شناسه خبر:25814
1399/5/7 00:29:00

مدیر پروژه کووید 19 سازمان انتقال خون گفت: تاکنون سه‌هزار نفر از بهبودیافتگان از بیماری کرونا پلاسمای خود را اهدا کرده‌اند، اما نیازبیشتری به اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان داریم.
سید مرتضی طباطبائی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد از افراد بهبودیافته از بیماری کرونا پلاسمای خود را اهدا کرده‌اند؟ اظهار کرد: حدود چهارهزار نفراز افراد بهبودیافته از بیماری کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، سه هزار نفر موفق به اهدای پلاسمای خود شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دو کارآزمایی بالینی درخصوص اهداکنندگان پلاسما انجام گرفته است،گفت: نتایج آن در حال استخراج بوده و هنوز اعلام نشده است.

مدیر پروژه کووید 19 سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در 24 استان کار دریافت پلاسمای بهبودیافتگان از بیماری کرونا انجام می‌شود، افزود: روزانه 70 تا 80 نفر برای اهدای پلاسمای خود مراجعه می‌کنند، اما باید این تعداد افزایش یابد. چراکه نیاز روزانه بیشتری داریم و باید حداقل روزانه 200 نفر برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که «تزریق پلاسما به بیماران کرونا چقدر مؤثر بوده است؟» خاطرنشان کرد: اگر در روزهای نخست بستری فرد مبتلا به کرونا که اکسیژن خونش در حال اُفت است، پلاسما تزریق شود، اثرات خوبی دارد. همچنین هزینه ایاب‌وذهاب افراد اهداکننده پلاسما به آن‌ها در قالب کارت هدیه پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان از بیماری کرونا به بدن آسیب نمی‌رساند؟» تصریح کرد: اهدای پلاسما شرایط خاصی دارد و افراد اهداکننده مورد معاینه قرار می‌گیرند و درصوررت داشتن شرایط، پلاسمای خود را اهدا می‌کنند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 25814