شناسه خبر:16948
1398/11/8 09:55:45

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار دالاهو در خصوص نام‌گذاری شهرستان به دو واژه «دال» به معنی عقاب و «آهو» اشاره کرد و گفت: مردم این دیار خود نگهبان هستند و اجازه شکار در این منطقه را به احدی نمی‌دهند.

کرم محمدی روز گذشته اظهار کرد: دالاهو آخرین شهرستانی است که در پایان برنامه سوم در سال 1384 به مرکزیت کرندغرب به شهرستان‌های کشور اضافه شد و به‌عنوان چهاردهمین شهرستان استان کرمانشاه نام گرفت.

وی ادامه داد: دالاهو در مسیر اصلی راه کربلا قرار دارد و هرساله زائران بی‌شماری از این شهرستان عبور می‌کنند و حدود 154 روستا را شامل می‌شود.

فرماندار دالاهو با بیان اینکه این شهرستان، 33 درصد دامداری و دامپروری استان را در خود جای داده‌است، تصریح کرد: این شهرستان با دارا بودن 152 هزار هکتار مراتع و منابع طبیعی که 90 هزار هکتار آن در اختیار گونه‌های مختلف درختان ازجمله بلوط است، در فصل کوچ عشایر به ییلاق، 33 درصد عشایر در دالاهو مستقر می‌شوند.

محمدی در خصوص نام‌گذاری شهرستان به دو واژه «دال» به معنی عقاب و «آهو» اشاره کرد و افزود: دال و عقاب در کوه‌های این منطقه زیاد بوده به همین دلیل به این نام معروف شده و ساکنان این دیار نه به خاطر دستوالعمل‌های و ممنوعیت‌های دولتی، بلکه به خواست خود شکار را برای همه ساکنان شهرستان ممنوع می‌دانند و هم‌اکنون گونه‌های مختلف جانوری به‌وفور در این منطقه یافت می‌شود.

     دالاهو روی ریل توسعه قرار دارد

وی، دالاهو را باوجود ریجاب، آبشارهای بسیار زیبا و چشم‌نواز و همچنین وجود ده‌ها جاذبه‌های طبیعی دیگر، بهشت استان کرمانشاه معرفی کرد و متذکر شد: مردم خود نگهبان هستند و اجازه شکار در این منطقه را به احدی نمی‌دهند.

این مقام مسؤول با اشاره به وجود 61 هزار هکتار زمین زراعتی در این شهرستان، عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به 200 میلیارد تومان فروش محصولات باغ‌ها به‌خصوص انجیر و زیتون داشتیم که امسال نیز 20 تن به کشور فرانسه و 10 تن به کشور عراق صادرات داشتیم.

محمدی با بیان اینکه این شهرستان روی ریل توسعه قرار دارد به صنایع دستی آن اشاره کرد و آن را سرپنجه تلاش، تفکرات و اختراعات ویژه مردم دالاهو دانست.

وی به سازهای سنتی منطقه زلان از توابع بخش گهواره، شالان با میوه‌های بهشتی اشاره و بیان کرد: سراب کرند به دلیل وجود باغ‌ها و زیبایی منحصربه‌فرد از اویل سال تا مهرماه پذیرای هزاران نفر از سراسر کشور است.

فرماندار دالاهو با اشاره به مشکل ترافیکی موجود در این سراب در فصل گردشگری، اذعان کرد: درصدد هستیم مسیر رفت و برگشت آن را یک‌طرفه کنیم که اگر این مشکل مرتفع شود تا حدودی مشکل پارکینگ این منطقه نیز حل‌وفصل می‌شود.

محمدی در ادامه، یکی از برنامه‌های مهم پیش‌رو را برگزاری یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: حضور گسترده توأم با شور و شوق در پای صندوق‌های رأی می‌تواند مصونیت ملی را افزایش دهد.

وی یادآوری کرد: مردم بزرگوار اهل حق، تسنن و تشیع این شهرستان که تجلی وحدت ملی هستند در تمامی انتخابات گذشته جمهوری اسلامی ایران، بالاترین مشارکت در سطح استان را به خود اختصاص داده‌اند که این نشانگر عشق و علاقه آن‌ها به نظام و انقلاب است.

محمدی خاطرنشان کرد: مشارکت حداکثری، انتخابات قانونمند، بی‌طرفی کامل همه مدیران دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهایی که از بودجه بیت‌‌المال ارتزاق می‌کنند، اصول اساسی فراروی ما برای صیانت از حق‌الناس است.

شناسه خبر 16948