شناسه خبر:26911
1399/5/27 09:30:00

سپهرغرب، گروه خبر :سال 96 طی چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی موندیا در ترکیه عسل لرستان از بین قطب‌های تولید جهان موفق به کسب نشان برنز شد که این افتخار بعد از 90 سال به ایران رسید اما این شیرینی همیشگی، همواره باعث تلخی کام لرستان بوده چراکه عمدتا به صورت فله‌ای خارج و به نام دیگر استان‌ها فروخته می‌شود.

استان لرستان به‌خاطر طبیعت کوهستانی و پوشش گیاهی خاص خود جایگاهی ویژه در تولید عسل به خود اختصاص داده است؛ به طوری‌که در سال 96 طی چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی موندیا در ترکیه عسل این منطقه از بین قطب‌های تولید جهان موفق به کسب نشان برنز شد که این افتخار بعد از 90 سال به ایران و لرستان رسید.

اما این شیرینی همیشگی، همواره باعث تلخی کام لرستان بوده چراکه عمدتا به صورت فله‌ای خارج و به نام دیگر استان‌ها فروخته می‌شود.

سال‌ها صحبت از حمایت عسل لرستان بوده و نسخه درمان آن را ایجاد خوشه دانستند که حال خبرهایی از به پایان رسیدن این انتظارها به گوش می‌رسد.

لرستان یکی از مناطق بسیار مستعد برای تولید عسل است

در این رابطه اسدالله عالیخانی، زنبوردار نمونه لرستانی گفت: در طول تاریخ، لرستان یکی از مناطق بسیار مستعد برای تولید عسل بوده چراکه از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است و در زاگرس میانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه این استان جزء مناطق کوچ نزدیک محسوب می‌شود و همین موضوع باعث به وجود آمدن پتانسیل تولید عسل شده است، اضافه کرد: در همین رابطه زنبورداران خوبی داریم و جزء استان‌های برتر کشور هستیم.

عالیخانی میزان عسل تولیدی خود را بین 8 تا 10 تن و گاهی 15 تن عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون تنها بحث تولید عسل مطرح نیست و باید به دنبال سایر فرآورده‌های زنبورعسل مانند بره‌موم، زهر، ژل رویال و گرده گل باشیم.

این بهره‌بردار لرستانی اضافه کرد: هر کدام از این مواد می‌توانند ماده اولیه برای ساخت داروهای باارزشی باشند بنابراین باید از آنها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرآورده‌های دیگر زنبورعسل به مراتب ارزشمندتر از عسل هستند، ادامه داد: به طور مثال زهر آن برای رفع مشکل واریس، ام‌اس، روماتیسم و اسپاسم مفید است و حتی به جای بوتاکس استفاده می‌شود.

عالیخانی به بره‌موم نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در ساخت خمیردندان از این ماده استفاده می‌شود، گفت: هم‌اکنون در کارگاه خود، دو محصول از آن را تولید می‌کنیم و برای جلوگیری از رشد سلو‌ل‌های سرطانی نیز کاربرد دارد.

این تولیدکننده نمونه عسل در لرستان با بیان اینکه روی پیشگیری از کرونا نیز تاثیر بسیار مطلوبی داشته است، اضافه کرد: به زودی اسپری یا افشانه دهانی آن به نام "هربی پلیس" روانه بازار خواهد شد که یکی از بهترین محصولات برای کنترل یا پیشگیری از کرونا محسوب می‌شود.

وی از ساخت پماد" سی درد" با به کارگیری بره‌موم خبر داد و گفت: این ضماد می‌تواند در درمان دردهای زانو، کمردرد، اسپاسم و روماتیسم مورد استفاده قرار گیرد همچنین بجای الکل و سایر ضدعفونی‌ها به کار رود.

عالیخانی خاطرنشان کرد: الکل و ضدعفونی کننده‌ها پوشش سلولی پوست را از بین می‌برند و زمینه دیگر بیماری‌ها را فراهم می‌آورند اما این ماده می‌تواند از آنها در مقابل آسیب، ویروس و یا میکروب‌ها حفاظت کند.

عضو هیئت موسس پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان بیان کرد: ما از پتانسیل این ماده باارزش جهت کارهای بیشتر علمی در آینده می‌توانیم بهره ببریم کمااینکه هم‌اکنون قطره‌ای برای درمان سینوزیت از آن تهیه شده است.

وی بر تولید بره‌موم ارگانیک تاکید کرد و گفت: باید به این سمت پیش رویم و آن را در اختیار کارخانجات داروسازی قرار دهیم‌.

عالیخانی با اشاره به ژل رویال نیز اظهار کرد: این ماده نیز برای کنترل انواع تب و حتی تقویت تصمیم‌گیری‌های مغز مفید است و در انواع لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود.

این کارآفرین با بیان اینکه باید زمینه استفاده هر چه بیشتر از این مواد فراهم شود، افزود: راه تحقق این مهم، ایجاد خوشه عسل بوده و قرار است با پیگیری آن بحث زنبورعسل در استان ساماندهی شود.

ایجاد خوشه عسل راهکاری موثر برای شناختن هر چه بیشتر این صنعت استان است

در این رابطه ‌سعید میر، دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه امروزه هر کالا، خدمت و فعالیت اقتصادی در بازارهای جهانی با رقبا نیز روبرو می‌شود به خبرنگار فارس گفت: اگر بنگاه‌های کوچک و متوسط تنها روی بازار و امکانات خود متکی شده و تمرکز کنند توان رقابتی‌شان تهدید خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت خوشه‌های صنعتی بیان کرد: یکی از مدل‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی در یک منطقه جغرافیایی خاص خوشه است که با تدوین برنامه‌های توسعه‌ای منجر به ثبات و پایایی کسب و کارهای خوشه‌ای می‌شود.

میر ادامه داد: با تعریف خوشه، قرارگیری صنایع کنار یکدیگر و در شهرک‌های صنعتی را شاهد خواهیم بود که منجر به کاهش فاصله بین اجزای تولید شده و نهایتا زنجیره تولید با بهترین فرمول شکل می‌گیرد.

این دکترای بازاریابی تاکید کرد: خوشه‌های صنعتی به عنوان یکی از راه‌های کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت حل مشکلات آنها به کار می‌روند.

به گفته وی ایجاد خوشه عسل در لرستان یکی از راهکارهای موثر برای شناختن هر چه بیشتر این صنعت استان است و منجر به ثبات کسب‌ و کارهای مرتبط با آن در منطقه خواهد شد.

پیگیر ارتقای شاخص‌های توسعه یافتگی کسب و کار عسل هستیم

بختیار رازانی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نیز بیان کرد: شرکت شهرک‌ها دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد که یکی از آنها شهرک‌سازی است.

وی ادامه داد: این مهم با ایجاد زیرساخت‌های صنعتی مانند آب، برق، تلفن، احداث راه و تصفیه‌خانه پیگیری می‌شود.

رازانی هدف از این گونه اقدامات را جلوگیری از پراکندگی واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: برآیند این کارها سبب پایین آمدن هزینه تولید نیز می‌شود.

این مسئول وظیفه دیگر شرکت شهرک‌های صنعتی را حمایت از صنایع کوچک با اشتغال زیر 50 نفر دانست و گفت: در این راستا خوشه‌های صنعتی مدلی برای توسعه کسب و کارها محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در لرستان 16 خوشه صنعتی شناسایی شده که معمولا به عنوان پتانسیل نسبی استان محسوب می‌شوند، اضافه کرد: خوشه‌های سنگ، فرش، گلیم و جاجیم، عسل و آبزی‌پروری از جمله این موارد هستند.

رازانی هدف از توسعه خوشه‌ای را گسترش شاخص‌های کسب و کار مانند توسعه محصول، افزایش تولید، بالا بردن میزان اشتغال، ارتقای کیفیت محصول و بسته‌بندی آن و نهایتا افزایش صادرات عنوان کرد و گفت: این آیتم‌ها به توسعه کسب و کار کمک می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در رابطه پیگیری خوشه عسل بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی متولی اصلی خوشه عسل در استان است که مقدمات لازم را مهیا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید عسل در استان حدود 2700 تن است، اظهار کرد: از نظر کیفیت شاید نسبت به برخی استان‌ها تولیدمان پایین باشد اما به دلیل تنوع گیاهی منطقه یکی از باکیفیت‌ترین عسل‌ها را داریم.

رازانی خاطرنشان کرد: پیگیریم تا پایان برنامه توسعه که سه سال به طول می‌انجامد حداقل از نظر شاخص‌های توسعه یافتگی این کسب و کار را ارتقا بدهیم.

روی سایر فرآورده‌های زنبورعسل بیشتر کار شود

در این رابطه اسفندیار حسنی‌مقدم، رئیس جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر تاثیرات مثبت کار گروهی و منسجم گفت: نگاه یکپارچه و متحد اثرات هم‌افزایی دارد و قطعا همراه با آثار مطلوبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه همگی باید به صورت تیمی و گروهی بحث خوشه عسل را پیگیری کنیم، افزود: جزیره‌ای کار کردن باعث شده که سیر و پیشرفت‌مان قهقهرایی باشد چراکه معمولا روحیه کار گروهی و مشترک نداریم.

حسنی‌مقدم با اشاره به اینکه موضوع عسل را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد، ادامه داد: نقش زنبورعسل در افزایش محصولات کشاورزی خصوصا باغی، گرده‌افشانی و تولید عسل از جمله مواردی هستند که باید مورد مطالعه قرار گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان تولید سالیانه عسل در استان را 2724 تن اعلام کرد و گفت: همچنین 3100 نفر از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید روی سایر فرآورده‌های زنبورعسل بیشتر کار کرد، افزود: همچنین مطالعه جامع و دقیق‌تری روی توسعه و افزایش این محصولات نیاز است.

به گفته حسنی‌مقدم به دلیل اهمیت عسل لرستان مطالعه در خصوص افزایش تولید عسل، برندسازی، کیفیت، بسته بندی همچنین افزایش فرآورده‌های آن ضروری است.

این مسئول در پایان بر آمادگی سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از خوشه عسل استان تاکید کرد.

به گزارش فارس لازم به یادآوری است که در سال‌های اخیر زنبورداری به صنعتی اقتصادی تبدیل شده که اگر به صورت جدی از آن حمایت شود می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور و استان داشته باشد برای همین لزوم پیگیری خوشه عسل و پیاده‌سازی آن در راستای هدف مورد نظر اهمیت فراوانی یافته است. انتظار می‌رود با جدیت بیشتر مسوولان مربوطه، این مهم هر چه سریع‌تر محقق شود.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 26911