شناسه خبر:27246
1399/6/2 00:00:18

سپهرغرب، گروه خبر:رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد گفت: کار مرمت و بازسازی 11 بنای تاریخی این شهرستان، از محل اعتبارات سال گذشته در حال اجرا است.

حجت‌الله یارمحمدی روز گذشته با اشاره به اینکه حدود 280 هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است، اظهار کرد: مرمت و بهسازی این 11 بنای تاریخی در قالب استحکام‌بخشی، کف‌سازی، احیای بخش‌های آسیب‌دیده و بدنه‌سازی انجام می‌شود.

وی افزود: این بناها شامل دو خانه تاریخی توکلی و رئیسی در اشترینان، دو خانه حاتمی و طباطبایی‌ها، حمام گودرزی‌های اشترینان، مسجد حاج اسحاق، مسجد جامع، مسجد امام خمینی(ره)، قلعه آق‌بلاق، تکیه دیده‌ور و بافت تاریخی شهر بروجرد است.

یارمحمدی بیان کرد: برای اجرای طرح مرمت این بناهای تاریخی از اعتبارات ملی و استانی سال 98، بیش از چهار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی تأکید کرد: مرمت برخی از بناها به‌دلیل کم‌حجم بودن، به اتمام رسیده و مرمت و حفاظت از آثار تاریخی توسط ستاد بازآفرینی با نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد اضافه کرد: همچنین در راستای برنامه‌های حفاظتی و مرمت‌بخشی دیگر بافت‌های تاریخی بروجرد، 120 میلیون تومان امسال اعتبار ملی تخصیص یافته و در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در این فصل از مرمت بافت تاریخی بروجرد، بازسازی سردرها و استحکام‌بخشی جداره‌های مشرف به خانه روناسی، استحکام‌بخشی و مرمت جداره‌های خشتی مشرف به معبر خانه صدرزاده طباطبایی انجام خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد اضافه کرد: کار مرمت بناهای تاریخی، کاری مستمر بوده و براساس اولویت بناهای در معرض خطر، عملیات نجات‌بخشی و استحکام‌بخشی آن‌ها ادامه دارد و به‌زودی کار مرمت چند بنای دیگر آغاز خواهد شد.

وی مجموع آثار تاریخی شناسایی شده شهرستان بروجرد را 400 اثر عنوان کرد و افزود: تاکنون 175 اثر تاریخی این شهرستان، ثبت ملی شده و مقدمات ثبت 10 بنای تاریخی و ارزشمند دیگر نیز در حال انجام است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: تاکنون در بروجرد دو میراث معنوی و یک میراث طبیعی ثبت شده است.

یارمحمدی اضافه کرد: مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی برعهده سازمان میراث فرهنگی است و براساس اولویت بناهایی که دارای موقعیت اضطراری هستند، بهسازی و بازسازی می‌شوند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27246