شناسه خبر:27226
1399/6/1 01:44:22

سپهرغرب، گروه گردشگری:مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: به دنبال ثبت جهانی آثار به‌جای‌مانده از دوره ساسانی از قصر شیرین تا کنگاور به‌صورت یک‌جا با نام محور ساسانی هستیم.

امید قادری روز پنجشنبه گذشته طی نشست خبری در محوطه تاریخی طاق‌بستان بیان کرد: محور ساسانی تا بخش‌هایی از کشور عراق نیز امتداد دارد.

وی درخصوص ثبت جهانی طاق‌بستان نیز گفت: دغدغه‌هایی درخصوص طرح‌های در دست اجرا مانند مونوریل و تله‌کابین مطرح می‌شود که تا ارزیاب جهانی از محوطه بازدید نداشته باشد، نمی‌توان در این خصوص نظر قطعی داد.

این مقام مسئول مشکل بزرگ ثبت جهانی طاق‌بستان را بناهای اطراف این محوطه به‌خصوص رستوران‌ها و کبابی‌ها دانست و بر ضرورت آزادسازی محوطه اطراف طاق‌بستان تأکید کرد.

* ثبت جهانی سه کاروانسرای شاه‌عباسی کرمانشاه در دستور کار

قادری در ادامه پرونده سال 99 میراث فرهنگی استان را پیگیری ثبت جهانی سه کاروانسرای شاه‌عباسی در قصر شیرین، ماهیدشت و بیستون اعلام کرد و گفت: اگر کاروانسرای شاه‌عباسی قصر شیرین ثبت جهانی شود، باید از وضعیت فعلی بازارچه درآید.

* صدور مجوز خانه‌مسافر برای استان کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه از صدور مجوز خانه‌مسافر خبر داد و افزود: تا سال 97 نهادهای امنیتی نگاه مثبتی به مجوز خانه‌مسافر در استان نداشتند، اما با توجه به اهمیت گردشگری در رونق اقتصادی، بالاخره در سال 98 مجوز مذکور صادر شد و این موضوع در جذب گردشگر تأثیر بسزایی خواهد داشت.

قادری همچنین از افزایش 662 تخت اقامتی در سال 98 و نیز 140 تخت طی پنج‌ماهه نخست سال 99 خبر داد.

* افتتاح 55 پروژه گردشگری در هفته دولت

این مقام مسئول در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از افتتاح 55 پروژه در هفته دولت خبر داد و افزود: حجم سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری استان در سال 98 حدود 700 میلیارد تومان با موافقت اصولی میراث فرهنگی بوده و تحقق این سرمایه‌گذاری منوط به همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر راهداری، آب و امور اراضی برای تغییر کاربری است.

قادری میزان اشتغال حوزه صنایع دستی و گردشگری استان در سال 98 را 6 هزار و 600 نفر اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال 97 افزایش 200 درصدی دارد.

* شهریورماه جشنواره چوب در طاق‌بستان اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره چوب طی شهریورماه خبر داد و ابراز کرد: با حضور هنرمندان مطرح مورد تأیید یونسکو قرار است کتیبه بیستون و طاق‌بستان بر روی چوب حکاکی شود.

وی همچنین دیگر برنامه این سازمان را احیای صنایع دستی نمدبافی، ارغوان‌بافی و موج‌بافی در استان اعلام و بر احیای این صنایع همراه با خلاقیت تأکید کرد.

به گفته قادری هنرمندانی که در مسیر احیای این صنایع تلاش کنند، تسهیلات ویژه دریافت خواهند کرد.

وی همچنین از بیمه شدن یک‌هزار و 200 هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی در سال 98 گفت و افزود: طبق توافق با صندوق بیمه روستاییان و عشایر این هنرمندان بیمه شده‌اند.

دریافت نشان استاندارد هفت کارگاه تولید چاقو در استان از دیگر موضوعاتی بود که قادری به آن اشاره و اظهار کرد: این کار برای نخستین‌بار در ایران انجام شده و تأثیر مهمی بر تکمیل زنجیره فروش و برند شدن دارد.

قادری صدور سه هزار و 200 مجوز در حوزه صنایع دستی، آموزش 600 نفر و نیز دریافت نشان‌های ملی برند شخصی 17 هنرمند کرمانشاهی در سال 98 را به‌عنوان عملکرد این سازمان طی سال مذکور اعلام کرد.

* ثبت جهانی تنبور به‌نام ایران و شهرستان دالاهو در دستور کار

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به ثبت ملی شهرستان دالاهو به‌عنوان مهد ساز تنبور، گفت: به دنبال ثبت جهانی این موضوع هستیم، هرچند در این مسیر رقبایی مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق داریم و حتی پیشنهادهایی مبنی بر ثبت مشترک وجود دارد که ما این پیشنهاد را نمی‌پذیریم، چراکه ساز تنبور را متعلق به ایران و دالاهو می‌دانیم.

قادری تأکید کرد: درصورت ثبت جهانی تنبور به‌نام دالاهو، به کارگاه‌ها و هنرمندان تنبورنواز استان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت خواهد شد.

* راه‌اندازی 8 موزه در سال 98

این مقام مسئول در ادامه از راه‌اندازی هشت موزه طی سال 98 در استان خبر داد و بر سیاست گسترش موزه‌ها با همکاری بخش خصوصی تأکید کرد.

قادری بیان کرد: سال 98 نسبت به سال 97، 65 درصد افزایش کارگاه‌های مرمت بناهای تاریخی و 130 درصد افزایش اعتبار تعیین حریم آثار تاریخی و نیز 220 درصد افزایش ظرفیت بوم‌گردی داشته‌ایم.

به گفته او برای هفت اثر تاریخی استان نقشه حریم تعیین شده است.

* ارزیاب ثبت جهانی اورامانات شهریورماه از راه می‌رسد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه گفت: طبق آخرین پیگیری‌هایی که داشته‌ایم، قرار است اواخر شهریورماه ارزیابی از کشور مصر برای بررسی پرونده ثبت جهانی 12 روستای منطقه اورامانات وارد استان شود.

به گفته وی ثبت جهانی این منطقه از سه منظر معماری، فرهنگی و طبیعی در دستور کار است و طبق ارزیابی‌های ما تا 90 درصد بافت این مناطق مشکلی ندارد و درصورت ثبت جهانی، سایر بافت‌ها ملزم به اجرای قوانین سازمان میراث فرهنگی خواهند بود.

قادری تأکید کرد: هر دستگاه یا شخصی که بخواهد پروژه‌ای در منطقه اورامانات اجرا کند، باید قبلش از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز بگیرد.

وی توضیح داد: مناطقی که بافت سنتی را رعایت نکرده باشند، از این پروژه حذف خواهند شد؛ ضمن اینکه ثبت جهانی شامل استان‌های کرمانشاه و کردستان می‌شود و تا کشور عراق نیز امتداد دارد.

استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی بوده که دو هزار و 250 اثر آن ثبت ملی شده است.

سنگ‌نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت‌شده جهانی استان کرمانشاه است.

شناسه خبر 27226