شناسه خبر:18152
1398/12/14 10:47:08

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد از آغاز واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین در این شهرستان خبر داد.

عادل بصیری‌محمدپور اظهار کرد: واکسیناسیون در جمعیت گاوی دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی و مناطق مرزی و پرتردد و پرخطر شهرستان به مدت 30 روز کاری با بهره‌گیری از نیروهای بخش دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی آغازشده و پیش‌بینی می‌شود که در این راستا 6 هزار رأس دام سنگین زیر پوشش این واکسیناسیون قرار گیرند.

وی در ادامه با تأکید بر بیمه کردن دام‌ها توسط دامداران، از آن‌ها درخواست کرد در زمان مراجعه اکیپ‌های دامپزشکی به‌منظور واکسیناسیون دام‌ها و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین همکاری لازم را به عمل آورند.

بصیری‌محمدپور عنوان کرد: لمپی‌اسکین یا آبله گاوی یک بیماری ویروسی در گاو و گوساله است که سبب بروز علائمی چون تب، کم‌اشتهایی و تاول‌های پوستی به همراه ورم دست و پا می‌شود.

وی با بیان اینکه ویروس عامل بیماری اغلب از طریق نیش پشه‌ها از یک دام بیمار به دام سالم منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: با افزایش فعالیت پشه‌ها در فصول گرم سال، احتمال شیوع این بیماری افزایش پیدا می‌کند بنابراین سم‌پاشی جایگاه‌های نگهداری دام‌ها در کنار واکسیناسیون، نقش بسزایی در جلوگیری از انتشار این بیماری دارد.

شناسه خبر 18152