شناسه خبر:2076
1397/8/11 20:01:27
مدیرکل شیلات کرمانشاه مطرح کرد

فعالیت 50 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل شیلات استان کرمانشاه از فعالیت 50 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان خبر داد.

فرزاد افضلی اظهار کرد: استان کرمانشاه به‌عنوان قطب کشاورزی و یکی از استان‌های غیر ساحلی کشور قلمداد می‌شود که با برخورداری از میانگین بارش سالانه 420 میلی‌متر و دارا بودن چهارفصل و هفت‌اقلیم و همچنین وجود آب‌های سطحی با ظرفیت کامل و توجه به منابع آبی، زمینه توسعه آبزی‌پروری را در راستای تأمین امنیت غذایی در سطح ملی، فراهم کرده است.

وی افزود: حاصل فعالیت‌های آبزی‌پروری استان کرمانشاه در سال قبل تولد 17 هزار و 206 تن انواع آبزیان در قالب پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، خاویار و میگو بوده که در بحث ارتقای فرهنگ مصرف ماهی، استان کرمانشاه از 250 کیلوگرم مصرف سرانه در سال 73، به 9 کیلوگرم در سال قبل رسیده است.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش سرانه مصرف ماهی موجب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و تضمین‌کننده سلامت جامعه است، گفت: در زمینه تولید ماهی‌های گرمابی سال قبل سه هزار و 706 تن تولید در سطح استان داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به چهار هزار و 50 تن برسد.

وی بیان کرد: سال گذشته 11 هزار و 400 تن ماهی سردآبی تولید شده است که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به 13 هزار و 375 تن افزایش یابد.

افضلی تصریح کرد: همچنین در سال قبل یک‌هزار و 405 تن ماهی در آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی تولید شده که پیش‌بینی می‌شود امسال دو هزار و 200 تن تولید داشته باشیم.

وی درباره وضعیت آبزی‌پروری استان گفت: سال قبل 640 تن پرورش ماهی در قفس در سطح استان انجام شد که این میزان امسال بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، به یک‌هزار و 300 تن می‌رسد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در دو مزرعه و یک واحد قفس انجام می‌شود که سال گذشته 40 تن ماهی خاویاری تولید شد و پیش‌بینی امسال نیز 50 تن است.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه سال قبل 15 تن میگوی آب شیرین تولید شده که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به 25 تن برسد، افزود: کارگاه تکثیر میگو قصر شیرین با ظرفیت دو میلیون قطعه پست لارو، تنها مرکز تأمین‌کننده پست لارو گونه روغن روزنبرگی کشور است.

وی عنوان کرد: سال گذشته سه میلیون قطعه ماهی زینتی در استان کرمانشاه تولید شده که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به 3.2 دهم میلیون تومان برسد.

وی با بیان اینکه بیش از 50 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان کرمانشاه فعال است، مجموع تولیدات شیلات در استان کرمانشاه را 17 هزار و 206 تن دانست و پیش‌بینی کرد که امسال این میزان به 21 هزار تن برسد.

 

شناسه خبر 2076