شناسه خبر:24487
1399/4/15 14:50:44

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: کردستان به‌دلیل موقعیت مهم جغرافیایی و قرار گرفتن در جوار مرز، زیرساخت‌های مناسبی در راستای تسهیل مبادلات بین‌المللی دارد.

بهزاد رحیمی روز گذشته با اشاره به قرارگیری 227 کیلومتر مرز بین ایران و عراق در کردستان اظهار کرد: این میزان مرز می‌تواند سهم قابل‌توجهی در فعالیت‌های بین‌المللی ایران ایفا کند.

وی اضافه کرد: توسعه بخش‌های مرزی در منطقه و تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی و بازارچه‌های مرزی در راستای اهداف ملی از برنامه‌های اجرایی در استان به‌ویژه شهرستان‌های سقز و بانه به‌عنوان مناطق مرزی است.

رحیمی با اشاره به اینکه بهبود فضای کسب‌وکار مهم‌ترین پیش‌نیاز دستیابی به دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم است، افزود: باید تمام بخش‌های کشور به‌ویژه در نواحی مرزی برای بهبود فضای کسب‌وکار تلاش کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: در نواحی مرزی شرایط محیطی در صورت نبود راهکارهای مدیریتی درست و جدی، منجر به پدید آمدن شغل‌های نامولد و کاذب می‌شود که علاوه بر تحریف استاندارد فعالیت‌های اقتصادی، نوعی هژمونی اجتماعی و فرهنگی را به‌دنبال دارد.

وی توسعه صنایع کوچک و متوسط را لازمه ایجاد اشتغال پایدار دانست و یادآوری کرد: لازمه ایجاد اشتغال پایدار در کشور توسعه صنایع کوچک، متوسط و ایجاد مشوق‌های ویژه برای توسعه مناطق محروم است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه اقتصادی زمانی به نتیجه می‌رسد که توسعه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به سطح قابل‌قبولی برسد.

رحیمی اظهار کرد: برنامه‌ریزی در راستای تحقق و ایجاد الگوی اقتصاد بومی و علمی، اقتصاد متکی به دانش و فناوری عدالت‌بنیان، درون‌‌زا، برون‌گرا، پویا و پیشرو از وظایف مدیران و دولتمردان در مواجه با تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان است.

وی یادآوری کرد: فعالیت برای رویارویی با اثرات تحریم‌ها را می‌توان در سه سطح بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای یا استانی تقسیم‌بندی کرد و در تمام سطوح، ملت و نهادهای سیاست‌گذاری در راستای یگانه هدف ملی و رفع مشکلات اقتصادی این وظیفه سنگین را بر دوش می‌کشند.

رحیمی با بیان اینکه مدیریت روانی جامعه و بازگرداندن اعتماد عمومی جامعه در شرایط تحریم از جمله مهم‌ترین وظایف مدیران در سطح خرد و کلان است، افزود: اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی، مدیریت نخبگان، مبارزه با فساد، افزایش شفافیت، بهبود فضای کسب‌وکار و اجرایی‌سازی قانون پیشنهادهایی هستند که همیشه از طرف کارشناسان اقتصادی در مواجه با شرایط به‌وجود آمده تحریم‌ها ارائه شده‌اند.

وی گفت: به‌عنوان نماینده مردم در مرحله نخست سعی در انجام وظیفه خود به‌عنوان عنصری از سیستم کلی و در سطح کلان دارم، اما در مراحل بعدی تمرکز من، بر حل مشکلات منطقه‌ کردستان و حوزه نمایندگی است.

نماینده مردم شهرهای سقز و بانه ادامه داد: در شرایط کنونی عدم ایجاد الگوی اقتصاد بومی و علمی در تضاد با اقتصاد مقاومتی قرار دارد. بنابراین در راستای موارد مذکور در مواجه با تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی، تمرکز بر اقتصاد بومی و منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی یادآوری کرد: تحکیم موقعیت اقتصادی کشور در منطقه و ارائه تولیدات داخلی در بازار کشورهای همسایه را در نتیجه‌ تحریم‌‌ها، بازتر نگه داشته و از بسته شدن اقتصاد بیشتر جلوگیری می‌کند، همچنین در پیش گرفتن فرآیندی که نیاز کشور را به مبادلات ارزی دلاری کاهش می‌دهد و تبادلات بین‌المللی که از نیازهای اصلی کشور است را ممکن می‌سازد.

شناسه خبر 24487