شناسه خبر:27639
1399/6/10 12:00:16

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه مرز باشماق فعال‌ترین مرز کشور است، گفت: ظرفیت مرز باشماق مریوان چندین برابر وضعیت کنونی آن است.

خالد جعفری روز دوشنبه در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار داشت: در اواخر اسفند و تا پایان اردیبهشت شبانه‌روزی درگیر مسائل مربوط به مبادلات تجاری در مرز باشماق مریوان بودیم. 

وی با اشاره به اینکه آمار تبادلات تجاری موجود نشان از ظرفیت مرز دارد، گفت: تحت بیشترین فشار روانی برای  تعطیل کردن مرز بودیم و ولی به عنوان وظیفه ملی آنرا باز نگه داشتیم. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: تشکیل صف کامیون‌ها به ۱۷ کیلومتر رسید و با تدابیری که اندیشیده شد امروز شاهد عملکرد مطلوب این مرز در سطح کشور هستیم. 

ناظر گمرکات کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: گمرکات استان در بحث صادرات با استقرار سامانه جامع گمرکی خدمات قابل قبولی را ارائه کرده است. 

بختیار رحمانی پور اضافه کرد : ارتباط دوسویه‌ای که بین ما و اقلیم کردستان وجود داشت باعث شد مرز باشماق به غیر از یکی، دو روز تعطیل نشود. 

وی یادآور شد: در پنچ ماهه امسال حدود ۵۹۶ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان انجام شده که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۷۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۲ درصد افزایش داشته است. 

ناظر گمرکات کردستان افزود: در گذشته قیمت پایه اقلام صادراتی بالا بود ولی طی یکی، دو سال اخیر پایین آورده شده تا دغدغه صادرکنندگان  کم شود. 

رحمانی پور با اشاره به واردات ۱۷ میلیون دلاری از گمرکات استان طی پنج ماهه امسال گفت: میزان واردات از لحاظ ارزش دلاری ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. 

وی یادآور شد: یک میلیارد دلار ترانزیت کالا از باشماق مریوان انجام شد و نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش یافت که دلیل عمده آن به تعطیلی بنادر بر می‌گردد. 

*ساماندهی مرز سیرانبند بانه آغاز شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: مطالعات ساماندهی مرز سیرانبد بانه را امسال  شروع کردیم و امیدواریم تا پایان سال آن‌را تمام کنیم. 

محمدراشد گرجی‌زاده افزود: جاده سنندج - مریوان عملکرد ترانزیتی دارد ولی استاندارد آن فرعی است و باید از لحاظ استاندار و کیفیت آن را ارتقا دهیم. 

وی اضافه کرد: منتظر بهره‌برداری از مسیر جدید محور سنندج - مریوان نشدیم و طی یک ماهه اخیر اقدام به روکش و آسفالت  مسیر فعلی این محور کردیم. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان  گفت: انجام مطالعات مرز باشماق سال گذشته به تصویب رسید مجموعه و هفت هکتاری از آن ساماندهی شد. 

گرجی‌زاده اضافه کرد : ۲۵  هکتار از محوطه مرز از سوی استانداری تحویل سازمان راهداری شده  تا مثل هفت هکتار آن ساماندهی شود. 

وی افزود: هفته گذشته مجوز را از سازمان راهداری گرفتیم و از طریق فرآیند قانونی انتخاب پیمانکار در چند جبهه ساماندهی آن‌را آغاز می کنیم. 

ایجاد نمایندگی صندوق ضمانت در اقلیم کردستان 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج در این جلسه اظهار داشت : قیمت بالای ارز و کاهش نرخ رایج کشور فرصت تکرار نشده ای برای تولیدکنندگان بود که به دلیل مشکلات داخلی و تصمیات سلیقه ای نتوانستیم از این شرایط نهایت بهره برداری را در توسعه صادرات بدست آوریم. 

سیدکمال حسینی افزود:  ترکیه وقتی قیمتی کالاهای ایرانی در بازار عراق را مشاهده می‌کند استراتژی جدید را در ۲۴ ساعت برای حفظ بازار اجرایی می‌کند ولی چنین رویه ای در کشور ما کمرنگ  بوهد که ناشی از سلیقه محوری و نگاه از بالا به پایین است. 

وی با اشاره به اینکه در اقلیم کردستان عراق هیچ ارزی به غیر از ریال برای صادرات انجام نمی شود، گفت: ریال پول رایج  برای معاملات در کردستان عراق است ولی با این وجود فشار سختگیرانه‌ای برای برگشت ارز حاصل از صادرات‌(دلار) بر صادرکنندگان ما تحمیل شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج افزود: هیچ بانک ایرانی در اقلیم کردستان عراق وجود ندارد و تاکنون هم یک صرافی مورد اعتماد به تجار ما معرفی نشده است. 

حسینی با اشاره به اینکه تجار و بازرگانان استان در بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکل دارند، گفت: می طلبد نمایندگی صندوق ضمانت در اقلیم کردستان ایجاد شود تا تجار دیگر درگیر مسائل دادگاهی نشوند. 


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27639