شناسه خبر:28209
1399/6/19 14:33:52

بامیه محصولی شاخص و استراتژیک برای کشاورزان ایلامی است که در صورت مکانیزه کردن کاشت آن، به آب کمی نیاز دارد و به دلیل علاقه مردم ایلام، به این گیاه پرخاصیت، کاشت آن سبب اشتعالزایی و درآمدزایی بالایی می‌شود.

بامیه از آن دست خوراکی‌هایی است که خیلی ‌از افراد نمی‌پسندند؛ در حالی که این خوراکی کوچک تاثیرات زیادی بر سلامت بدن، زیبایی پوست و مو می‌گذارد؛ از بامیه به ‌عنوان بمب خاصیت یاد می‌شود.

خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند، بامیه بهترین داروی قند است زیرا لوزه‌المعده را فعال می‌کند؛ می‌تواند ناراحتی‌های روده و معده از جمله زخم معده را درمان کند؛ این خوراکی سبز رنگ با قدرتی که دارد مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می‌کند.

بامیه بیشتر در مهران کشت می‌شود

بامیه، یکی از گیاهان منحصر به فرد استان ایلام به خصوص در شهرستان مهران است که زمستان کاشت شده و در فصل بهار برداشت و روانه بازار می‌شود.

بامیه از جمله محصولاتی است که در مقابل گرما مقاوم است به همین دلیل در مهران بیشتر کشت می‌شود؛ در صورت مکانیزه کردن کاشت این محصول، نسبت به محصولات دیگر مانند برنج، به آب خیلی کمتری نیاز دارد؛ ساقه این گیاه علفی بوده و به تدریج چوبی می‌شود و برگ‌های آن پنجه‌ای و گاهی دندانه دار است و به وسیله کرک پوشیده شده‌ است.

کاشت بامیه در مهران از آذرماه شروع می‌شود

میرزایی بامیه کار مهرانی گفت: کاشت بامیه نسبت به بقیه محصولات کشاورزی سختی بیشتری دارد، ما کشت بامیه را به روش پلاستیک در زمستان انجام می‌‌دهیم.

وی افزود: کاشت بامیه از آذر ماه شروع و در فروردین ماه به ثمر می‌رسد؛ هزینه‌های اولیه نظیر هزینه بذر، کود، نایلون و ماشین‌های کشاورزی برای کاشت یک زمین نیم هکتاری حدود 10 میلیون تومان می‌شود.

برداشت بامیه 6 ماه به طول می‌انجامد

این بامیه کار مهرانی در خصوص برداشت گیاه بامیه، گفت: برداشت گیاه بامیه سختی زیادی دارد؛ برداشت آن فروردین ماه انجام می‌شود و حدود شش ماه به طول می‌انجامد، برداشت باید به صورت روزانه یا یک روز در میان باشد چون در غیر این صورت گیاه بامیه کیفیت خود را از دست می‌دهد.

میرزایی در ادامه گفت: از مسوولین انتظار داریم که با توجه به وضع اقتصادی فعلی، به کشاورزان و زمین داران توجه بیشتری داشته باشند؛ زیرا قیمت‌ها واقعا سرسام ‌آور است و تقریبا قیمت همه‌ی وسایل مورد نیاز نظیر کود، نایلون و... دو برابر شده است.

لزوم توجه مسوولین به کشاورزان

عباسی دیگر بامیه کار مهرانی گفت: حدود 15 سال است که کشت بامیه را انجام می‌دهم و نزدیک به یک هکتار زمین زیر کشت دارم؛ 2 الی 3 نفر کار برداشت را انجام می‌دهند و روزانه 40 کیلوگرم بامیه برداشت می‌‌شود.

وی افزود: از جمله مشکلات ما که در این راه وجود دارد کمبود ادوات کشاورزی، کود و سم در شهرستان مهران است؛ مشکلات زیادی را برای کشاورزان به وجود آورده است و متاسفانه مسوولین به کشاورزان آن طور که باید توجه ندارند.

هر ساله 150 تن بامیه تولید می‌شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مهران گفت: بامیه، یکی از گیاهان منحصر به فرد شهرستان مهران است که در اوایل فصل بهار کاشت و عملیات برداشت تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد که به دلیل کیفیت ویژه و ذائقه مناسب مردم، همه محصول تولیدی روانه بازار‌های داخل و خارج استان می‌شود.

احمد محمدی افزود: هرساله حدود 40 تا 60 هکتار از اراضی آبی بخش مرکزی شهرستان مهران به کشت بامیه اختصاص می‌یابد که به صورت زیر پلاستیکی، نشایی و معمولی کشت می‌شود و از این میزان بالغ بر 150 تن محصول بامیه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان برداشت، در هر هکتار به 4 الی 5 نفر کارگر نیاز است که این کار علاوه بر اشتغالزایی، درآمد خوبی هم عاید کشاورز می‌شود.

بامیه سرشار از کلسیم است

سعید یعقوبی کارشناس گیاه پزشکی گفت: گیاه بامیه ارزش غذایی فراوانی دارد؛ پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر ویتامین c و A در این گیاه یافت می‌شود؛ بامیه سرشار از کلسیم است که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

وی افزود: کلسیم به بدن کمک می‌کنند تا استخوان‌ها سالم و محکم بمانند؛ کلسیم موجود در گیاه بامیه یکی از مواد معدنی مهم برای تراکم استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان است.

این کارشناس گیاه پزشکی ادامه داد: فیبر موجود در بامیه به شما احساس سیری طولانی مدت می‌دهد و مثل یک ضد اشتها عمل می‌کند؛ بامیه خاصیت دیورتیک و ادرار آوری دارد که به دفع آب اضافی بدن کمک می‎کند و باعث کاهش وزن و لاغری می‎شود.

وی تصریح کرد: بامیه می‌تواند باعث کاهش چربی خون شود؛ فیبر موجود در بامیه باعث می‌شود کلسترول اضافی موجود در بدن دفع شود در نتیجه به درمان تری گلیسیرید، کلسترول و چربی خون بالا کمک می‌کند.

بامیه هم در جنوب و هم در شمال استان کاشت می‌شود

یعقوبی در ادامه گفت: بامیه به خوبی در خاک‌های ماسه‌ای با بافت متوسط با زهکشی خوب کاشته می‌شود؛ یک محصول گرمسیری که دمای مناسب برای برای رشد 24 تا 32 درجه سانتی‌گراد است، کمترین دمایی که بامیه می‌تواند تحمل کند 18 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

وی ادامه داد: گیاه بامیه هم در جنوب و هم در شمال استان کاشت می‌شود؛ در جنوب استان یعنی شهرستان مهران از آذر ماه مراحل کاشت محصول شروع می‌شود و در شمال استان یعنی شهرستان سیروان از فروردین ماه شروع به کشت می‌کنند.

یعقوبی در پایان گفت: با توجه به اینکه برداشت بامیه به کارگران زیادی احتیاج دارد، معمولا در زمین‌های کشاورزی با ابعاد کم مثلا 2000 یا 3000 هزار متر کشت می‌شود اما با وجود همه‌ی سختی‌های کاشت و برداشت به طبع درآمد خوبی دارد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 28209