاد داشته باشید. اگر می‌خواهید سالم بمانید و مادر خارق‌العاده‌ای باشید، پس ایجاد تعادل و موازنه میان زندگی شخصی و کارتان بسیار حیاتی است.

 

      بسیار مشتاق و پُرانرژی باشید:

زندگی شما آسان نیست. این بدین معناست که گاهی اوقات بهتر بوده به‌جای گریه کردن، بخندید. افکار مثبت به شما کمک می‌کند با وجود فشارهای سخت و طاقت‌فرسا همچنان به مسیرتان ادامه دهید؛ خوش‌بین باشید و بر جنبه روشن زندگی که به شما قدرت حرکت رو به جلو را می‌دهد، تمرکز کنید. هرزمان احساس می‌کنید قادر به کنترل زندگی شلوغتان نیستید، به کودکتان فکر کنید. شما قوی، باهوش و شجاع هستید، امیدتان را از دست ندهید و به آینده روشنتان مطمئن باشید.

ادامه دارد...

بخش دوم این مقاله را در صفحه اجتماعی سپهرغرب مورخ 14 بهمن‌ماه بخوانید.

شناسه خبر 16902