شناسه خبر:17637
1398/12/1 08:35:20
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان مطرح کرد:

نیاز شهر همدان به دو سالن پلاتو

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان گفت: اگر بخواهیم این گزاره را در نظر بگیریم که همدان میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است، بنابراین دو سالن پلاتوی استاندارد با گنجایش بیش از 100 نفر برای همدان نیاز است.

تئاتر و هنر نمایش یکی از مقوله‌های فرهنگی و هنری است که در سراسر جهان متداول بوده و در سبد فرهنگی مردم قرار دارد که آن‌ها را از روزمرگی به درون دنیای خیالی شخصیت‌ها می‌کشد و برای چند ساعتی از دغدغه‌ها دور می‌کند.

به بیان دیگر؛ تئاتر حاصل خلاقیت هنرمندان و فرصتی برای انتقال پیام به مخاطب است و تأثیر مستقیمی بر زیرساخت‌های فرهنگی، تغییر رفتار اجتماعی و ارزش‌های تربیتی به‌عنوان نیاز آموزشی جامعه دارد که باید با بسترسازی به‌منظور شکوفایی و بالندگی این هنر، در شناسایی هر چه بهتر آن به جامعه تلاش کرد.

آنچه از دریچه این خبر به آن پرداخته می‌شود نگاهی به گلایه محسن پورقاسمی، نماینده حوزه هنرهای نمایشی همدان در نشست اهالی فرهنگ و هنر با استاندار همدان است که می‌آید؛ وی در این نشست گفته بود: احداث سالن‌های تخصصی تئاتر برای استان لازم است.

خبرنگار سپهرغرب این موضوع را با کیانوش بهروزپور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان در میان گذاشت که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند، البته پس از گفت‌وگو با وی، سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز به این موضوع پاسخ داد:

     فعالیت 21 گروه نمایشی دارای پروانه ثبت در استان همدان

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان با بیان اینکه اهمیت هنر بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: به فرموده امام راحل، هنر یعنی دمیدن روح تعهد در کالبد جامعه، که تئاتر نیز به‌عنوان یک هنر متعالی و اثرگذار بر این اساس می‌تواند ایفای نقش کرده و در جامعه مؤثر باشد.

کیانوش بهروزپور خاطرنشان کرد: خلق هر اثر هنری می‌تواند با برانگیختن احساس و تعقل همراه باشد، تئاتر نیز در این قالب هنری تعریف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تئاتر کارکردهای فراوانی در جامعه دارد، افزود: این کارکرد اثرگذاری تئاتر را بیشتر کرده و می‌تواند در ژانرهای مختلف (مینی مذهبی، طنز، اجتماعی و غیره) در راستای آموزش،‌ پرورش، تربیت و حتی پر کردن اوقات فراغت با یک برنامه، سالم و مؤثر باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان اذعان کرد: یکی از نشانه‌های جامعه متمدن، میزان اهمیت آن جامعه به تئاتر است، بنابراین هنرمندان آن جامعه مسؤول و موظف هستند موضوع‌های درست را در قالب‌های خوب به مخاطبان خود ارائه دهند که دغدغه هنرمندان تئاتر نیز همین است.

بهروزپور با اشاره به وجود 21 گروه نمایشی دارای پروانه ثبت در استان همدان، در بخش دوم سخنان خود، اظهار کرد: گاهی اوقات بلاتکلیفی متولیان و مسؤولان فرهنگی نسبت به تئاتر منجر به این نتیجه می‌شود که اصلاً لزومی ندارد تئاتر روی صحنه برود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان با بیان اینکه رفتار متولیان گویای این است که بود و نبود تئاتر تفاوتی ندارد، ادامه داد: نخستین مسئله اهمیت داشتن تئاتر برای مسؤولان و حمایت آنان از این هنر است که البته منظور از حمایت همیشه حمایت مادی نیست بلکه حمایت‌های معنوی را هم شامل می‌شود.

     حمایت همیشه مادی نیست

بهروزپور یادآوری کرد: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با گنجاندن تئاتر در برنامه‌های فرهنگی خود از این هنر حمایت کنند، یا با تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مشوق دیگران برای بهره‌مندی از تئاتر باشند.

وی تأکید کرد: مسئله دیگر سخت‌افزاری بوده و به مشکل در این حوزه برمی‌گردد، اگرچه این مشکل حاد نیست؛ شهر همدان کمبود سالن برای اجرای عمومی ندارد، زیرا تعامل خوبی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار است اما در شهرستان‌ها این مشکل وجود دارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان گفت: در شهرستان‌های همدان به دلیل عدم تعامل مسؤولان با هنرمندان، مشکل وجود سالن مناسب برای تمرین یکی از معضلات اصلی است و هنرمندان نمی توانند تمرینات کافی و به‌موقعی داشته باشند.

بهروزپور در پایان سخنان خود اذعان کرد: اگر بخواهیم این گزاره را در نظر بگیریم که همدان میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است، بنابراین دو سالن پلاتوی استاندارد با گنجایش بیش از 100 نفر برای همدان نیاز است.

     مشکلی از نظر سالن اجرا برای گروه‌های نمایشی نداریم

سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه مشکلی ازنظر سالن اجرا برای گروه‌های نمایشی نداریم، تأکید کرد: دو سالن پلاتو در مجتمع بوعلی، یک سالن بزرگ در مجتمع آوینی و یک سالن نیز در کانون مهدیه شهر همدان وجود دارد.

سید محمدرضا جوادی ادامه داد: استاندارد این سالن‌ها در حد حرفه‌ای ترین سالن‌هایی است که حتی گروه‌های خارجی هم در آن اجرا داشته‌اند و مشکلی ازنظر وجود سالن پلاتو وجود ندارد.

وی یادآوری کرد: البته از ساخت سالن‌های جدید استقبال می‌کنیم، اما این‌طور نبوده که تقاضایی برای اجرا باشد و با نبود سالن مواجه باشیم.

سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در شهرستان‌ها سالن پلاتو نداریم، اذعان کرد: به دنبال این هستیم که با تزریق اعتبار در این بخش بتوانیم مشکل سالن پلاتو را در این بخش جبران کنیم، ضمن اینکه در شهرستان‌ها نیز سالن اجرا به اندازه‌ای که مورد نیاز هنرمندان است، وجود دارد.

جوادی در پایان گفت: اینکه هنرمندان دوست دارند سالن بزرگ و با تجهیزات برای نمایش داشته باشند خواسته ما نیز هست، اما این‌طور نبوده که آن‌ها تقاضای اجرا داشته باشند و با کمبود عرضه در این بخش مواجه باشیم.

در خاتمه باید گفت؛ استان همدان که طی سال‌های گذشته به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی تئاتر در کشور مطرح بوده و میزبانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بر تارک آن می‌درخشد، انتظارات را در این بخش از متولیان و مسؤولان فرهنگی بالا برده، شاید برای همین است که هنرمندان می‌گویند هنوز به آنجایی که باید برسیم، نرسیده‌ایم.

همدان ازلحاظ ظرفیت هنرهای نمایشی در وضعیت خوبی قرار دارد و جزء چهار استان برتر است؛ درواقع حضور گسترده و موفق گروه‌های هنری استان در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و اجرای‌های عمومی در طول سال، گواه این امر است، بنابراین به نظر می‌رسد باید حرف‌های هنرمندان را شنید و یک جا این تناقض را حل کرد؛ ‌یا در همدان کمبود سالن داریم و باید با توجه به نام بین‌المللی آن در این بخش چاره‌ای اندیشید یا اینکه این مشکل وجود ندارد و امکانات باید به‌طور مساوی در میان هنرمندان این رشته توزیع شود تا با اجرای موفق در وقت کافی و به‌هنگام و سالن‌های استاندارد شاهد رشد روزافزون گروه‌های نمایشی در بخش کمی و کیفی باشیم و بتوانیم هنرمندان ترازی در این عرصه تربیت کنیم.

شناسه خبر 17637