شناسه خبر:19673
1399/1/25 20:39:39

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: شهر زیرزمینی سامن بنا بود بعد از گذشت 14 سال، در سال 98 به بهره‌برداری برسد، اما به‌دلیل کمبود اعتبار 500 میلیون تومانی این مهم محقق نشد!

15 سال از کشف و کاوش باستان‌شناسی شهر زیرزمینی سامن (واقع در شهرستان ملایر) می‌گذرد، شهری که در سال 1384 به‌طور اتفاقی در جریان حفاری‌های شرکت مخابرات کشف شد و پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده، با یک گنجینه تاریخی مواجه شدیم که قدمت آن نه‌تنها پشتوانه تاریخی استان را قوام می‌بخشد، بلکه منحصربه‌فرد بودنش، بستری برای جذب گردشگران به این استان را فراهم خواهد کرد.

با وجود اینکه اقدامات بسیاری در این مکان تاریخی انجام شده تا مسیر افتتاح آن هموار شود، اما پس از گذشت 15 سال این شهر زیرزمینی نتوانسته به بهره‌برداری رسیده و مهیای پذیرش گردشگران باشد.

این درحالی است که سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در شورای اداری شهر سامن اعلام کرده بود: بهره‌برداری از مرحله نخست طرح گردشگری شهر زیرزمینی سامن اولویت امسال ما است و به‌جد پیگیر جذب اعتبارات هستیم.

علاوه‏بر آن در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ملایر (در سال گذشته) نیز دستور گرفتن افزون بر پنج میلیارد ریال اعتبار برای دست‏کند سامن صادر شد که ظاهراً آن‌هم تحقق نیافت.

حال نخستین سؤالی که به ذهن می‌رسد اینکه علت تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه چیست؟ وعده بهره‌برداری این پروژه در سال 98 به چه دلیل و یا دلایلی محقق نشده و روی زمین ماند؟ آیا دادن این وعده‌ووعیدها مردم را ناامید نمی‌کند؟

بر این اساس خبرنگار سپهرغرب گفت‌وگویی با علی خاکسار، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان دراین‌باره ترتیب داده که در ادامه آن را خواهید خواند:

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه دست‌کند سامن یکی از طرح‌های شاخص گردشگری استان همدان است، عنوان کرد: این شهر زیرزمینی در سال 84 کشف شده و در سال 87 کاوش‌های باستانی روی آن آغاز شده که با انجام یک دهه کاوش باستان‌شناسی، نتایجش خوشبختانه مطلوب بوده است.

علی خاکسار خاطرنشان کرد: در انجام فاز نخست این پروژه می‌توان به بازگشایی 25 اتاق کارگاه اشاره کرد، ضمن اینکه اقدامات اولیه شامل نورپردازی، ساخت پایگاه استقرار، ورودی‌ها، مرمت موزه‌ها و اسکلت‌های انسانی و مطالعات اشیا نیز در این مکان به‌صورت کامل انجام شده است.

وی در ادامه افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های ما بنا بود این جاذبه گردشگری تاریخی که تاکنون یک میلیارد تومان هزینه صرف آن شده، برای سال 98 آماده بهره‌برداری و افتتاح شود که به‌دلیل کمبود اعتبار 500 میلیونی تومانی برای نهایی کردن کارها، این امر محقق نشد.

خاکسار با تأکید بر اینکه در سال 99 تلاش خود را برای جذب اعتبار و نهایی کردن زمان بهره‌برداری انجام خواهیم داد، تصریح کرد: روشن است که بهره‌برداری سامن می‌تواند گام رو به جلویی در پیشرفت گردشگری استان و شهرستان ایجاد کرده و انگیزه خوبی برای جذب گردشگر در استان فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه پروژه مذکور در زمره پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال 98 بوده، ابراز کرد: ضمن وجود این مسئله نیز با توجه به محدودیت منابع دولتی، پروژه به سرانجام نرسید؛ همچنین دکتر مونسان نیز سال گذشته دستور پرداخت 500 میلیون تومان را صادر کرد که تحقق پیدا نکرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان هم اعتباری برای این پروژه تخصیص نداد و با همه این تفاسیر به سرانجام رسیدن پروژه‌ها منوط به اختصاص بودجه از سوی دولت و اولویت‌بندی آن‌ها براساس اقتضائات دارد که باید دید دست‌کند سامن در درجه چندم اولویت قرار می‌گیرد، ضمن اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، اولویت‌ها درحال حاضر جابه‌جا شده است.

خاکسار در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب مبنی بر سازوکار واگذاری این پروژه به بخش خصوصی گفت: این مسئله را بررسی و پیگیری خواهیم کرد تا درصورت امکان، نهایی شود؛ باید دید شرایط این کار وجود دارد یا خیر، اگر فراهم باشد ما هم از این کار استقبال خواهیم کرد.

در خاتمه باید گفت؛ اکنون با گذشت 15 سال از کشف این شهر زیرزمینی، انتظار و مطالبه مردم و مسئولان سامن بهره‌برداری از آن است. علت تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه عدم تحقق اعتبار 500 میلیون تومانی برای ادامه کار بوده که با وجود وعده‌های مسئولان و قرار گرفتن در ردیف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، اعتباری تخصیص داده نشده و افتتاح آن را با تأخیر مواجه کرده است.

اگر بنا را بر کمبود منابع دولتی بگذاریم که این قصه پُرغصه اختصاص به این پروژه ندارد و تقریباً همه طرح‌ها و پروژه‌ها از آن متأثرند! پس به نظر می‌رسد نیازمند پیگیری مسئولان میراث فرهنگی در تخصیص بودجه و مطالبه استاندار همدان در این راستا هستیم تا ضمن اینکه اعتماد عمومی خدشه‌دار نشود، روی زمین ماندن پروژه هم هزینه اضافی برای آن نتراشد.

مسئله بعدی این است که میراث فرهنگی اگر توانایی به سرانجام رساندن این پروژه را ندارد، در نخستین فرصت امکان واگذاری پروژه به بخش خصوصی را فراهم کند تا بیش از این معطل نباشد و دست‌کند سامن بتواند از فواید و مزایای صنعت توریسم و گردشگری استفاده کرده و قابلیت‌های خود را به رخ گردشگران بکشد.

حرف پایانی اینکه شرایط کرونایی کشور همه‌چیز را تحت تأثیر قرار داده و هیچ بعید نیست سامن از فهرست اولویت‌ها خارج شده و از این حیث نیز تحت‌الشعاع قرار بگیرد، با این وصف انتظار می‌رود متولیان امر با جدیت بیشتری در به سرانجام رساندن تلاش‌های صورت‌گرفته در این بخش ورود کنند.

شناسه خبر 19673