شناسه خبر:17332
1398/11/22 20:06:23

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: توجه به سبد غذایی افراد یکی از مسائل مهمی است که مصرف‌کنندگان جوامع با آن مواجه هستند و آنچه بیش از هر ماده دیگری حلقه تغذیه انسان را کامل می‌کند، مواد پروتئینی به‌خصوص گوشت است که باید آن را در بخش دامداری و دامپروری به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های بخش کشاورزی جست‌وجو کرد؛ به عبارتی دامداری سهم مهمی در تأمین غذای مورد نیاز بشر دارد که در این مورد می‌توان به تولید محصولات لبنی و گوشت اشاره کرد.

به دلیل اینکه گوسفند دارای شرایط دامپروری راحت‌تری است و نرخ بازدهی بالاتری نسبت به سایر دام‌ها دارد، بیشتر مورد توجه دامداران برای دامپروری قرار دارد. از سوی دیگر، نگرانی‌ نسبت به عرضه و تقاضای محصولات دامی و البته قیمت آن یکی از مسائلی است که همواره مصرف‌کنندگان با آن مواجه هستند؛ البته آنچه از دریچه این خبر به بررسی آن پرداخته‌ایم کمبود گوشت یا قیمت بالای آن در شرایط فعلی نیست، بلکه وضعییت تولیدات دامی در استان و برنامه‌ریزی برای مازاد آن است تا نه تولیدکننده متضرر شود و نه مردم در مواقع نیاز با گرانی قیمت مواجه باشند. بر این اساس گفت‌وگویی با ابراهیم رستمی، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان و ابوالفضل اینانلو، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان همدان ترتیب داده‌ایم که در ادامه آن را خواهید خواند:

*ظرفیت صادرات گوشت به استان‌های دیگر و لبنیات به سایر کشورها وجود دارد

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با بیان اینکه 70 درصد دامداری‌های استان که تولید گوشت می‌کنند روستایی هستند، عنوان کرد: تعداد دام در این دامداری‌ها از 10 تا 300 رأس بوده و در گاوداری‌ها نیز از دو تا 70 رأس است.

ابراهیم رستمی، افزود: سیستم صنعتی در این بخش بیشتر شامل گاوداری‌ها است که از 20 رأس گاو مولد تا پنج هزار رأس را در بر می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر واحدهای شیری دام در استان فعال بوده و تعداد قابل توجهی از واحدهای پرواری تعطیل هستند، تصریح کرد: دلیل این امر کم بودن تعداد عملیات و پایین بودن قیمت گوشت در مزرعه است، درحالی‌که قیمت باید طوری باشد که برای دامدار سود کند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با اشاره به اینکه پرواربندی گوساله‌ها ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان تولید دام استان مازاد بوده و نیاز به صادرات گوشت به نقاط دیگر کشور و صادرات لبنیات به کشورهای دیگر وجود دارد که باید مسؤولان دراین‌باره تمهیداتی در نظر بگیرند.

رستمی ادامه داد: در حال حاضر این نیاز واقعی وجود دارد تا واردات در سطح ملی کاهش پیدا کند و منابع داخلی برای مواقع نیاز ذخیره‌سازی شود.

وی با بیان اینکه منافع عده‌ای در واردات نباید منجر به زیان تولیدکننده داخلی شود، اذعان کرد: متولی پیگیری این موضوع مسؤولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی هستند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با اشاره به عمده مشکلات دامداران استان همدان در بخش شیر و گوشت، تأکید کرد: قیمت بالای نهاده‌ها به‌ویژه ذرت یکی از مشکلات جدی است، البته خوشبختانه در بخش نهاده جو به دلیل فراوانی مشکلی وجود ندارد و برای کمبود ذرت نیز پیگیری‌هایی از طریق مکاتبه صورت گرفته‌است.

رستمی با بیان اینکه ذخیره‌سازی درست مازاد تولید با سرمایه و مدیریت صحیح به بهبود اوضاع کمک خواهد کرد، گفت: کنترل صادرات و واردات یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد تا نه‌تنها دامداران، بلکه مردم نیز متضرر نشوند.

وی در پایان سخنان خود، یادآوری کرد: بی‌شک توسعه دامداری‌ها و گاوداری‌ها در سطح استان به اشتغال‌زایی و رونق تولید کمک می‌کند، اما مشروط به همان مسئله‌ای که در خصوص کنترل و مدیریت واردات و صادرات به آن اشاره شد.

*خرید تضمینی مرغ تا زمان تعادل قیمت‌ها ادامه خواهد داشت

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان همدان با اشاره به وظایف شرکت پشتیبانی امور دام، عنوان کرد: تأمین فرآورده‌های دامی شامل گوشت قرمز و مرغ منجمد، نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت و سویا، تنظیم بازار و حفظ ذخایر راهبردی و اجرای خریدهای حمایتی در مواقع مازاد تولیدات دامی در این زمره قرار می‌گیرد.

ابوالفضل اینانلو با تأکید بر تأثیر ریزش نزولات جوی در تولید، افزود: تأمین نهاده‌های دامی نیز بیش از 70 درصد قیمت تولیدات را در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مواقعی که میزان تولیدات، مازاد بر نیاز باشد به جهت حمایت از تولیدکنندگان و عدم ضرر و زیان، خریدهای حمایتی انجام می‌شود و ذخیره‌سازی صورت می‌گیرد تا اگر تقاضا برای عرضه افزایش داشت با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار، به فروش برسد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان همدان اظهار کرد: در راستای حمایت از مرغداران و با توجه به کاهش قیمت مرغ در بازار از اواخر مهرماه خرید تضمینی مرغ آغازشده و تا زمان تعادل قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

اینانلو با اشاره به اینکه نام‌گذاری سال با عنوان رونق تولید، مسؤولیت و مأموریت ما را دوچندان می‌کند، گفت: در حال حاضر نیز بر اساس بررسی‌های کارشناسی دولت، اگر مازاد تولید تأیید شود واردات کاهش پیدا می‌کند، کمااینکه این اتفاق نیز افتاده و واردات، کاهش چشمگیری داشته‌است.

وی با تأکید بر حمایت از دامداران و جذب تولید، اذعان کرد: نخستین راه حل، صادرات مازاد بر تولید بوده که باید از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی صورت پذیرد، راه حل دوم نیز عرضه مستقیم دام و حذف واسطه‌ها از طریق طراحی سامانه‌ای نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط تنظیم بازار است و درنهایت خرید توافقی دام که با ابلاغ وزارتخانه به استان این موضوع به دستگاه‌های متولی دامداران اعلام شده و کار آغاز خواهد شد.

در خاتمه باید گفت؛ استان همدان جایگاه بالقوه و بالفعل برجسته‌ای در زمینه تولید گوشت دارد، بااین‌وجود، برخی مواقع با افزایش قیمت گوشت در استان مواجه می‌شویم که از مسائل گوناگونی متأثر است؛ به هر ترتیب آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در زمان تولید مازاد چاره‌ای اندیشیده و با امکانات و زیرساخت‌های مناسبی که در استان وجود دارد ذخیره‌سازی مازاد بر تولید انجام شود.

اگرچه در ظاهر این اقدام باید در سطح ملی و از طریق وزارتخانه انجام شود، اما نمی‌توان رایزنی‌های مسؤولان استانی صمت و جهاد کشاورزی را در این راستا نادیده گرفت. بی‌شک اگر تدابیرِ درست اندیشیده نشود این چرخه اقتصادی برای مدتی به حیات خود ادامه داده و گذر زمان، آن را به سمت‌و‌سویی می‌برد که سطح تولید تقلیل یافته و تولیدکننده به دلیل عدم صرفه اقتصادی مجبور می‌شود سطح تولید را کاهش ‌دهد؛ ضمن اینکه اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌افزوده، تغذیه و سلامت جامعه نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

و حرف آخر اینکه؛ سودآوری و مقرون‌به‌صرفه بودن واحدهای تولیدی دامداری و ادامه فعالیت آنان نیازمند حمایت ویژه مسؤولان و رفع موانع پیش رو در موقع مناسب است.

شناسه خبر 17332