شناسه خبر:17616
1398/11/30 10:22:22
حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم:

عدم نظارت بر قانون و حُسن اجرای آن، منجر به بروز فساد می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی متولد سال 1351 عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور و حوزه‌های علمیه همدان با تألیف پنج کتاب و ده‌ها مقاله، راهنمایی حدود 80 پایان‌نامه و تعداد زیادی داوری، از سال 71 در عرصه مطالعات سیاسی و فعالیت در این حوزه ورود و در انتخابات دور قبل مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شرکت کرد، وی سخنگویی جبهه متحد اصول‌گرایی در سال 90 و دبیر جبهه پایداری استان از سال 90 را در کارنامه دارد و دارای مدرک تحصیلی فلسفه و کلام و مذاهب اسلامی است که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز کاندیدا شده است و برای آگاهی از برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وی گفت‌و‌گویی را ترتیب دادیم.

     درصورت راه‌یابی به مجلس در کدام کمیسیون ورود خواهید کرد؟

توانمندی خود را به‌ترتیب اولویت ابتدا حضور در کمیسیون آموزش عالی برای تجدید نظر و اصلاحات برخی آیین‌نامه‌ها، کمیسیون اصل 90 براساس دیدگاه مطالبه‌گرانه و کمیسیون فرهنگی می‌بینم.

      مهم‌ترین مسئله کشور را چه می‌دانید و به نظر شما این مسئله ناشی از چیست؟

فکر می‌کنم مقدمه تمام کارها اقتصاد و اشتغال و اکنون مهم‌ترین مسئله کشور ماست؛ امروز حل مشکل اقتصادی کشور راه حل دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری راه حل آن بیرونی نیست.

به اقتصاد مقاومتی توجه نشد و مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از عدم توجه به این مهم بوده؛ برنامه‌های اشتباه غیر کارشناسی و عدم توجه به این برنامه‌ها موجب عوارض منفی و بروز این مشکلات شده است.

      آیا وجود فساد مالی، اداری و تصمیم‌گیری را قبول دارید و اگر بله چگونه قانون‌گذاران می‌توانند برای مقابله با آن ورود کنند؟

فساد سیستمی نیست و بخش عمده آن به مجلس و حیطه قانون‌گذاری برمی‌گردد، برخی قوانین قابل دور زدن داریم، یعنی برخی قوانین قانون‌گریزی را در دل خود دارد؛ عدم نظارت و حُسن اجرای قانون نیز منجر به بروز فساد می‌شود، دیوان محاسبات کشور به‌عنوان یک نهاد نظارتی زیر نظر مجلس است و مجلس تراز انقلاب و توانمند می‌تواند از این ابزار نظارتی استفاده کند.

      وضعیت مجلس فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید و چرا مجلس دهم در تراز کشور و ملت نبوده است؟

فریاد به‌دردبخوری از این مجلس نشنیدیم، 10 نماینده همسو اگر در مجلس وجود داشته باشند که بیش از این بودند، می‌توانستند یک وزیر را استیضاح کنند و دلایل متقنی داشته باشند که آن وزیر در استیضاح مجدد نتواند رأی بالاتری بیاورد؛ در بحث سؤال رئیس‌جمهور نیز اگر مجلس توانمند بود، این‌گونه نمی‌شد، این مجلس به وظایف و تعهدات خود به‌خوبی عمل نکرده است.

cft و fatf خروجی مجلس دهم است، همان‌طور که مجلس قبل برجام را سلیقه‌ای تصویب کرد، مجلس دهم نیز cft را مطالعه و تصویب کرد.

      نظر شما درخصوص عملکرد دولت چیست؟

منتقد دولت‌ها بوده‌ایم و این اعتقاد را داریم که اگر یک مدیر کارآمد از هر تفکر و جناحی بود را باید حمایت کرد که به مردم خدمت کند؛ اگر کسی مدیری را به‌دلیل تفکر جناحی با وجود کارآمدی برکنار می‌کند، این امر خیانت به مردم است، باید از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استفاده شود.

دولت کنونی بعد از 6 سال می‌گوید من توان ندارم و به ناتوانی خود اقرار می‌کند، اما اصرار به برخی مسائل قابل قبول نیست؛ دولت فراتر از ناتوانی و ناکارآمدی است و علت آن هم گوش نکردن به دلسوزان و تفکر جناحی افراطی آن بوده، متأسفانه این دولت هرچه در دولت قبل بود را کنار گذاشت، به ملت هزینه تحمیل شد و این لجاجت است.

      راهکارهای عملی برای تغییر در وضعیت معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان را چه می‌دانید؟

در ورودی شهر عنوان پایتخت تاریخ و تمدن نصب شده که ورودکنندگان به همدان انتظار درخشش این موارد را در شهر دارند که به محض ورود به شهر با یک‌سری خیابان‌هایی که انگار از اِشغال آزاد شده و کثیف هستند، مواجه می‌شوند.

شهری که این‌همه منابع گردشگری دارد، آیا درآمد گردشگری در آن دیده شده است؟ امروز غار علیصدر با این‌همه بازدیدکننده درآمدش کجا می‌رود و دست کیست؟ در مراکز دیگر درآمدها کجا می‌رود؟ از این ظرفیت‌های گردشگری استفاده نشده است.

در بحث کشاورزی که برخی شهرستان‌ها قطب کشاورزی هستند، چرا باید یک روستای تولیدکننده ثروتمند در گذشته، امروز یک روستای فقیری شود که باید به آن کمک کرد؟ متأسفانه از نگاه‌های کارشناسی در این خصوص استفاده نشده است؛ در بخش صنعتی نیز یک پروژه را چندین‌بار کلنگ‌زنی کرده‌اند، اما همچنان بر زمین مانده است.

نگاه مطالبه‌گری در این شهر وجود ندارد و ریشه تمام مشکلات شهر همدان در محافظه‌کاری و عدم مطالبه‌گری است.

      آیا نمایندگان مطالبه‌گری از مسئولان داشته‌اند؟

نمایندگان ملت باید مطالبه‌گری خود از مسئولان و مدیران را شفاف کنند و بگویند رابطه آن‌ها با مسئولان چگونه بوده، نقش نظارتی مردم و فرهنگ مطالبه‌گری در شهر بسیار کم‌رنگ است.

      فعالان عرصه‌های مختلف از استان مهاجرت می‌کنند، برای جذب این‌ها و مطالبه‌گر شدن آن‌ها به‌عنوان قانون‌گذار آتی چه برنامه‌ای دارید؟

در شناسایی و حمایت نخبگان ضعیف هستیم، درحالی ‌که تجاری‌سازی ایده‌ها موجب ایجاد ثروت می‌شود که بخشی ملی و بخشی استانی است؛ معتقدم در دانشگاه‌ها برخی قانون‌ها، قانون استثمار دانشجو بوده و این امر منجر به مهاجرت نخبگان می‌شود.

      دغدغه اجتماعی این‌روزهای شهر همدان از دیدگاه شما به‌ویژه در حوزه بانوان چیست؟

در بحث زنان و حقوق آنان همیشه استفاده ابزاری و سیاسی کردیم و برای رأی آوردن زنان را فرماندار، دهیار و بخشدار می‌کنیم؛ درحالی ‌که باید در جایگاه زن به او مقام و ارزش بدهید و نه اینکه منحرفش کنید، البته مخالف اِشتغال زنان نیستم.

یکی از معضلات استان این است که جایگاهی برای حقوق زن دیده نشده است و باید در این قسمت کار شود که یک بخش به حوزه تقنینی برمی‌گردد.

      و اما صحبت پایانی شما با مردم؟

برای حضور حداکثری، مردم تمام توان خود را بگذارند؛ به توصیه‌های مقام معظم رهبری توجه کنند که درخصوص انتخاب اصلح چه می‌فرمایند.

مردم به فکر جدید و فرد دارای برنامه رأی بدهند و شعار من «مطالبه از مسئولین، حمایت از مردم» است.

شناسه خبر 17616