شناسه خبر:19843
1399/1/30 23:14:54

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: شعار سال دارای پیوست فرهنگی نیست، بلکه خودش فرهنگ است؛ چراکه رمز رسیدن به استقلال اقتصادی، فرهنگی بوده و پیوست فرهنگی کاملاً تنیده‌شده در جهش تولید است.

«جهش تولید» نامی است که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود برای سال جدید انتخاب کردند و این دهمین‌بار است که در سال‌های اخیر بر مسئله اقتصاد از سوی معظم‌له در نام‌گذاری سال تأکید می‌شود.

بدون تردید رسیدن به جهش تولید در شرایطی که کشور تحت فشار تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش قرار دارد، می‌تواند راه برون‌رفت از فشار اقتصادی باشد، به شرطی که همه ما از همین ابتدای سال اقدامات لازم را برای رسیدن به این مهم انجام دهیم.

سؤال این است که آیا فقط مسئولان در تحقق جهش تولید مؤثرند و یا مردم نیز سهم دارند؟ اگر جواب مثبت باشد، باید دید هریک چگونه می‌توانند در این میان نقش‌آفرینی کنند؟ با کمی مداقه این نکته حاصل می‌شود که اگرچه ماهیت شعار سال جنبه اقتصادی دارد، اما تحقق آن نیازمند سنجش جنبه‌های فرهنگی و تمهید راهبردهای فرهنگی است که شاید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، مسئله‌ای که می‌توان از آن با عنوان تغییر و اصلاح در رفتارها یاد کرد و بیشتر به برنامه‌ریزی مسئولان برای مردم برمی‌گردد.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه خبر می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان است که در رابطه با پیوست فرهنگی شعار سال است:

      رمز رسیدن به استقلال اقتصادی، فرهنگی است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: چندسال است که محور انتخاب شعارهای سال از سوی رهبر انقلاب، اقتصادی بوده و حاوی نکته مهم قطع وابستگی و ایستادن روی پای خود در جنبه‌های مختلف است.

حجت‌الاسلام هادی نظیری با اشاره به پیوست فرهنگی شعار سال، گفت: به اعتقاد بنده شعار سال دارای پیوست فرهنگی نیست، بلکه خودش فرهنگ است؛ چراکه رمز رسیدن به استقلال اقتصادی، فرهنگی بوده و خریدن کالای ایرانی و تحریم کالای خارجی، بیش از اینکه اقتصادی باشد، فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه پیوست فرهنگی کاملاً تنیده در اصل موضوع جهش تولید است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئله مهمی که وجود دارد کار کردن روی روحیه تولید و تبیین ارزش‌های این گزاره مهم است؛ اسلام برای کارگر ارزش بسیاری قائل بوده، چون کارگری با تولید در ارتباط است، نگاهی که ما با آن فاصله بسیار داریم.

حجت‌الاسلام نظیری در ادامه با تأکید بر نقش دستگاه‌های فرهنگی در تبیین شعار سال از حیث فرهنگی، به نقش شبکه میانی مرتبط با سازمان تبلیغات اشاره کرد و گفت: باید نقش شبکه مبلغین، هیئت‌ها، فعالان فرهنگی و مجموعه‌های فرهنگی که جزء اثرگذارترین اقشار جامعه هستند را در تحقق جهش تولید جدی گرفت و دید آیا برای این مجموعه‌ها که به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط‌اند، برنامه‌ای داریم؟

وی با بیان اینکه نقش این قشر اثرگذار در سال 99 از سوی سازمان تبلیغات اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: اعضای هیئت‌های مذهبی سرمایه‌های بزرگ اما خُرد و سرگردانی هستند که باید برای آن‌ها برنامه داشت.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: اگر به برنامه‌ریزی هیئت‌ها برای این مهم توجه می‌کنیم، به آن دلیل است که هیئت‌ها فقط محل عزاداری نیستند، هویت هیئت تبیین فلسفه قیام عاشورا است و امروز قطع وابستگی یکی از اهداف عالیه اسلامی بوده و اینکه می‌گوییم سرمایه‌های خُرد را در راستای نیاز فعلی جامعه اسلامی به‌کار بگیریم، از این جهت است.

حجت‌الاسلام نظیری تأکید کرد: ‌یکی از اولویت‌های امروز جامعه اسلامی توجه به تولید است و هریک از هیئتی‌ها سرمایه‌هایی هستند که باید آن‌ها را به یک سرچشمه واحد و مفید وصل کرد و با استفاده از ظرفیت‌های تولیدی و همفکری، در این راستا گام برداشت؛ چیزی که نمونه موفق آن در پایگاه‌های سلامت اجتماعی با حضور امام روستا- محله قابل ملاحظه است.

وی هیئت‌های مذهبی را نخ تسبیح فعالیت‌های خُرد اقتصادی با توجه به تحقق شعار سال خواند و ابراز کرد:‌ باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌های مردمی را در مسیر تحقق عملی شعار سال پای کار بیاوریم و هیئت تبدیل به یک محل اندیشه‌ورزی و مسئله‌سازی مؤثر جهت حل مشکلات مهم جامعه شود.

      تمام توان خود را برای کمک مؤمنانه به‌کار خواهیم بست

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان در بخش دوم سخنان خود با اشاره به فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مواسات و کمک مؤمنانه در رزمایش ماه مبارک رمضان، بیان کرد: ما به لطف خدا این حرکت را از ماه رجب آغاز کردیم و بخشش اجاره‌بهای بالغ‌بر یک هزار مورد مغازه و خانه در استان همدان، بر این مبنا شکل گرفت.

حجت‌الاسلام نظیری اضافه کرد: تلاش خود را برای گسترش این فعالیت‌ها به‌کار خواهیم بست، ضمن اینکه ذبح چند رأس گوساله و تقسیم گوشت آن در میان خانواده‌های نیازمند، از دیگر اقداماتی بود که در ماه مبارک شعبان صورت گرفت.

وی با تأکید بر اینکه مبلغ دو میلیارد تومان در کل استان توسط هیئت‌ در قالب ستاد‌های مردمی در بین نیازمندان توزیع شد، گفت: مجموع این فعالیت‌ها نشان می‌دهد اقدامات در این بخش آغاز شده، اما با یک ابهام بزرگ مواجه هستیم که این ساختار چگونه منسجم و منضبط خواهد شد؟ آیا کار به‌صورت مردمی ادامه خواهد یافت و یا اینکه یک ستاد بر این مبنا شکل خواهد گرفت؟

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان در پایان تشریح کرد: شناسایی اقشار آسیب‌پذیر و رساندن کمک به آنان نیازمند یک فرآیند منسجم است، باید دید فرمانده این قرارگاه کیست و با رویکرد مردمی باید پیش رفت و یا هدایت بسیج و سپاه؟ ما تابع تصمیم گرفته‌شده در این راستا هستیم و تمام توان خود را در این بخش برای انجام بهتر فرمان به‌کار خواهیم بست.

در خاتمه باید گفت؛ هدف نهایی جمهوری اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و اگر بر استقلال و خوداتکایی تأکید می‌شود، جهت قوی‌تر شدن ایران است که باید به یک حرکت جدی تبدیل شود. لازمه قوی شدن ایران، رشد متناسب و توجه به همه مؤلفه‌‌های جهش اقتصادی است. درواقع قدرت ایران یک پیکره به‌هم‌پیوسته بوده که نمی‌توان به‌صورت تک‌علتی به آن نگاه کرد. شعار سال به‌عنوان یکی از اجزا و عناصر مهم قدرت و قوی شدن ایران اسلامی است و باید همه متولیان و دست‌اندرکاران فرهنگی برنامه‌های خود را برای جریان‌سازی این مهم در جامعه در راستای اصلاح الگوی مصرف و تکیه بر تولید داخلی تدوین و پیشنهاد کنند.

بدون تردید جهش تولید نیازمند تشویق فرهنگ کارآفرینی، سخت‌کوشی، رقابت سالم در فعالیت اقتصادی، تقویت روحیه خودباوری در مقابل تحریم‌ها، سامان‌دهی نظام تبلیغات بازرگانی و زمینه‌سازی برای تبلیغات رسانه‌ای در شبکه‌های جهانی، افزایش فرهنگ بهره‌وری و کیفیت، حمایت از ابتکارات، نوآوری‌ها و اختراعات، تقویت فرهنگ خوداتکایی در شهرها و روستاها و حمایت از کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که همگی در زمره پیوست فرهنگی شعار سال تعریف می‌شود.

اما در مقوله کمک مؤمنانه و مواسات نیز توجه به این مهم ضروری است که در شرایط فعلی کشور با توجه به تأکید رهبر انقلاب بر کمک‌رسانی به مؤمنین در ماه مبارک رمضان و روحیه ایثار و نوع‌دوستی که در میان مردم وجود دارد، کمک‌ها سامان‌دهی شده و در اختیار آنانی قرار بگیرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، کسب‌وکار و معیشتشان مختل شده است.

شناسه خبر 19843