شناسه خبر:17887
1398/12/7 10:15:37

سپهرغرب، گروه گردشگری: اینجا قرار نیست فقط در کاناپه هتل آبمیوه‌ خود را بخوریم و چندباری از مراکز توریستی شهر بازدید کنیم. در لرستان از عظمت آبشارها سرمست می‌شویم، در دشت لاله‌های واژگون قدم می‌زنیم، قلعه‌ها و دژهای قدیمی را تماشا و نهایت آدرنالین را در دره‌های طبیعت لرستان تجربه می‌کنیم. پس اگر کمی اهل ماجراجویی هستید، همراه ما شوید تا سری به جاذبه‌های گردشگری لرستان بزنیم.

بخش نخست این گزارش در صفحه گردشگری سپهرغرب مورخ 24 بهمن‌ماه به چاپ رسید و امروز بخش دوم آن را با 10 جاذبه شگفت‌انگیز دیگر در استان لرستان خواهید خواند:

 11- بام شهر، از مکان‌های دیدنی لرستان در شب

بعد از گشت‌وگذار در مکان‌های دیدنی لرستان دلتان کمی آرامش و سکوت می‌خواهد؟ به بام لرستان بروید. این جاذبه گردشگری در شرق خرم‌آباد و بالای کوه مدبه قرار دارد. راستش را بخواهید کوه مدبه پوشش گیاهی و طبیعت چشمگیری ندارد، اما مزیت آن اشراف داشتن به کل شهر است. با رفتن به بام لرستان می‌توانید در آرامش کامل به تماشای زیبایی شهر (مخصوصاً در شب) بنشینید. آب‌وهوای خوش و مطبوع، امکانات رفاهی و رصدخانه کاسین از دیگر ویژگی‌های این جاذبه گردشگری خرم‌آباد هستند.

 12- آبشار نوژیان، مرتفع‌ترین آبشار طبیعت لرستان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی لرستان و البته مرتفع‌ترین آن‌ها، آبشار نوژیان است. برای تماشای آبشار باید به 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد بروید؛ در ادامه با یک پیاده‌روی نه‌چندان طولانی در طبیعت به نوژیان می‌رسید، بازدید از این آبشار 95 متری در فصل بهار تجربه بسیار دل‌چسبی است. پوشش گیاهی سبز، درختان انبوه و گیاهان دارویی در کنار آب زلال و طبیعی، منظره خیره‌کننده‌ای را در نوژیان ایجاد کرده‌اند.

 13- دره نی گاه، رود در آغوش صخره

بعد از آبشارها، تنگه‌ها و دره‌ها هستند که در بین مکان‌های دیدنی استان لرستان اهمیت ویژه‌ای دارند؛ دره نی گاه یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت لرستان است که در نزدیکی دریاچه گهر قرار دارد. نی گاه حدود 20 کیلومتر طول دارد و درنهایت به روستای تی ختم می‌شود.

گشت‌وگذار در این دره به‌دلیل نقاط صعب‌العبور، به مهارت در طبیعت‌گردی و کوهنوردی نیاز دارد. مخصوصاً در فصل‌های پُرآب مثل اردیبهشت که رود کاملاً بالا می‌آید و گذر از آن به ابزار نیاز دارد. در هر صورت قشنگی نی گاه با وجود گیاهان خوراکی ریواس، درختان بادام و گلابی، هم‌نشینی رود و صخره و غیره، به سختی‌های مسیرش می‌ارزد.

 14- خانه ابو، از مکان‌های دیدنی لرستان در بخش تاریخی

بعد از معرفی چندین جاذبه طبیعی در مکان‌های دیدنی لرستان، وقتش رسیده سری به یادگارهای تاریخی بزنیم. بنای زیبا و مشهور ابو در اوایل دوره پهلوی و در مرکز شهر خرم‌آباد ساخته شده است؛ مصالح سنگ، خشت، چوب و آهک و تزئینات منحصربه‌فرد، با ترکیبی جذاب در این بنا خودنمایی می‌کنند.

معماری عمارت بسیار نوستالژی و به سبک اتاق‌های سه‌دری و شاه‌نشین پنج‌دری است. حیاط دوست‌داشتنی عمارت در دو بخش تابستانه و زمستانه با فواره و حوض آب در مرکز طراحی شده؛ اتفاقاً در سال‌های اخیر خانه ابو در فهرست میراث فرهنگی ایران قرار گرفته و اگر علاقه‌مند به هنر و تاریخ هستید، حتماً از آن بازدید کنید.

 15- مسجد جامع بروجرد، از دیدنی‌های لرستان کهن

یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان در شهرستان بروجرد، مسجد جامع و قدیمی آن است. پس از ورود اسلام به ایران، بسیاری از آتشکده‌ها تخریب و مساجدی بر روی آن‌ها بنا شدند. مسجد بروجرد یادگار همان دوران است که امروزه ازنظر معماری باستانی و اسلامی یکی از شاهکارهای تاریخی به حساب می‌آید. مسجد به سبک چهارطاقی ایرانی با تزئینات آجر، کاشی‌کاری و گچ‌کاری ساخته شده است؛ اگر در سفر لرستان گذرتان به بروجرد افتاد، حتماً از این جاذبه کهن و معماری هنرمندانه آن بازدید کنید.

 16- تپه چغا، مجموعه‌ای تفریحی در دل شهر

تپه چغا یکی از مکان‌های دیدنی لرستان در شهرستان بروجرد است؛ شهر از بالای این تپه نمای بسیار جذابی دارد، همین دید و منظر زیبا، گردشگران و مردم زیادی را به خودش می‌کشاند. امکانات تفریحی متنوعی در تپه چغا قرار گرفته است، برای مثال در قسمتی از تپه، باغ پرندگانی با 78 گونه مختلف قرار دارد. در سمت دیگر تپه هم باغ فدک، با سه دریاچه و تفریحات آبی قرار دارد. آلاچیق‌ها، وسایل بازی کودکان، گلزار شهدای گمنام و تندیس‌های زیبا از دیگر جاذبه‌های تپه چغا هستند.

 17- آبشار گریت، آبی گوارا در طبیعت لرستان

آبشار گریت کمی از خرم‌آباد فاصله دارد (حدود 50 کیلومتر)، اما واقعاً حیف بود در معرفی مکان‌های دیدنی لرستان اسمی از آن برده نشود. آبشار گریت به بلندی آبشارهای مشهور لرستان نیست، درواقع ارتفاع آب نهایتاً به 15 متر می‌رسد؛ اما چیزی که از این جاذبه یک منظره بی‌نظیر ساخته، مدل دسته‌دسته ریزش آبشار، درختان بلوط و زالزالک اطراف و آب‌وهوای خوش آن است. در بین مردم بومی آبشار به تاف هفت‌چشمه معروف بوده، پس اگر احیاناً این اسم به گوشتان خورد، بدانید که منظور همان آبشار گریت است.

 18- غار کلما کره، از گنجینه‌های باستانی جهان

یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان در شهرستان پلدختر غار کَلما کَره است. از این غار آثار زیادی از تمدن ایران (به‌خصوص در دوره هخامنشیان و ساسانیان) استخراج کرده‌اند؛ از کاسه‌های ماهی بادامی تا انواع نقاب‌های باستانی. درحال حاضر تعدادی از این گنجینه‌ها در موزه لوور، بریتانیا و نیویورک نگهداری می‌شود. اگر به دیدن این غار آهکی علاقه دارید، می‌توانید از پلدختر به روستای دره باغ بروید و از آنجا یک مسیر کوهستانی را تا غار طی کنید.

 19- دره کهمان، شاه‌نشین طبیعت لرستان

دره باستانی و گردشگری کهمان از مکان‌های دیدنی لرستان در شهر الشتر است. این دره آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای دارد، اهمیت تاریخی‌اش بالا بوده و پوشش گیاهی زیبایی سرتاسر آن را پوشانده است. در دره کهمان تا دلتان بخواهد چشمه‌های طبیعی می‌بینید که از دل زمین جوشیده‌اند و جان تازه‌ای به طبیعت لرستان داده‌اند. در کنار دره کهمان، رودخانه‌ای با همین نام قرار دارد که طرفین آن درخت‌های بادام و گردو به چشم می‌خورند، اگر دلتان می‌خواهد از نزدیک با زاگرس زیبا معاشرت کنید، دره کهمان (معروف به تخت شاه) یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست.

 20- تونل برفی ازنا، یک شگفتی در مکان‌های دیدنی لرستان

یادتان هست از چهارفصل بودن استان لرستان گفتیم؟ به‌عنوان آخرین جاذبه، سری به تونل مهیج و برفی در شهرستان ازنا بزنیم. قدم زدن در یک تونل برفی با صدای گوش‌نواز چکه آب را هرجایی نمی‌شود تجربه کرد. این جاذبه شگفت‌انگیز به‌صورت کاملاً طبیعی در طول زمان به‌وجود آمده است؛ طول آن 800 متر بوده و ارتفاع سقفی بین دوونیم تا سه متر دارد.

از این جاذبه فقط در فصل بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد. برای رسیدن به تونل برفی باید از شهر ازنا حدود 25 کیلومتر به سمت منطقه اشترانکوه بروید، بعد از آن با یک پیاده‌روی یک‌ساعته در کنار رودهای زلال و گیاهان دارویی اشترانکوه به مقصد می‌رسید. فقط حواستان باشد به‌دلیل سرمای زیاد و خطر ریزش، حتماً بازدید را با آمادگی لازم و گروه‌های متخصص انجام دهید.

 و اما کشف سایر مکان‌های دیدنی لرستان

تا اینجا 20 مورد از جاذبه‌های گردشگری لرستان را باهم بررسی کردیم. ما تلاش داشتیم جاذبه‌های مطرح و معروف‌تر را برایتان معرفی کنیم؛ اما درحقیقت مکان‌های باارزش این استان فراتر از یک مقاله هستند.

متأسفانه لرستان با وجود جاذبه‌های منحصربه‌فرد و طبیعت شگفت‌انگیزش، به‌عنوان قطب گردشگری کشور شناخته نمی‌شود. ما در این مقاله گوشه‌ای از زیبایی این سرزمین را نشان دادیم؛ از اینجای کار را به شما می‌سپاریم! با کشف لرستان خوش‌آب‌ورنگ، آن را به اطرافیانتان نیز معرفی کنید.

شناسه خبر 17887