شناسه خبر:18011
1398/12/11 10:29:48

سپهرغرب، گروه خبر: دو روز پس از سیل در لرستان شرایط کاملاً عادی شده است و مردم به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند. دراین‌بین مسئولان از خسارت دو هزار و 100 میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های استان خبر می‌دهند.

هفته گذشته در پی فعالیت قوی بارشی در لرستان، شاهد هشدارهای پی‌درپی مدیریت بحران برای تخلیه منازل در حریم رودخانه‌ها و مناطق تحت خطر بودیم تا مبادا تجربه تلخ سیل فروردین‌ماه بار دیگر در لرستان تکرار شده و به شهروندان آسیب فراوان برسد.

اوج فعالیت این سامانه بارشی طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه بود و بنا بر اعلام هواشناسی در این مدت بیشترین میزان بارندگی با 145 میلی‌متر در شهرستان نورآباد گزارش و این موضوع منجر به آن شد که در ساعات نیمه‌شب چهار‌شنبه شاهد ورود سیل به قسمت‌هایی از شهر نورآباد باشیم.

با این وجود از صبح چهارشنبه سطح آب رودخانه‌ها در مناطق مختلف لرستان‌ ازجمله نورآباد، خرم‌آباد و پلدختر که بیشتر در معرض سیلاب بودند، پایین آمد تا خوشبختانه سیل همانند فروردین‌ماه داخل منازل مردم نشود.

در عین حال برخی منازل در نورآباد دچار آب‌گرفتگی شد که با کمک بسیج، سپاه، هلال‌احمر و نیروهای مردمی، مشکلات آن‌ها برطرف شد.

اما سیل هفته گذشته خسارات فراوانی در لرستان به‌بار آورد و بسیاری از زیرساخت‌ها را در این استان از بین برد.

بنا بر اعلام مسئولان بیشترین خسارت در حوزه راه بود، به‌نحوی ‌که در ساعات آغازین سیل بالغ‌بر 375 روستا راه ارتباطیشان قطع شد.

      خسارت هزارمیلیاردی سیل به راه‌های لرستان

در برآورد اولیه میزان خسارت سیل به راه‌های لرستان بالغ‌بر 600 میلیارد عنوان شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه از امکانات و کمک 6 استان معین برای جبران خسارات سیل در لرستان استفاده می‌شود، گفت: بر این اساس 40 اکیپ راهداری با 400 نفر نیروی راهدار و 288 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری، در جاده‌ها مستقر شدند.

خداداد مقبلی عنوان کرد: این رقم برآورد اولیه است، چراکه سطح آب بالا بوده و امکان بررسی دقیق نبوده و رقم اعلام‌شده، یک تخمین است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اعلام کرد: معتقدیم میزان خسارت به راه‌های استان بسیار بیشتر است، شاید میزان خسارت بالای 1000 میلیارد تومان باشد.

مقبلی همچنین یادآور شد: راه برخی از روستاهای لرستان به‌دلیل آب‌گرفتگی مسدود شده که با فروکش کردن آب، مسیر بازگشایی می‌شود؛ برخی مسیرها به‌دلیل انشعاب از خرم‌آباد به پلدختر و تخریب راه‌های طرفین پُل‌های ارتباطی، مسدود شده‌اند.

وی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم که در روزهای آینده بیشتر راه‌های روستایی مسدودشده استان، بازگشایی شوند.

استاندار لرستان نیز در ارتباط با وضعیت جاده پلدختر- خرم‌آباد با بیان اینکه آن را قبل از وقوع سیل مسدود کردیم، ادامه داد: این مسیر یک راه موقت محسوب می‌شود و جاده اصلی درحال ساخت است که با ورود آب رودخانه به آن، خراب شده بود، همچنین در چندین نقطه ریزش داشته است.

سیدموسی خادمی بیان کرد: مجدداً باید برای استفاده‌های محلی آن را مرمت کنیم تا جاده اصلی به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه بخشی از قطعی ارتباط روستاها به‌خاطر تخریب پُل‌ها بوده است، افزود: چند پُل به‌صورت موقت احداث کرده بودیم که دو مورد آن‌ها دچار مشکل شدند و سعی می‌کنیم به‌سرعت بازسازی شوند.

      گاز، برق و آب وصل است

در ساعات اولیه وقوع سیل در برخی مناطق استان شاهد قطعی آب بودیم که طی روزهای گذشته این مشکل برطرف شد تا جایی که استاندار لرستان عصر پنجشنبه گذشته اعلام کرد آب شرب 60 روستا از 76 روستایی که آب آن‌ها قطع شده بود، وصل شده است.

بنا بر پیگیری‌ها تاکنون تقریباً آب شرب اکثر روستاها وصل شده است.

همچنین گاز حدود دو هزار و 100 مشترک معمولانی نیز که بر اثر سیل قطع شده بود، با تلاش عوامل شرکت گاز وصل شد و اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در دیگر حوزه‌های خدماتی نیز مانند برق و مخابرات، هم‌اکنون مشکل خاصی در بحث قطعی وجود ندارد.

      سیل هیچ خسارات جانی نداشت

خوشبختانه در سیل اخیر شاهد اطلاع‌رسانی مناسب از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های متولی بودیم و از آنجایی که هشدارهای لازم اعلام شده بود، هیچ تلفات جانی در سطح استان لرستان نداشتیم.

با این وجود سیل منجر به وارد شدن خسارت به برخی مزارع و باغات شد که تاکنون برآورد دقیقی از میزان خسارات واردشده صورت نگرفته است.

      خسارت 2100 میلیارد تومانی به زیرساخت‌ها

همچنین در برخی مناطق استان مانند روستاهای شهرستان دلفان تعدادی دام بر اثر سیل تلف شد.

استاندار لرستان در ارتباط با خسارات سیل به لرستان اعلام کرد: درمجموع بالغ‌بر دو هزار و 100 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف استان وارد شده است.

      وصل شدن راه 246 روستا

بنا بر گفته معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، تاکنون راه ارتباطی حدود 246 روستا وصل شده است.

عارف امرایی افزود: راه دسترسی 129 روستای دیگر نیز تا دو روز آینده بازگشایی می‌شود.

سیل همچنین راه ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد را مسدود کرده و به‌دلیل آسیب‌هایی که طغیان رودخانه کشکان در این مسیر به‌وجود آورده، مهم‌ترین دغدغه راهداران نیز بازگشایی این مسیر است.

در این راستا معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: محور خرم‌آباد- پلدختر نیز در هفت تا 10 روز آینده بازگشایی می‌شود.

      نمره مردودی به برخی زیرساخت‌های بازسازی‌شده

سیل اسفندماه امسال محک بسیار خوبی بود برای برخی زیرساخت‌های بازسازی‌شده‌ای که در سیل فروردین‌ماه آسیب دیده‌ بودند.

متأسفانه در بحث راه‌ها و پُل‌های ارتباطی شاهد بودیم که در بارندگی‌های اخیر بسیاری از پُل‌ها و راه‌های بازسازی‌شده مجدداً آسیب دیدند.

بیشتر این آسیب‌ها بار دیگر در مسیر جاده خرم‌آباد- پلدختر اتفاق افتاد، تا جایی که چند پُل ارتباطی که اخیراً بازسازی شده بودند، در اثر بارندگی‌ها مجدداً از بین رفتند.

اما دراین‌بین دیواره ساحلی پلدختر که پس از سیل اوایل امسال بازسازی شده بود، به‌خوبی توانست از بروز فاجعه‌ای دیگر جلوگیری کند و از این آزمون مهم سربلند بیرون بیاید.

درحال حاضر سطح رودخانه‌های استان لرستان شرایطی عادی داشته و زندگی در مناطق تحت خطر سیل کاملاً در حالت عادی قرار دارد.

شناسه خبر 18011